ik rijd nu sinds kort springwedstrijden met suleika. Het gaat ook echt goed, de tweede keer waren we al foutloos rond! Bij wedstrijden springt ze eigenlijk beter als met oefen. Thuis gaat ook alles goed, alleen op het ponyclubterrein, waar we 1x in de 2 weken springles hebben gaat het wat minder. Daar is ze vaak bang van hindernissen
naar mijn idee is het gewoon aanstelleritus, maargoed dat is het probleem niet echt. Omdat ze eerst schrikt van de hindernis en er daarna toch overspring krijgt ze iedere x een klap in de mond als het ware. Ik probeer als ze dat doet altijd al goed naar voren te gaan zitten en goed 'vrije' teugel te geven, zodat ze niet opeens een ruk in haar mond krijgt. Maar omdat ze 'schrikt' ga ik automatisch wat naar achteren zitten. Gewoon thuis en op wedstrijden heeft ze dat niet zo erg. Ik vind het echt vreemd en ook omdat het niet altijd is, vooral vorige week was het erg . Voor de hindernis geef ik been, desnoods een tik met de zweep. Maar hoe kan ik het het beste oplossen, vooral dattie geen ruk in zijn mond krijgt. 
whaha jah zal zun manen vastpakken alstie weer es zo vaag schrikt!