probleem in de 'aanleuning'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

probleem in de 'aanleuning'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:12

Ik heb een (al wat oudere) ruin in training die nooit heeft geleerd goed nageeflijk te lopen. Meestal loopt hij in een nogal vrije houding met iets een onderhals, maar als je wat meer contact neemt knikt hij ineens in, loopt dan kort (1 sec) helemaal los achter de teugel en gooit vervolgens met korte rukjes zijn hoofd weer omhoog. Daarbij trekt hij ook zo'n beetje de teugels uit je handen. Een fijne verbinding krijgen is op deze manier onmogelijk. Ik heb hem al wel een aantal keren aan de dubbellonge gehad, zonder dan echt iets te vragen gaat hij dan na enige tijd enkel op het gewicht van de teugels vrij fijn nageeflijk lopen. Graag tips! Alvast bedankt.

Smoethie

Re: probleem in de 'aanleuning'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:49

is er genoeg ontspanning?
loopt die netjes op je hulpen. En reageerd die precies zoals jij wilt. Kan je hem heel de bak doorsturen en de overgangen vloeiend rijden?
als dit zo is kan je pas echt beginnen. Eerder is er geen beginnen aan. (spreek uit ervaring)
probeer van achter naar voor te rijden. Jij geeft druk op de teugels en tegelijker tijd drijf je aan om de moter van achter aan te houden.
Die ene seconde dat die inknikt. Is al goed hierbij ontspan je gelijk. Hij moet gaan denken. Bovenin is het druk en vervelend. Onderin is de ontspanning. Ook al zakt hij maar 2 milimeter tog ontspan je even. Daarna kan je hem natuurlijk weer verder doorvragen.
Longeren met passoa kan ook een goede inwerking hebben. Pas hier bij wel op dat je dit niet te lang en te vaak gaat doen in het begin. Dit is erg vermoeiend voor paarden

succes verder
ik hoop dat je er iets aan hebt

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:41

Bedankt voor je reactie. Direct ontspanning geven na het inknikken is nog niet zo simpel helaas... :-( Hij begint gewoon na een fractie van een seconde met zijn hoofd op en neer te schudden omdat hij niet lijkt te weten wat hi ermee aanmoet. Ik zou graag willen dat hij met vertrouwen mijn hand gaat volgen, maar dat is nu dus totaal onmogelijk..

In zijn eigen vrije houding is er genoeg ontspanning voel ik. Hij gaat ook soms in stap wel neerwaarts, maar dan echt alleen als ik de teugels volkomen los heb.

Pessoa is inderdaad ook een goed middel, ga ik weer eens proberen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:24

Dit kan een gebitsprobleem zijn. Heb je daar al eens naar laten kijken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:30

Smoethie schreef:
is er genoeg ontspanning?
loopt die netjes op je hulpen. En reageerd die precies zoals jij wilt. Kan je hem heel de bak doorsturen en de overgangen vloeiend rijden?
als dit zo is kan je pas echt beginnen. Eerder is er geen beginnen aan. (spreek uit ervaring)
probeer van achter naar voor te rijden. Jij geeft druk op de teugels en tegelijker tijd drijf je aan om de moter van achter aan te houden.
Die ene seconde dat die inknikt. Is al goed hierbij ontspan je gelijk. Hij moet gaan denken. Bovenin is het druk en vervelend. Onderin is de ontspanning. Ook al zakt hij maar 2 milimeter tog ontspan je even. Daarna kan je hem natuurlijk weer verder doorvragen.
Longeren met passoa kan ook een goede inwerking hebben. Pas hier bij wel op dat je dit niet te lang en te vaak gaat doen in het begin. Dit is erg vermoeiend voor paarden

succes verder
ik hoop dat je er iets aan hebt

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan.. onvriendelijke methode.
Van achter naar voren rijden is niet veel druk nemen aan de voorkant. Maar gewoon een normaal licht contact. Anders krijgt je paard ook nooit vertrouwen in je hand.

Ik zou hem inderdaad eerst even medisch na laten kijken, dus gebit en eventueel osteo, klinkt namelijk niet alleen als een rijtechnisch probleem.

En om een geijke aanleuning te krijgen moet je ook bezig met rechtrichten
Beste is sowieso om goede instructie te zoeken, die zien wat er gebeurt en hoe op te lossen, dat kunnen wij niet doen.