Ik heb een eigen tinker ruin van 5.
Sinds kort heb ik elke maandag avond les met mijn eigen paard, bij mijn manege waar ik eerst altijd les had.
We rijden nu met dit mooie weer vaak buiten in de wei. De wei is erg groot. Ook staan er 2 bomen in met hekwerk er om heen in een cirkel. Alleen er lig zand en geen gras. We hebben er al stuk of 4 misschien 5 keer gerenden.
De laatste 2x dat we les hadden, moesten we 8tjes sturen om de 2 bomen heen.
Zodra het mijn beurt is om een achtjes te sturen en ik ben aan de kant van het hek en tussen de boom, word mijn tinker ongehoorzaam en wijkt van de boom af, steeds meer richting het hek. Ik moest hem terug rijden naar de boom ,maar hij bleef wijkend van de boom af lopen en hoe strak de teugels ook naar links stond, hij blijft rechts wijken naar het hek toe. Ik moest hem toen aan sporen en de neus de kan op zetten waar ik naar toe moest, toen ik aanspoorde begon hij te bokken en dreigde hij met steigeren. Toen stuurde mijn instructrice iemand anders op mij af zodat we samen terug konden lopen naar de groep. Ook dat wou niet en hij wou echt niet meer naar de groep. Uit eindelijk liep mijn instructrise op mij af en pakte hem bij het hoofdstel vast en nam me mee terug naar de groep.
Dat is de afgelopen 2x weken gebeurt, terwijl hij er voor elke gewoon goed met hem de achtjes kon maken, hij vond het wel even eng maar ik spoorde hem aan en hij luisterde gewoon.
Maar toen hij bokte en dreigde met steigeren moest ik hem aan sporen, maar ik durfde niet aan te sporen uit angst dat hij zou gaan steigeren.
Ik heb nog nooit op een paard gezeten die steigerd en ben er dus ook echt bang voor.
Bokken kan ik wel uit zitten.
Maar nu heb ik over 2 weken weer elke maandag les. Waarschijnlijk moeten we weer achtjes sturen en ik zit nu al in de zenuwen daar over.. Bang dat het weer gebeurt..
Wat moet ik doen? kom ik over die angst heen van het steigeren?
P.s excuuses voor het ingewikkelde verhaal, ik weet niet altijd hoe ik dingen moet typen en wat eerst en wat als laatst.
) en wijkt daarom naar het hek. Ik zelf zou niet gekozen hebben voor de manier die jouw instructrice heeft gekozen namelijk het met de neus naar de boom zetten en dan aandrijven ik zelf zou het juist het paard iets meer de andere kant op laten kijken om zo de aandacht van de boom iets af te leiden. Wanneer hij naar rechts uitwijkt juist een volte die kant op maken en er elke keer weer voor zorgen dat ie gerustgesteld wordt met dwingen los je niks op. Misschien kan jouw instructrice eens meelopen naar de boom en hem er eens rustig naar laten kijken? Je moet het met de instructrice er over hebben over jouw angst zodat zij je kan helpen hier overheen te komen. 
. (uiteraard weer bij de uitgang
)