Balken lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Balken lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:27

Hallo,

Mijn paard vertikt het om over de balk te lopen, zowel aan de longeerlijn en onder het zadel.
Aan de longeer krijg ik haar op een gegeven moment wel zover dat ze aan het uiterste linkerkant van de balk erover heen gaat, maar zodra ik iets meer haar naar het midden wil krijgen.. stopt ze.

Is dit gewoon alsnog een kwestie van geduld of hebben jullie nog leuke oefeningen wat ik kan doen? :)

Liene

Re: Balken lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:28

Ze weigert echt voor een balk ? Dus stoppen en opzij springen ?
Dan leg je de hele piste vol balken, of voor de ingang van haar stal of weide ;)

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:42

En als je er met haar aan de hand overheen loopt? Dat jij óók over de balken gaat, maakt dat het niet minder eng?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:47

Ik heb met dit soort dingen altijd wel lol met mijn paardje.
Afbeelding

Wat ik ook wel eens doe is een soort ruit maken van balken, zoiets:
Afbeelding

Je kan zo gekke patronen maken als je wilt en dan spelenderwijs laten wennen.

In eerste instantie is het vaak het makkelijkst als je paard achter jou aan mag lopen.
Pas wel op dat ze niet te dicht op je loopt, zodat je zelf veilig bent!

Later kan je haar dan voor je uit sturen en is het ook tijdens longeren en onder het zadel gewoon.

012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:57

probeer het eens door een ander paard voor je paard te laten lopen, misschien dat jou paard er dan wel achterna loopt

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:30

Epona_ schreef:
Ze weigert echt voor een balk ? Dus stoppen en opzij springen ?
Dan leg je de hele piste vol balken, of voor de ingang van haar stal of weide ;)

Prima tip, zou ze dan niet (misschien na veel aarzelen) over de balk gaan?
En anders zelf ervoor, wil ook wel helpen ja. Of leg gewoon een balk in de bak, kan ze er vast aan wennen!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:05

Dat idee dacht ik dus ook om er zelf er alvast erover te gaan, maar dan kijk ze me schaapachtig aan en blijft ze protesteren.. Ik denk met die figuren dat dat niks word, Azmodania..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:58

oefen gewoon aan de hand; zonder zadel etc. het kan een angst zijn en angsten moet je zien te overwinnen!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:00

Gewoon rustig blijven oefenen. Is 1 balkje ook al moeilijk? Gewoon rustig beginnen met 1 en er steeds 1 bijleggen. Daarnaast ben ik zeker een voorstander van achter iemand aanrijden en de balk tegen de bakrand aan leggen, dan kan je paard er maar aan 1 kant langs en hoef je alleen maar die kant in de gaten te houden. Succes!!

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:02

Het is lastig om zoiets op het Internet te beantwoorden vind ik.
Wie niet beter je instructeur om uitleg vragen?
Succes!!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:24

arjavdham schreef:
oefen gewoon aan de hand; zonder zadel etc. het kan een angst zijn en angsten moet je zien te overwinnen!

Ja, maar.. hoe ;) dat was meer mijn vraag.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:23

ik heb dus ook zo'n probleem.
Hij heeft altijd ontzettend van springen gehouden en heb buiten nog altijd vaak moeite met hem te houden voor een boomstam. Maar sinds een paar maanden vindt ie balken doodeng. Sinds deze week heb ik hem eindelijk over een simpele houtkleurige cavaletti gekregen.
Dit deed ik aan de hand, maar hierbij lag ik er bijna onder. Daarna er weer op met iemand die voor me reed die er wel overheen ging. Nog weigeren. Toen, op een gegeven moment ging ie er eindelijk overheen.
En met plezier! Oortjes naar voren en gaan met die banaan.

Een dag later dacht ik, ik probeer het nog een keer. Weer 100x weigeren. Toen een zweep erbij, moeiteloos ging ie erover. Ik hoefde hem niet eens aan te raken. Maar van een zweep wordt ie altijd ontzettend heet, dus zweep aan de kant.
Weer weigeren.
Toen flink boos geworden, tijdens een redelijk verzamelde galop en opgesloten voor de hindernis en met wat stemdwang ging ie er toch over.

Maar ik zou graag zijn rug wat trainen door wat balkjes te lopen. Helaas is 1 van onze cavaletti's door de helft getrapt en zijn er nog 2 over.
We hebben nog paars met roze gestreepte balken, maar die eten denk ik paarden want hij komt er nog niet bij in de buurt.
Nu snap ik best dat die balken een beetje spannend zijn, maar zelfs aan de hand banjert ie me gewoon omver, want liever over mij, dan over de balken.

Wat nu?

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:25

Astaloca schreef:
arjavdham schreef:

Ja, maar.. hoe ;) dat was meer mijn vraag.

begin met 1 balk.. gewoon in het weiland zou ik zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:42

gedult hebben heel erg veel gedult hebben
je paard aan de hand meelopen en als je voor de balken bent een volte stappen en zo kom je steeds dichterbij, ondertussen lkkr rustig tegen je paard praten en over de balk lopen ( doe er trouwens niet gelijk 3 balken, maar gewoon eentje. )

mijn paard was er ook heel erg moeilijk mee, en na heel veel gedult durft ze nu zelf een kleine sprongetje te maken aan de long ( na zelf eerst het ook te hebben laten zien door 'mee te springen' wel op een veilig afstand naast je paard mee doen! )

succes

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:18

laat het paard de balk eens rustig bekijken

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:59

door een 1 of meer balkjes in de wei te leggen kan die er zelf wat aan wennen en misschien daarna aan de hand proberen?