Probleem met aangalopperen en springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evun

Probleem met aangalopperen en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:14

ik heb een probleem. :(
ik heb een draver en die wil niet in galop springen.
telkens als ik op de hindernis afrij, in galop, dan weigert ze of zet te vroeg af, waardoor ik dan heel dom ga zitten :o
ze springt ook niet graag stijlsprongen. als ik er in draf op af kom lijkt het net alsof ze heel laat afzet en vlieg je meters de lucht in. :(
weet iemand hier iets op? / ervaring mee?

x-jes.
Laatst bijgewerkt door Scum op 24-07-10 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:18

Grondbalkjes is al een begin!

Verder zou ik de galop voorloppig nog laten.

Anoniem

Re: help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:19

Nog niet springen of misschien les nemen ;)

Hoe lang is ze al rijpaard?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:20

Je moet zien dat je dan niet dom gaat zitten, maar mee met de beweging bent. Rustig afwachten en mee rijden, zo leert ze het wel. Je kan ook haar techniek en afzet oefenen met inuitjes ;)

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:21

volgens mij al best wel lang.. ze heeft gekoerst en is daarna naar de renbaan gegaan.. voor te galopperen dan.. in 2006 is haar laatste draf wedstrijd geweest.

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:22

ja, inuitjes springen gaat super met haar.. dat doe ik wel vaker. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:26

evun schreef:
volgens mij al best wel lang.. ze heeft gekoerst en is daarna naar de renbaan gegaan.. voor te galopperen dan.. in 2006 is haar laatste draf wedstrijd geweest.

Mmm lijkt me niet, eerst draven en dan galopperen ;)

Maar krijg je les?

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:30

is wel zo. omdat ze op de drafbaan in galop ging hebben ze haar getraint voor de renbaan maar daar was ze te langzaam voor. toen was ze verkocht naar mensen en die hebben haar verder als rijpaard gedaan en daar hebben wij haar van gekocht. heb haar nu 2.5 jaar. dus ze is 4 jaar van de renbaan weg. maar, ik heb spring en dressuur les met haar gehad op de manege maar ik ben daar weggegaan.(**manege) ga binnenkort weer bij een manege rijden en daar heb ik ook spring en dressuur les.;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:37

evun schreef:
is wel zo. omdat ze op de drafbaan in galop ging hebben ze haar getraint voor de renbaan maar daar was ze te langzaam voor. toen was ze verkocht naar mensen en die hebben haar verder als rijpaard gedaan en daar hebben wij haar van gekocht. heb haar nu 2.5 jaar. dus ze is 4 jaar van de renbaan weg. maar, ik heb spring en dressuur les met haar gehad op de manege maar ik ben daar weggegaan.(**manege) ga binnenkort weer bij een manege rijden en daar heb ik ook spring en dressuur les.;)

Dan zou ik gezien jouw leeftijd even wachten met springen totdat je goede begeleiding krijgt. Wij kunnen je zo vanaf dit forum niet uitleggen hoe je moet springen. Het kan ook best gevaarlijk zijn wat je nu doet en misschien verliest je paard wel je vertrouwen in je als je doorgaat op deze manier.

Maar over dat ze voor galop werd gebruikt is echt een fabeltje, dat doen ze namelijk nooit ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:42

een ren is per ras, dus volboeds, arabs en anglo-arabs hebben aparte koersen ;)

eerst veel op die galop oefenen en daarna het springen opnemen.

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:47

dus nu ga je zeggen dat ik te jong ben om te springen

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:48

Nee, je bent te onervaren om te springen ;) Neem les, na een paar keer begeleid rijden gaat alles zo veel beter!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:49

eerst je stap goed en ontspannen krijgen, dan de draf en dan de galop, wanneer het dier correct aan galoppeerd op de juiste hulpen kan je eens proberen een klein hupeltje te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:55

evun schreef:

Je bent niet te jong, ik sprong ook al op jouw leeftijd, maar wel onder begeleiding in de les. Dat is iets anders.

rocky1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:56

ik wens je sterkte met je probleem
mijn ex - verzorg draver deed het wel of eventueel met een tikje
suc 6

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:14

ze wil ook wel springen allen ze heeft wat moeite met uit galop te springen. ;)

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:15

Joolien schreef:
evun schreef:

Je bent niet te jong, ik sprong ook al op jouw leeftijd, maar wel onder begeleiding in de les. Dat is iets anders.

je weet niet eens hoelang ik al rij :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:20

als ze moeite heeft om vanuti galop te springen en niet vanuit draf betekent dit dat haar galop en waarschijnlijk ook de achterhand niet sterk genoeg ontwikkeld is om vanuit gaop te springen. Een paard dat wel van goede wil is, maar niet kan, kiest de voor hem gemakkelijkste manier.

