paard ontspant zich pas laat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

paard ontspant zich pas laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:51

Als ik op mijn lease-paard rijd, lijkt het alsof hij zich pas na een half uur/3 kwartier rijden een beetje begint te ontspannen, dat hij dan pas echt ontspannen nageeflijk gaat lopen, en stopt met 'kijkerig' zijn..
De eigenaar zegt dat mijn paard mij gewoon aan het uitproberen is, want bij haar loopt hij meteen goed nageeflijk.
Hebben jullie misschien tips hiervoor?
Voordat je reageert:Nee het paard HOEFT van mij niet nageeflijk te lopen, ik vraag me alleen af hoe het komt dat hij zich pas na half uur/ drie kwartier begint te ontspannen, ligt het aan mij & wat kan ik hier aan doen?

Groetjesss :Y)

MyHorseGirl

Re: paard ontspant zich pas laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:54

Ik heb precies hetzelfde. Ik rij altijd gewoon vw-nw veel voltes etc. Uiteindelijk gaat mevrouw dan ontspannen en zakken, dit gebeurd ook pas na half uur/3 kwartier, ik denk dat het gewoon iets is waar je doorheen moet rijden. Zelf heb ik dé gouden tip nog niet gevonden.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:01

hier heb ik ook last van heb ook nog niet uitgevonden hoe het komt.
weet al wel dat als ik haar op zand rijd(rijd normaal in weiland) dat het dan beter gaat.

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:04

misschien veel figuren en tempo wisselingen maken zo houd je je paard met ze aandacht bij jouw

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:06

Sommige paarden hebben meer tijd nodig om 'warm' te draaien, die van mij heeft ook een dikke 20 minuten tot een half uur nodig waarin ik alleen maar lekker voorwaarts rij, en veel figuren en stelling vraag... Daarna gaat ze lekker lopen en ontspannen :j

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:29

Met mijn pony heb ik ook wel een kwartier-20 minuten nodig voordat hij doeg ontspannen loopt.
Ik denk dat het per paard verschild, hoelang ze nodig hebben.

Heb je les met het paard?
Misschien kunnen ze je er tips voor geven.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:14

Mijn paard heeft ook wel een half uurtje nodig voor ze los en ontspannen gaat lopen.

Steeds kleine stukjes galop willen bij haar wel eens helpen.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:11

ik moet meestal ook eerst even gegallopeerd hebben dan gaat ze pas lekker lopen want mijn pony heeft ook veel moeite met stelling dus moet ik eerst zorgen dat hij goed vw en aan het been is

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:56

Ik denk dat het aan elk paard ligt van hoe en wanneer hij ontspannen loopt. Je ziet ook mensen die een uur op concours moeten inrijden voordat ze hun paard voor elkaar hebben. Ik denk niet dat ik je een tip kan geven ik denk dat het gewoon bij het rijden hoort.
Maar misschien wordt het wel beter hoe beter je haar leert kennen etc.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:20

Als er zo'n verschil zit tussen de opwarmtijd bij jou en bij de eigenaar dan kan het misschien bij jou zelf liggen.
Kun je haar vragen wat ze doet om hem te laten ontspannen?
Misschien als je dat ook zo doet, dat het dan beter gaat.

Wat ook nog kan is dat je zelf misschien meer tijd nodig hebt om goed te gaan zitten.
Hoe je daar achter kan komen is goed opletten of je zelf verandert: gaan je benen gedurende dat half uur losser omlaag hangen?
Hoe hou je zelf je rug en je armen? Is dat hetzelfde gedurende de tijd dat je rijdt?

Ik heb zelf een soort seintje voor 'laat je rug los'.
Als hij dan aanspant, dan geef ik eerst dat signaal.
Ik weet niet of dat een universele methode is, zal proberen het te omschrijven.
Ik maak voor mijn gevoel mijn rug iets bol (die is van nature hol, dus kan goed zijn dat dit voor een gemiddeld persoon niet zo werkt!).
Dan ontspan ik mijn bilspieren en trek mijn buik wat in.
Mijn hoofd en nek maak ik lang en neigen ietsje naar voren.
Gevolg is dan dat hij zijn rug ontspant en zijn snoet omlaag gaat.

