Ik zit met een probleempje. Ik kan namelijk niet zitten in galop. Althans, niet in een snelle galop.
In arbeidsgalop is er weinig aan de hand, maar zodra het wat harder gaat, kan ik echt niet meer zitten en ook niet in mijn beugels staan (verlichte zit). Ik klem sowieso nooit, maar in harde galop komen mijn knieën werkelijk compleet los van het zadel. Ik voel mezelf ook steeds meer naar achteren schuiven in het zadel en uiteindelijk ook met mijn kont steeds losser komen van het zadel. Doodeng dus.
Ik had dit met een flinke KWPN al in de middengalop, maar dat paard was echt voor iedereen onmogelijk uit te zitten, dus ik dacht dat het aan hem lag.
Vervolgens ging ik een D-pony rijden, waarbij ik het probleem ook had, waardoor ik uiteindelijk niet meer buiten wilde galopperen, omdat ze altijd onwijs hard ging en ik geen zin had ongelukken uit te lokken.
Ook op een Fjordje had ik dit probleem, wel in mindere mate, maar ik had het wel.
Ik heb geen idee hoe het komt. Ik ben volgens mij niet gespannen in galop, maar toch gaat het op een gegeven moment als het hard gaat compleet mis. Op het moment dat ik voel dat het mis begint te gaan komt pas de spanning, ik word paniekerig en probeer het paard zo snel mogelijk af te remmen, maar omdat ik nauwelijks meer zit, moet dat compleet op de teugels, wat absoluut niet plezierig is voor het paard en ook niet voor mij.
Ik wil niet de rest van mijn leven alleen maar banketstaaf stap-draf buitenritjes maken... Tips zijn dus van harte welkom.
Zitles ben ik al naar op zoek, is natuurlijk nooit weg, want mijn houding is sowieso nog niet ideaal.
Oefenen is helaas geen optie, ik wil geen gevaar uitlokken en in een bak ga je toch nooit zo hard als buiten

P.S.: Sorry dat het zo'n verhaal is geworden...

Ik zeg dit omdat je zelf zegt het in een middengalop wel te kunnen