TS en voel je niet zo aangevallen. je bent idd nog redelijk jong e n je zit met een paard wat z'n bouw en aanleg niet mee heeft om te springen EN het ook nog eens moeilijk vindt. ook al rij je al jaren dagelijks, je hebt duidelijk geen idee wat het best te doen om het probleem te verhelpen. Goede begeleiding tijdens het springen is de beste oplossing voor jou en je paard.

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:29

petitparis schreef:
als ze moeite heeft om vanuti galop te springen en niet vanuit draf betekent dit dat haar galop en waarschijnlijk ook de achterhand niet sterk genoeg ontwikkeld is om vanuit gaop te springen. Een paard dat wel van goede wil is, maar niet kan, kiest de voor hem gemakkelijkste manier.

TS en voel je niet zo aangevallen. je bent idd nog redelijk jong e n je zit met een paard wat z'n bouw en aanleg niet mee heeft om te springen EN het ook nog eens moeilijk vindt. ook al rij je al jaren dagelijks, je hebt duidelijk geen idee wat het best te doen om het probleem te verhelpen. Goede begeleiding tijdens het springen is de beste oplossing voor jou en je paard.

ik ga binnenkort ook weer bij een manege rijden.. als het even mee zit volgende week, en heel misschien deze week al, maar dat denk ik niet.. ze kan wel goed springen , anderhalf jaar geleden sprong ze 1.40 los(wel luit draf) en 4 week geleden heb ik 1.20 met haar gesprongen(uit galop. :9 ) wel een oxer, die vind ze toch makkelijker springen.. kan ze eerder afzetten en langer vliegen :D dus ze kan het wel maar dan ook alleen als zij zelf er echt zin in heeft..

maar de laatste tijd zit ze al moeilijk te doen voor een stijltje van 50 cm. ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:30

zou je dan niet uitsluiten of ze last heeft in haar hals, rug, schouder,...
misschien heeft jou paard, gewoon ergens pijn waardoor ze niet wil springen

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:34

petitparis schreef:
zou je dan niet uitsluiten of ze last heeft in haar hals, rug, schouder,...
misschien heeft jou paard, gewoon ergens pijn waardoor ze niet wil springen

het kan haar rug zijn.. zadel past niet goed, heb er een bontje onder..
ga binnenkort kijken naar een ander zadel, een winkel in gelderland ofzo, horseyshopping zo heet die winkel volgens mij.. maar dat doet er ook niet toe :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:34

Ik ga volledig mee met de rest. Tja, als ik je laatste bericht lees, lijkt het mij alsof je je paard meer hebt laten doen dan hij op dit moment (fysiek of mentaal) aan kan. Ik snap sowieso het nut niet van 1.40 vrij springen en 1.20 over een oxer heenvliegen. Springen is techniek en als de techniek goed zit, komt de hoogte vanzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:57

evun schreef:
Joolien schreef:

je weet niet eens hoelang ik al rij :+

Dat heeft er niks mee te maken. Het feit dat je hier vragen gaat stellen laat al zien dat je geen of weinig ervaring hebt. Ook al ben je 20 voor mijn part.

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:21

dat doen wel meer mensen hoor. ;) ik weet het wel alleen ik vroeg me af of misschien meer mensen hier ervaring mee hebben en wat hun daar voor doen.. daarvoor heb ik alleen dit topic geopend hoor.;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:22

evun schreef:
dat doen wel meer mensen hoor. ;) ik weet het wel alleen ik vroeg me af of misschien meer mensen hier ervaring mee hebben en wat hun daar voor doen.. daarvoor heb ik alleen dit topic geopend hoor.;)

Klooi vooral lekker zelf aan. Loop het risico maar en verpest je paard dan maar. Mij maakt het niks uit hoor.

Ik geef je die tips, misschien wil je dat niet horen...