Om het kijkerige voor te zijn, kun je direct na die overgang naar ontspanning een oefening ingaan.
Als je niet bij een bordje bent kun je zelf wat verzinnen op dat moment wat je leuk lijkt.

Over het mogelijke uitproberen:
paarden beoordelen door wat voor persoon ze rondgestuurd worden.
Als je hem niet genoeg aanstuurt gaat hij zelf dingen doen.
Dat laatste wordt dan wel 'uitproberen' genoemd, maar is feitelijk een logische reactie op een tekort aan leidraad en duidelijke richtlijnen.

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:57

Dat heb ik dus ook, laatst half uur ingereden, daarna was hij hartstikke makkelijk. Denk dat bepaalde paarden gewoon eerst goed warm moeten lopen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:18

maar waarom ontspant ie wel meteen bij de eigenaar dan?

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:25

Op welk niveau heeft de eigenaar er mee gereden of rijdt ze er nog mee?
Het kan zijn dat zij wat verder is met het rijden daardoor het paard eerder op de juiste manier aan het werk zet.

Mijn paard is nu 20 en wanneer er iemand anders op rijdt duurt het ook langer voor hij wil ontspannen en mee werken dan wanneer ik er op zit omdat ik hem anders rijdt als andere en ik hem door en door ken en hij mij.
Misschien kun je de eigenaar eens vragen of ze jouw wil helpen zij kent het paard tenslotte en weet hoe je hem kan rijden

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:40

kun je niet vragen of de eigenaar je les wil geven of in ieder geval een x wil kijken als je aan't rijden bent want dan ziet zij misschien wat je anders doet dan zij ;) (als je anders rijd tenminste!)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:04

Veel problemen het rijden komen voort uit lichamelijke klachten doet hij het wel goed bij de eigenaresse? Misschien moet je ook niet wachten maar meer vragen is dat een idee?
Wat wil je zelf graag, recreatief of echt heel sportief?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:01

Ik had precies hetzelfde.
Toen kreeg ik les en ze zei tegen mij dat ik gewoon constant kneepjes in de teugel moest geven en verder gewoon rijden.
Veel volte's maken en veel stelling vragen.
Na halfuur/kwartier begon ze te ontspannen en liep ze nageeflijk.
Hoe vaker ik nu rijd hoe sneller het komt als het ware.
Nu is ze na 10 minuten al ontspannen en nageeflijk.
En veel overgangen helpt meestal ook wel ;).
Misschien heb je hier iets aan.. ?
Anders vraag je maar verder ;).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:35

nou het antwoord is eigelijk omdat je paard niet nagevelijk loopt, nagevelijheid is de sleutel voor ontspanning, wanneer correct verkregen is nagevelijkheid juist de sleutel voor onspanning in het lichaam.
wanneer de hoofdhalshouding correct is word de hals gedragen, daar door komt de schoft vrij waardoor de rug ontspant en de buikspieren aan trekken en de bekken kantelen, dit gebeurt wanneer correct gereden, in ontspanning, een paard wat niet nagevelijk is houde schoft gesloten, de rug gespannen en er is dus geen ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:56

Moll schreef:
nou het antwoord is eigelijk omdat je paard niet nagevelijk loopt, nagevelijheid is de sleutel voor ontspanning, wanneer correct verkregen is nagevelijkheid juist de sleutel voor onspanning in het lichaam.
wanneer de hoofdhalshouding correct is word de hals gedragen, daar door komt de schoft vrij waardoor de rug ontspant en de buikspieren aan trekken en de bekken kantelen, dit gebeurt wanneer correct gereden, in ontspanning, een paard wat niet nagevelijk is houde schoft gesloten, de rug gespannen en er is dus geen ontspanning.

In mijn optiek is het allemaal net andersom.
Ontspanning is de sleutel voor de uiteindelijke nageeflijkheid.
En 'correcte' hoofdhalshouding is een gevolg, nièt iets waar mee begonnen wordt.

