Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
esthertjeeej schreef:Mijn instructeur vind het geen goede methode en zegt alleen maar voorwaarts rijden.. wat denken jullie!?
esthertjeeej schreef:Hallo,
Nu heb ik een andere methode gevonden.. veel draaien (voltes rijden, overgangen rijden draf-middendraf-terug) veel afwenden zonder te wijken...en dan *per ongeluk* wijken inzetten..komt ze dan tegen de hand.. dan even stil zetten, even nageeflijk maken en weer verder draven en het wijken afmaken.. dan doet ze het super goed en zonder problemen..
Mijn instructeur vind het geen goede methode en zegt alleen maar voorwaarts rijden.. wat denken jullie!?
Graag advies, alvast bedankt..!

ook een paard van bijna 1.80 m (5 jaar oud) Size doesn't matter..... 
listiglistje schreef:Waarom persé wijken vanaf de AC lijn![]()
Ik oefen het wijken nooit vanaf de AC lijn, hoogstens alleen tijdens een proefgerichte les!
Ik leer het mijn paard altijd vanaf de hoefslag af aan, of gewoon ergens willekeurig afwenden
op de korte zijde en dan gewoon de andere kant op laten wijken ipv de gebruikelijke waar je naartoe wil!
Beetje slimme paarden weten dan nooit wanneer en de ac lijn altijd gebruiken voor rechtuit te gaan
TIP 1: van Sjef en Anky: oefen je oefeningen nooit op dezelfde plekken!!!!
Ik werd helemaal blij toen ik deze post tegen kwam

Sander_ schreef:Wijken vanaf de hoefslag is inderdaad een goede oefening, wel iets moeilijker in het begin omdat je meteen in de gaten hebt dat je paard alle andere keren over z'n schouder wegliep als het nu ineens veel moeilijker gaat.

HippoLogic schreef:IK heb nog wel een tip met betrekking tot het advies om nooit je oefeningen op dezelfde plek te doen. Dat geldt alleen voor als je paard die oefening al kan! Bij het aanleren van de oefening kun je juist het anitciperen van het paard gebruiken om zo snel mogelijk tot een goed resultaat te komen. Kan hij op die plek wijken, dan ga je het op de volgende plek in de bak oefenen en als hij het op die plek kan, ga je eens testen of hij de hulpen begrijpt en het op andere plekken oefenen.
Als het een vraag was om het aan te leren dan waren de antwoorden in het topic totaal anders geweest...