Onvoorzichtige springpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Onvoorzichtige springpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:34

Heey

Ik rijd met Apache,, hij springt met een andere ruiter 1.20 maar heeft telkens meer als 4 balken!! Hij heeft zeker de kracht en uithouding!! Als ik met hem op jumping ga doet hij zo zijn best en nooit hebbe we zoveel balken! Als ik thuis oefen of op jumping inspring, dan tikt hij altijd een beetje de balk! Mijn afstanden komen altijd mooi uit enz.. Heeft iemand tips om hem voorzichtiger te maken??

Soms zet ik ook al eens een ton onder de hindernis dan springt hij de eerste paar keren hoog en daarna springt hij er maar nipt over!! Ik zeg het nog eens hij is sterk genoeg...

HELP :)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=193&t=1322097

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=193&t=1269694

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:18

Een onvoorzichtig springpaard durf ik geen springpaard te noemen ;) hooguit een recreatiepaard.
Ik zie in jouw topics dat je afstanden soms niet helemaal kloppen. Als je daar vaker op oefent zal het vanzelf beteren.
Misschien heeft hij een tikkeltje meer ervaring nodig?

Gooit hij de balken eraf met de voorbenen of met de achterbenen?

Schoentje

Re: Onvoorzichtige springpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:07

het ene paard is nou eenmaal voorzichtiger als het andere.
Wat je zou kunnen doen is, in-uitjes springen. Daar worden ze wat handiger en vlugger van. In het begin zal ie misschien wat foutjes maken, maar daar leert ie alleenmaar van.

Verder zijn er natuurlijk manieren genoeg om je paard voorzichtiger te krijgen, maar aan die oneerlijke praktijken wil je niet beginnen lijkt me.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:53

schoentje schreef:
het ene paard is nou eenmaal voorzichtiger als het andere.
Wat je zou kunnen doen is, in-uitjes springen. Daar worden ze wat handiger en vlugger van. In het begin zal ie misschien wat foutjes maken, maar daar leert ie alleenmaar van.

Verder zijn er natuurlijk manieren genoeg om je paard voorzichtiger te krijgen, maar aan die oneerlijke praktijken wil je niet beginnen lijkt me.

Oooh ja daar had ik nog niet aan gedacht!! Dat ga ik zeker eens uittesten :) Dank je!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:52

Veel combinaties springen..

indd zoals schoentje al zegt in- en uitjes maar pakt dan ook weer een lange lijn mee..
blijven wisselen in je training..

begin met meerdere in- uitjes laag zodat je de afstand goed heb (zet er gerust 4-5 achter elkaar..)

doet tie het goed.. ffies stappen..
gaat het niet goed, gelijk weer..

en ALTIJD eindigen met een goede sprong
(maar dat zal je vast wel weten ;) )

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:57

Ik heb de filmpjes en foto's bekeken en ik heb het idee dat het niet zozeer aan zijn gebrek aan voorzichtigheid komt, maar door jouw rijstijl. Ik vind dat je wel erg hard op de hindernissen af zeilt, niet alleen met deze, maar ook met die armageddon, dan kunnen ze ook haast niet knap over zo'n hindernis heen komen. Ik vind het er erg ongecontroleerd uitzien, zeker als je op dergelijke hoogtes springt.
Dus ik zou zeggen, ga je concentreren op jouw techniek en die van je paard. Tot nu toe hebben ze je er waarschijnlijk wel uit gered, maar je zult er toch voor moeten zorgen dat ze knap rond kunnen komen. Kortom, zet eerst die sprongen eens een cm of 40 lager en zet een klein parcoursje uit (4 sprongen kun je met gemak kwijt in die bak, nog wel meer zelfs). Op die manier kun je namelijk een mooi ritme erin krijgen. Elke keer maar 1 sprong oefenen met een noodvaart zorgt niet voor ritme of techniek.

Heb je daarnaast ook nog les, of niet? Zo niet, dan zou ik toch eens voor een goede instructie gaan kijken. Maar begin voor nu eerst met lagere sprongen en probeer om je paarden in een mooi ritme te krijgen. Dus een mooie gecontroleerde sprong, en geen zeilwerk meer, dus houdt controle over het tempo en zorg ervoor dat je afstanden kloppen. Het hoeft niet snel, maar het moet wel goed.
Het vermogen zit er ruim en breed in, dus daar zit het probleem niet en in de onvoorzichtigheid ook niet naar mijn idee :n. Ze kunnen er alleen niet knap overheen zonder controle.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:47