Je zorgt er eerst voor dat het paard verticaal in evenwicht is, dwz dat hij zijn gewicht (en dat van de ruiter) links en rechts gelijkmatig over z'n voorbenen en voeten verdeelt. Pas wanneer dit het geval is, kan hij zijn lange rugspier ontspannen, zijn buikspieren sluiten, zijn bekken kantelen, zijn achterbenen goed onderbrengen, zijn wervelkolom (automatisch) omhoog brengen en de voorwaarts neerwaartse tendens bereiken.
Het is dus een kwestie van je paard verticaal rechtrichten en alles wat daarna komt, is een gevolg.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:44

kan het niet zijn dat zij wat pogt? ik bedoel ik denk dat geen een paard meteen foutloos en perfect loopt.. ieder paard heeft wel een warming up nodig, of misschien is ze/hij wel nieuwsgierig? :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:49

het lichaam correct gebruiken valt of staat met juiste hoofd hals houding, het is de sleutel om correct achterhand gebruik te bewerkstelligen, , zolang de schoft gesloten blijft door een niet correct gedragen hals gebeurt er niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:53

@Moll, wat is voor jou een juiste hoofd hals houding en hoe bewerkstellig je die in jouw beleving?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:43

JoviBan schreef:
@Moll, wat is voor jou een juiste hoofd hals houding en hoe bewerkstellig je die in jouw beleving?

In mijn beleving? dit is niet zozeer in mijn beleving, dan dat het een klassiek onderdeel is, maar goed ik zal het u proberen uit te leggen.
De hals word op lengte gereden en gedragen van uit een open schoft, het hoofd word geragen op de bovenhals spier, en geeft na op teugel gewicht, hier door is het hoofd en hals op elke gewenste hoogte in te stellen, en blijft het nagevelijk.

Hoe ik het bewerk stellig ik laat het paard nageven en sta toe dit kan in stilstand zijn en in de stap draf of galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:14

Moll schreef:
In mijn beleving? dit is niet zozeer in mijn beleving, dan dat het een klassiek onderdeel is, maar goed ik zal het u proberen uit te leggen.
De hals word op lengte gereden en gedragen van uit een open schoft, het hoofd word geragen op de bovenhals spier, en geeft na op teugel gewicht, hier door is het hoofd en hals op elke gewenste hoogte in te stellen, en blijft het nagevelijk.

Hoe ik het bewerk stellig ik laat het paard nageven en sta toe dit kan in stilstand zijn en in de stap draf of galop.

Bedankt voor je antwoord.
Zo te lezen werk jij dus inderdaad met de teugels om die hoofdhalshouding te verkrijgen, zelfs in stilstand.
Ik blijf erbij dat dit niet goed is en dat dit ook geen nageeflijkheid is.
De hoofdhalshouding is een gevolg, géén uitgangspunt. En volgens mij is dat in de klassieke dressuur ook zo.

Verder ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met een "open schoft".

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:26

JoviBan schreef:
Moll schreef:

Bedankt voor je antwoord.
Zo te lezen werk jij dus inderdaad met de teugels om die hoofdhalshouding te verkrijgen, zelfs in stilstand.
Ik blijf erbij dat dit niet goed is en dat dit ook geen nageeflijkheid is.
De hoofdhalshouding is een gevolg, géén uitgangspunt. En volgens mij is dat in de klassieke dressuur ook zo.

Verder ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met een "open schoft".

laat ik zeggen dat het gewoon nagevelijkheid is, slaat u de boeken er eens op na van de oude meesters mischien dat u het dan iets beter begrijpt, lees bijvoorbeeld eens baucher,of Oliveira, of een neindorff. een paard moet los zijn en nagevelijk zijn in hoofd hals houding anders komt de achterhand niet mee, hoofd hals houding is de sleutel voor de motor achter.

Het openen van de schoft is wanneer het dier de hals laat vallen en gaar dragen met de boven halsspier hier door onstaat er ruimte in de schoft waardoor het paard de schoude beter kan bewegen, dit is namelijk niet het geval met een paard wat niet nagevelijk is en met het hoofd en hals naar de sterren richt.

Afbeelding

zoals je ziet trekken de halspier de schoft open wanneer de hals op lengte gereden word en word het hoofd correct gedragen in de juiste aan leuning.

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:11

wat een goede uitleg moll daar heb ik ook wat aan!