Bij overgangen op voorhand vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChicaxIlke

Bij overgangen op voorhand vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 09:20

Hay,
Ik rij momenteel een paard bij van iemand vermits die op vakantie zijn. Vermits de eigenaresse zelf nog niet op niveau is om het paard op zijn best te houden, hebben ze mij gevraagt of ik hem terug wat wou bijschaven.
Opzich reageert het paard ondertussen terug. Hij is weer lekker actief, loopt voorwaarts, geeft na.. Terwijl hij aan het lopen is, en in zijn overgangen naar een snellere gang, loopt hij ook goed op zijn achterhand.
Nu heb ik één probleem waarin ik geen oplossing meer zie, misschien hebben jullie nog tips en tricks om dit op te lossen.

Zodra ik met hem een overgang maak naar een tragere gang of stop, valt hij compleet uit elkaar. Hij valt op zijn voorhand, komt hangen op mijn hand en bolt gewoon uit naar de gang die ik vraag.
Ik rij hem nu gewoon op een trens. Tijdens het gewone rijden en de overgangen naar een snellere gang loopt hij wel goed verzameld en actief. Heb veel overgangen met hem gemaakt, cirkels vergroten en verkleinen, zijgangen, achteruit, keertwendingen,...
Ik weet gewoon niet meer hoe ik hem nu nog op zijn achterhand kan houden als ik een overgang maak naar een tragere gang (dus van draf naar stap of stop, of van galop naar draf of stap,...)

Het ding is dat ik dit probleem zelf nog nooit voor heb gehad. Meestal zet ik ze tijdens het rijden ook op die achterhand, en dan gaan de overgangen vanzelf. Hier dus niet.

Weet iemand wat ik nog kan proberen om hem op zijn achterhand te houden in zijn overgang?

Alvast bedankt.

Nano05

Re: Bij overgangen op voorhand vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:41

Zelf goed achterover/rechtop blijven zitten, goed je benen eraan houden en een ophouding maken, wanneer je voelt dat hij weer op de voorhand valt of uitelkaar weer terug in de draf, bij elkaar rijden en opnieuw proberen. Maar wat heel belangrijk is is dat je bij het terugrijden ook echt blijft RIJDEN!! Dit vergeten nogal wat ruiters.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:48

Daar ben ik nu dus ook mee bezig....hij valt bij mij ook op de voorhand maar ik ben nu bezig om als ik bv....van draf naar stap wil en ik ga de overgang maken en ik voel dat hij dus gaat hangen aan mijn hand ik m een bijtik met zweepje en dus m door laat lopen.....en dat steeds herhalen en ook tussendoor dan echt een x terug naar stap of halthouden en het gaat nu steeds beter...hij komt al veeeel minder terug op de voorhand.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:04

Ik kan het natuurlijk niet zien vanachter de pc, maar meestal is komt dit doordat de ruiter te veel op de teugel remt en niet/of te weinig op de zit. Als je het paard aanwent op je zit te remmen (hierdoor valt hij niet op de voorhand), dan kun je later de teugelhulp als verfijning gebruiken.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:21

Ook bij een overgang naar een lagere gang/halthouden de achterhand actief houden!!

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:22

Dankje voor de reacties. Zelf zit ik wel goed rechtop en hou ik mn benen er wel genoeg aan. Dat ik teveel op mijn teugel rem klopt wel, puur omdat ik hem op mijn zit niet naar een tragere gang krijg omdat hij juist dan helemaal uit elkaar valt.

De tip om hem terug voorwaarts te laten lopen wanneer hij uit elkaar valt kan ik misschien wel eens proberen. Hopen of het lukt..

Nog iemand tips misschien?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:25

zodra je voelt dat hij op de voorhand duikt of sterk wordt, overgang afbreken en voorwaarts rijden (niet uit elkaar laten vallen). Hij moet wachten op jouw hulp voordat hij daadwerkelijk naar stap gaat.

Wilma99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:22

Wat ik zelf vaak doe als m'n paard op de voorhand komt in bijvoorbeeld de overgang van draf naar stap, dan stel ik de overgang uit door actief 'weg' te draven. Paard komt dan direct weer op de achterhand.
Succes!

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:32

Iedereen zegt dus ongeveer hetzelfde. Ga ik de volgende keer eens uitproberen :) thnx voor de tips!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:55

indd de overgang langer maken en schijovergangen rijden

succes xx

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:18

ChicaxIlke schreef:
Dankje voor de reacties. Zelf zit ik wel goed rechtop en hou ik mn benen er wel genoeg aan. Dat ik teveel op mijn teugel rem klopt wel, puur omdat ik hem op mijn zit niet naar een tragere gang krijg omdat hij juist dan helemaal uit elkaar valt.

