paard gaat niet van draf naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

paard gaat niet van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 07:36

De titel is een beetje vreemd maar hier komt het verhaal en misschien heeft iemand de gouden tip.

We zijn rustig bezig een 3 jarige dame in te rijden. Dit gaat prima ze vindt alles leuk en dat is waarschijnlijk het probleem ze is voor mijn gevoel te enthousiast.
Het sturen gaat redelijk soms is het paard aan de andere kant heel interesant maar dat mag nu nog even allene het echte probleem is (hierdoor ga ik ook maar niet van de longeerlijn behalve als ze na bijna een uur zeer moe is) ze wil niet stappen.

Aan de hand kan ze het comando stap en draf prima. Ho is een gang langzamer en dit gaat ook prima. Aan de longeerlijn zonder ruiter erop duurt het wel eens een half rondje maar je zit haar vertragen en dan gaat ze naar stap. Ze blijft wel dondersgoed opletten of er niet heel misschien een drafcommando komt want dat vindt ze veel leuker en draaft ook met haar oortjes naar voren.

Alleen zodra je er op gaat zitten nu 8 keer en is ze het goed gewend kan alles doen bennen zijn niet meer eng en ze reageert hier lekker fanatoek op bennen beteken lopen. Alleen we willen ook wel eens stappen. Gisterene hebben we er soms wel 10 minuten over gedaan om haar vanaf draf naar stap te krijgen en dan ga je bij jezelf toch wel eens denken van waarom stop je niet.

We proberen niet ons geduld te verliezen maar is soms toch wel lastig. Als ze gaat wordt ze uitgebruid beloont en proberen we voordat ze weer zelf in draf gaat haar het commando te geven. Alleen heb ik het gevoel dat ze alleen maar stopt om even uit te puffen en niet omdat ik het zeg.

Een keer wat bozer zeggen dat ze moet stappen helpt niet dan gaat ze alleen maar harder.

Maar misschien heeft iemand hier de gouden tip. Zelf zat ik maar te denken om haar rustig aan de lange lijnen nu ook het commando te leren maar heb het gevoel dat ze dan wel gewoon rustig gaat stilstaan omdat ze er geen problemen mee heeft als je gewoon met haar loopt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

midgie

Re: paard gaat niet van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:49

Ja kunnen verschilde dingen zijn.
Ten eerste vind ik een uur trainen met een 3 jarige veel te lang, in mijn ogen hoor je er nog niet eens op te zitten, maar ja dat terzijde.
Kan zijn dat het zadel niet ok ligt , dat jij met je zit te veel knelt en tegen strijdige hulpen geeft.
Hoe neem je haar terug?
Kan ook zijn dat het dier totaal niet snapt wat je bedoelt en misschien vind ze de ruiter toch nog erg spannend en voor een paard is harder gaan dan heel normaal.
Boos worden heeft nooit geen nut , dus dat zou ik zeker niet doen.
Heb je wel les/hulp van iemand die wel weet waar ze mee bezig is? schijnbaar niet anders had je hier die vraag niet gesteld, dus zoek goeie hulp als je het zelf wil doen en weet waar je mee bezig ben.
Hou rekening met het dier dat ze nog maar 3 is, hoeveel tijd hen je?
Leg de dingen stapje voor stapje uit en lukt het niet ga dan weer een stapje terug, ik zou ook deze dingen zonder bitje in doen, want ongemerkt ben je soms toch te veel in de jonge mond bezig.
IK gebruik altijd een kaptoom , heel fijn om een jong paard mee te longeren .

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 07:59

Midgie ze stond zich in de wei stierlijk te verevelen en we vinden het zelf ook heel jammer dat we een uur met haar bezig zijn. We zien liever ook 20 minuten a een half uur. Maar in die tijd doet ze maar 1 ding en dat is draven en dan nog geen eens in het zweet. ze vindt het te leuk om te lopen en we oefen ook maar 2 keer per week dus proberen het voor haar rustig aan te doen maar zodat ze wel wat te doen heeft.

Het is zo als we alles oefenen op de grond er naast luisterd ze prima. Ze is ook in draf heel goed te controleren terug rijden en voorwaardt en wisselen maar naar stap terug gaan is een probleem.

het terug nemen gaat als volgt. eerste het draftempo laag zetten dat doet ze keurig. Dan rustig gaan doorzitten en zwaar. Dan heel rustig hoo zeggen en een klein beetje druk op de teugels en dan blijven we rustig doorkachelen. totdat ze dus na een minuut of 10 bednekt dat stappen toch wel fijn is.

Het zadel ligt prima en stabiel. geen vreemde drukplekken en ze is er ook totaal niet bangvoor.

Maar wat voor stapje moet je terug aan de hand doet ze het keurig laat je haar 2 meter naast je lope doet ze netjes. Aan de longeerlijn zonder mens erop doet ze het rustig (duurt een half rondje maar ze hoeft van mij ook niet binnen een meter stil te staan dat is de noodstop)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:14

Probeer eens niet door te gaan zitten als je naar de stap wil. Vaak ga je ongemerkt toch aantrekken met je zit en wat mee klemmen met je benen.
Dan zou ik als ze het aan de hand braaf doet, daar even op doorborduren.
Neem hem aan de longe en laat iemand mee rennen. Dus ook/juist de lange zijdes van de baan gebruiken.
Doet ze dat braaf laat je de longeerlijn steeds wat langer worden en klikt uiteindelijk los.
Laat dan in het begin nog steeds iemand mee lopen.
En ik ben het met midgie eens dat je een 3 jarige niet een vol uur lang moet trainen en zeker niet zoals je zegt..ZEER moe..moet laten worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:51

Je moet je dan afvragen of dit paard al klaar is voor een ruiter op de rug, misschien toch nog wat meer voor bereiden werk ernaast gaan doen, rechtrichten, longeren maar dan op een goeie technische manier om het achterbeen te trainen, aan de hand werken, zijgangen aan de hand enz.
Zelf ben ik ook met een 4 jarige bezig die in het begin ook steeds maar weer wilde draven aan de longe en aan de hand, nu gaat hij steeds meer begrijpen wat ik van hem wil en het draven en terug nemen gaat puur op b.v uit ademen, ja vergt tijd en geduld , maar dan werk je wel aan een goeie basis lijkt me.
Misschien is de site paarden begrijpen.nl eens leuk en leerzaam om door te kijken. je kan zoveel meer voorbereidend werk doen met een jong paard.
Werk eesn 10 min per training, desnoods 2 x op een dag , maar stop als het goed gaat en concentreer je eens op de goeie dingen vaak blijf je je op het verkeerde focussen, maar werk de goeie dingen eens uit en kijk dan eens hoe snel het paard het gaat doen voor je, dus positief trainen ook op de dagen dat het minder gaat, dan doe je dingen die hij el heel goed kan en stop je , zorg dat er een basis is waar je altijd naar terug kan grijpen, als die er niet si dan moet je vooral niet meer willen, als die basis naast je paard werken is moet je dat dus ook meer gaan bevestigen en vooral tijd nemen, het is eigenlijk nog een baby als je in zijn ogen kijkt, leer ook die emotie kennen in het paard, hij kan dan lichamelijk niet zweten, maar helemaal kapot zijn in zijn hoofd, 5 of 10 min is meer dan genoeg voor een 3 jarige , zeker als je het steeds moeilijker gaat maken, belangrijk is dat je zelf weet wat je doet , ik lees in je topic dat dat ook nog niet helemaal het geval is.