hyppolyte schreef:
Ik heb de filmpjes en foto's bekeken en ik heb het idee dat het niet zozeer aan zijn gebrek aan voorzichtigheid komt, maar door jouw rijstijl. Ik vind dat je wel erg hard op de hindernissen af zeilt, niet alleen met deze, maar ook met die armageddon, dan kunnen ze ook haast niet knap over zo'n hindernis heen komen. Ik vind het er erg ongecontroleerd uitzien, zeker als je op dergelijke hoogtes springt.
Dus ik zou zeggen, ga je concentreren op jouw techniek en die van je paard. Tot nu toe hebben ze je er waarschijnlijk wel uit gered, maar je zult er toch voor moeten zorgen dat ze knap rond kunnen komen. Kortom, zet eerst die sprongen eens een cm of 40 lager en zet een klein parcoursje uit (4 sprongen kun je met gemak kwijt in die bak, nog wel meer zelfs). Op die manier kun je namelijk een mooi ritme erin krijgen. Elke keer maar 1 sprong oefenen met een noodvaart zorgt niet voor ritme of techniek.

Heb je daarnaast ook nog les, of niet? Zo niet, dan zou ik toch eens voor een goede instructie gaan kijken. Maar begin voor nu eerst met lagere sprongen en probeer om je paarden in een mooi ritme te krijgen. Dus een mooie gecontroleerde sprong, en geen zeilwerk meer, dus houdt controle over het tempo en zorg ervoor dat je afstanden kloppen. Het hoeft niet snel, maar het moet wel goed.
Het vermogen zit er ruim en breed in, dus daar zit het probleem niet en in de onvoorzichtigheid ook niet naar mijn idee :n. Ze kunnen er alleen niet knap overheen zonder controle.

ik ben het met je eens, maar ik vond het er juist uit zien dat ze er weer traag op af reed, haha.
Sowieso zou ik ook les nemen als ik jou was ( als je dat nog niet hebt) en de sprongen inderdaad wat lager zetten, zodat je kan trainen om de techniek en niet op de hoogte, mijn instructrice zegt altijd dat het gaat om de techniek, hoe ze erover heen komen en niet om de hoogte, als je een goede techniek hebt, kom je over alle hoogtes heen

succes!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:36

Yup, die hoogte redden ze wel, ik ken ook eigenlijk geen mensen die met zulke hoge sprongen trainen, in principe gaan ze allemaal niet hoger dan een meter, hoger is ook nergens voor nodig, 80 cm is een prima oefenhoogte om ritme en techniek te verkrijgen.
Dat zeilen doet ze trouwens vooral met die armageddon. Als je het filmpje van apache goed bekijkt zie je bij elke sprong dat ie eigenlijk veel te laat afzet, veel te dicht op de sprong, hij moet namelijk ook elke keer zo ongeveer recht omhoog, waardoor je ook geen mooie vloeiende beweging hebt. Dan krijg je dus dat effect dat je gekatapulteerd wordt.
Een paar keer als ie de balken aantikt dan tikt ie ze al aan terwijl ie omhoog komt, dus dat geeft al aan dat ie er veel te dicht op zit.

Oh, nog even iets, misschien dat het in dit geval ook helpt als je de balken van de oxer niet op dezelfde hoogte neerlegt, hij kan op die manier namelijk ook de breedte niet goed inschatten, dus de voorste balk gewoon een gaatje (of 2) lager doen.

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:21

wat ik uit jou bericht opmaak heeft het paard geen respect voor het hout.
Als ze het niet hebben dan krijgen ze het ook niet, klinkt heel bot maar helaas is het de werkelijkheid.
Dan kunnen ze nog zoveel vermogen hebben, nog zo hoog kunnen springen.. maar hij geen respect zal hij altijd balken blijven gooien helaas..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:11

rvdh, als je toch een nuttig bericht moet plaatsen, neem dan ook de moeite om daadwerkelijk een NUTTIG bericht te plaatsen en ook de rest even te bekijken....:+

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:15

hyppolyte schreef:
rvdh, als je toch een nuttig bericht moet plaatsen, neem dan ook de moeite om daadwerkelijk een NUTTIG bericht te plaatsen en ook de rest even te bekijken....:+

Awel ik denk da ze gelijk kan hebbe ze ;)

Ik kan heus wel tege kritiek.. En toch ga ik hier een en al wat expliqueren :d Die filmpjes zijn al van de winter gelede,, ondertussen vind ik persoonlijk dat mijn houding is verbetert. Het is helemaal nie simpel om met zo'n boot te rijde.. Hij galopeert nie compact en dus ook helemaal niet simpel om juiste afstand te rijde. Als ik laag spring dan kruipt hij er met andere woorden over, op 80 cm leert hij niks en ik al evenmin!! Als het om bij te leren is, zal het toch op hogere hoogtes moete gebeure hoor.. Ik werk nu ook met V-spronge gaat veel beter, zo tikt hij ze zeker nie! En doordat hij zo meer over de rug springt kan ik ook aan mijn houding werke.. Als het laag staat doet hij niet eens de moeite, dus kan ik niet aan mij houding werke!