De tip om hem terug voorwaarts te laten lopen wanneer hij uit elkaar valt kan ik misschien wel eens proberen. Hopen of het lukt..

En op stem? Reageert hij op iets als ho? Hoe doe je dat aan de longe?

Als je te veel met je teugels doet is het ook geen wonder dat hij uit elkaar dondert...

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 14:16

hestejente schreef:
ChicaxIlke schreef:

En op stem? Reageert hij op iets als ho? Hoe doe je dat aan de longe?

Als je te veel met je teugels doet is het ook geen wonder dat hij uit elkaar dondert...

Het is niet mijn paard, dus ik longeer hem nooit. Ik heb hem wel eens aan de longe zien lopen en dan deed die zowat zijn eigen zin. Als het meisje zei: stap, dan stapte hij pas na de tweede of derde toer... Ik weet dat hij nooit echt op stem gereden is, wel een klein beetje, maar dat doe ik nu ook. Het zal dus echt van uit de zit moeten komen. Maar helaas krijg je ze dat niet echt 100% geleerd op 3x trainen...
Ik vind het ook logisch dat hij dan uit elkaar valt. Normaal rij ik àltijd en alleen op mijn zit, maar bij hem gaat het gewoon (nog) niet.

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:20

Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad. Ik dacht zelf dat ik ook voldoende mijn benen en aan had. Maar dat was dus niet het geval. Ik moets voor mijn gevoel extra bijven drijven. Vanuit de achterhand naar voren zeg maar. En veel schijn overgangen rijden. Bijna van draf in stap en dan toch weer voorwaarts draven. Net zo lang totdat je merkt dat hij niet uit elkaar valt en dan kun je hem/haar terug in stap zetten.
Bij mij heeft dit heel goed geholpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:50

Ik heb het ook soms gehad. Wat bij mij erg hielp is om als ik voelde dat hij op de voorhand ging, gelijk (echt dezelfde seconde) hup naar voren rijden! En doen alsof je gaan stilstaan en dan opeens naar voren rijden. (net als de hele tijd a afwenden en wijken, en dan opeens rechtdoor gaan) Hier worden ze wakkerder van, gaan beter opletten op wat je nou precies doet. Ik denk dat als jij probeert voorwaarts te rijden als hij op de voorhand gaat, dat het dan niet snel duurt voordat hij weer goed draaft. Dit heeft bij mij erg goed geholpen! (en nu nog steeds als meneer een dag heeft dat ie niet zo'n zin heeft) En je moet echt blijven volhouden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:59

ik denk veel schakelen, zowel vooruit maar zeer zeker ook terug. schijnovergangen en echte overgangen.

Als je hem eerst meer verzameld, dan zou hij compacter moeten blijven tijdens je overgang. Dus zoals meerderen hier zeggen je overgangen terug goed voorbereiden (progressief) en als hij dreigt uiteen te vallen ipv door te sluiten en een echte overgang te maken gewoon weer actief wegrijden
succes

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:19

Ik sluit me aan bij de anderen. Veel schijnovergangen rijden, en als je een echte overgang maakt en hij valt uit elkaar meteen weer terugdrijven en opnieuw proberen.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:14

Oke, bdankt voor de tips! Dit ga ik zeker allemaal toepassen!

x

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:46

misschien geef je onbewust te veel mee met je hand. hand op de plek houden

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:43

Hoi,
Zijn al veel tips gegeven, dus die van mij kan er ook nog wel bij :P

Goed blijven drijven tijdens de overgang. Tijdens het terugrijden naar een langzamere gang, willen we juist dat het paard rustiger gaat lopen. Maar bij een paard wat op de voorhand kukelt, is het juist heel belangrijk om flink te blijven drijven. Je ontneemt het paard dan de mogelijkheid om voorover te vallen. Wel daarna proberen je paard weer terug te rijden met je zit, maar blijven drijven!
In het begin is dit heel erg lastig (zowel voor jou als voor het paard) maar je zal zien dat het snel al beter zal gaan.

Succes ermee!

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:28

Misschien helpt het ook om veel rustige tempo's te rijden, dus in de draf, verzamelde draf en daarin houden, dan moet je paard goed opletten.
Wat mij ook altijd verteld werd, dat je met je zit terug kan naar bv de stap, waardoor je de druk op je handen/benen gelijk houd!
Maar ik vind dat altijd makkelijker klinken, dan dat je het even uit moet voeren.

Succes!