Wat armagedon betreft, heb ik geen commentaar, ik wil jullie er wel eens mee zien rijde Haha :D Ik zou me kapot lache!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:19

MnPoepiie schreef:
hyppolyte schreef:

Awel ik denk da ze gelijk kan hebbe ze ;)

Ik kan heus wel tege kritiek.. En toch ga ik hier een en al wat expliqueren :d Die filmpjes zijn al van de winter gelede,, ondertussen vind ik persoonlijk dat mijn houding is verbetert. Het is helemaal nie simpel om met zo'n boot te rijde.. Hij galopeert nie compact en dus ook helemaal niet simpel om juiste afstand te rijde. Als ik laag spring dan kruipt hij er met andere woorden over, op 80 cm leert hij niks en ik al evenmin!! Als het om bij te leren is, zal het toch op hogere hoogtes moete gebeure hoor.. Ik werk nu ook met V-spronge gaat veel beter, zo tikt hij ze zeker nie! En doordat hij zo meer over de rug springt kan ik ook aan mijn houding werke.. Als het laag staat doet hij niet eens de moeite, dus kan ik niet aan mij houding werke!

Wat armagedon betreft, heb ik geen commentaar, ik wil jullie er wel eens mee zien rijde Haha :D Ik zou me kapot lache!!

Dus is je basis niet goed...

een GOED springpaard moet zowel hoge als lage sprongen kunnen springen..
Als zijn galop niet goed is, en als dat de rede is waardoor hij niet goed uit komt zal je toch echt dressuur matig aan je basis moeten gaan werken??

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:10

Citaat:
k kan heus wel tege kritiek.. En toch ga ik hier een en al wat expliqueren :d Die filmpjes zijn al van de winter gelede,, ondertussen vind ik persoonlijk dat mijn houding is verbetert. Het is helemaal nie simpel om met zo'n boot te rijde.. Hij galopeert nie compact en dus ook helemaal niet simpel om juiste afstand te rijde. Als ik laag spring dan kruipt hij er met andere woorden over, op 80 cm leert hij niks en ik al evenmin!! Als het om bij te leren is, zal het toch op hogere hoogtes moete gebeure hoor.. Ik werk nu ook met V-spronge gaat veel beter, zo tikt hij ze zeker nie! En doordat hij zo meer over de rug springt kan ik ook aan mijn houding werke.. Als het laag staat doet hij niet eens de moeite, dus kan ik niet aan mij houding werke!

Blijkbaar kun je toch niet echt goed tegen kritiek, uit je posts blijkt namelijk dat je de fout bij het paard legt en dat is in dit geval absoluut onterecht. Niemand zegt ook dat het makkelijk is, maar je maakt gewoon wel een paar rijtechnische fouten. Mijn vriendin heeft het filmpje ook nog even gezien en die kwam ook nog met een paar extra tips, je houdt hem namelijk vlak voor de sprong erg tegen waardoor hij elke keer een pasje erbij moet krabbelen en dus niet goed uitkomt. Daarnaast kom je ook niet goed mee in de beweging.

Dat je er nu mee aankomt dat het oude filmpjes zijn, is een beetje jammer, als je houding echt zo veel geweldiger is, maak dan een nieuw filmpje, jij voorziet ons van deze filmpjes, dus geven we daar een reactie op. Je hebt in dit topic al vrij veel reacties gekregen waar je heel veel mee kunt, ga daar dan iets mee doen i.p.v. excuses verzinnen.

Daarnaast is het hoogteverhaal kul, als je een paard goed rijdt dan kun je op alle hoogtes goed rondkomen. Als je de boel op 80-90 cm zet, dan is dat hoog genoeg om ze er knap overheen te krijgen, als dat je al niet lukt, dan zit er echt iets fout in de basis.
Je moet je paard ook compact kunnen rijden zonder hindernissen, dat het moeilijk is bij een groot paard is bekend (hoe groot is ie eigenlijk), maar dat houdt niet in dat je het dan maar niet moet doen. Door onze tips op te volgen kun je er een een mooi ritme in krijgen en 'm wel rond rijden en zorgen dat je afstanden wel goed uitkomen, doe daar dan ook alsjeblieft iets mee.

Die opmerking over armageddon ga ik maar niet eens op reageren :+

*edit* ik heb even gekeken hoe groot ze zijn, maar zo gigantisch zijn ze nou ook weer niet, als het er nou 1 is van 1.85, maar deze 2 zijn 1.70 en 1.78, daar moet je toch knap mee kunnen rijden, zo groot zijn ze nou ook weer niet.