Het leed dat doorzitten heet....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Het leed dat doorzitten heet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 18:37

Ik weet van mezelf dat ik het lekkerst rijd als ik doorzit. Toen ik op mijn pony ver genoeg was om hele stukken door te zitten ging het rijden met grote stappen vooruit en ik voel gewoon dan veel meer aan wat er onder me gebeurt.
Helaas heb ik nu een paard waarop ik neit kan doorzitten. Zijn bewegingen zijn zo lastig uit te zitten, dat ik na enkele passen weer moet gaan lichtrijden en ik denk zelf dat ik hem hinder in het doorzitten.
Zelf kan ik vrij goed doorzitten. Heb vroeger langere tijd wekelijks zitles gehad en werd daarbij altijd gecomplimenteerd en als voorbeeld gebruikt als er doorgezeten moest worden, dus denk wel dat ik het redelijk kan. Heb er verder ook nog nooit moeite mee gehad...
Gisteren heeft er iemand anders op Hill gereden, en na enkele minuten kwam ze al naar me toe, verbaasd hoe iemand ooit op hoog niveau had kunnen rijden met dit paard, want als ze hierop een hele proef moest doorzitten, dan zou ze helemaal gek worden. Ik ben dus niet de enige die hier last van heeft ;)

Graag zou ik wel tips krijgen om beter te kunnen blijven zitten in draf, zonder daarbij hinderend te worden. Op dit moment probeer ik het vooral door mijn paard wat dieper te laten lopen, zodat het ruggebruik beter word en dan neem ik het tempo flink terug, maar zodra ik een normaal tempo opneem, val ik terug in het oude probleem...

http://www.youtube.com/watch?v=favD-UQzvQ0
heb wel een filmpje waarop zijn draf te zien is, die heb ik hierboven dus toegevoegd ;)

cyn23

Re: Het leed dat doorzitten heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:40

je kunt pas door zitten als jepaard helemaal ontspannen is

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:43

Ik kan niet echt een duidelijke oorzaak zien in de draf, hij lijkt niet hoog op te gooien :) Hoe zit het met rechtheid? Is ie misschien scheef? Misschien wat gaan werken aan rechtrichten.
Let er op dat je paard goed nageeflijk loopt, daar voor zou je eigenlijk al niet moeten doorzitten.

Als dat het niet is, kilometers maken dan maar, hoe naar dat ook klinkt als het niet lekker zit :')

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:45

Wat ik aan het filmpje kan zien is dat je de voor-achter beweging van de draf wel goed opvangt, maar de links-rechts beweging minder. Daarbij heb je een paard wat heerlijk met z'n heupen wiegt, waardoor die links-rechts beweging voor jou erg groot wordt.

Probeer te oefenen met kleine stukjes doorzitten in een laag tempo, als dat goed gaat langzaam opbouwen naar een hoger tempo (en ruimere bewegingen). De beweging die je bij het doorzitten moet maken lijkt een beetje op achteruit fietsen.

Probeer je heup-hoek zo groot mogelijk te houden. Zo heeft je bekken alle ruimte om goed te kunnen volgen en bewegen in het heupgewricht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 18:48

@azaar: bedankt voor je opmerking, maar i.m.o. is mijn paard echt helemaal ontspannen :) Zou zelfs graag willen dat hij wat meer spanning zou opbouwen, dan zou er eens pit in komen, maar is echt super relax, i.m.o. is dat op het filmpje ook heel goed zichtbaar...
@phormicola: hij is inderdaad (heel) scheef, kan hierdoor het doorzitten bemoeilijkt worden? Dat zou dan heel goed de reden kunnen zijn, ik heb nooit geweten dat dat het kan vermoeilijken.
Nageeflijkheid is niet echt een probleem, kan hem echt in iedere houding zetten die ik wil, hij laat zich heerlijk "kneden" in alle vormen die ik wil, zodra hij lekker los is. Ik ben ook bang voor dat kilometers maken, maar je bericht over scheefheid geeft hoop! Heb liever dat ik het kan verbeteren ;)
@Alicia2U: Wat bedoel je met de heup-hoek groot maken? DAt volg ik niet helemaal... De rest vind ik wel interessant, dat geeft me echt een geheel nieuwe blik op het probleem, zo heb ik het nooit gezien, maar klinkt heel erg logisch... Dankjewel!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:56

Als je je knie naar je buik optrekt wordt de heuphoek klein. Je kunt je bekken dan niet goed meer kantelen (met name naar voren toe met een holle rug). Hoe rechter je bovenbeen naar beneden hangt (zoals 'ze' graag willen in de dressuurzit) hoe groter de hoek die je heup en bekken maken en hoe meer je dus in je bekken kan kantelen (zowel naar voor als naar achteren, holle en bolle rug).

Beweegbare heupgewrichten zijn essentieel voor het paardrijden. Het gros van de beweging moet namelijk door heupen en bekken opgevangen worden en niet door je rug (zoals veel mensen schijnen te denken).

Als je naar de beenzetting van je paard in draf kijkt is het logisch dat er niet alleen een verticale beweging in je bekken nodig is (de op- en neergaande beweging van de rug van het paard in en uit de zweefmomenten), maar er ook een laterale component meespeelt (diagonale benenparen). De verticale balans is wat veel mensen wel goed kunnen, maar de laterale balans is lastiger omdat de meeste paarden die beweging niet zo ruim maken. Pas als je richting uitgestrekte draf gaat werken gaat dat deel veel zwaarder wegen en als gevolg zie je vaak mensen achteroverhangen en de beweging uit de rug halen. Kun je echter zowel lateraal als verticaal met je bekken goed met het paard mee, kun je veel meer invloed uitoefenen op het verloop van de gang.

Er is hierover meer te vertellen, maar dat gaat me een beetje te ver voor in dit topic.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 18:59

wow, klinkt heel erg interessant. Heb je dan eventueel bronnen voor me, waar ik verder kan lezen hierover?
Als ik het goed begrijp zou ik dus moeten proberen mijn benen lang te blijven maken en niet naar voren te gaan zitten.

Wel ben ik benieuwd waarom naar achteren zitten dan zo'n probleem is, want dan maak je toch de hoek van de heup nog groter? Of werkt het zo dan weer niet?
Zou graag meer bronnen hierover zien, vind het echt heel interessant. Ga ook je onderschrift even aanklikken, vermoed daar misschien ook nog info te vinden!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:03

Misschien toch nog een nuttige aanvulling:

Wanneer het linkerachterbeen in de lucht is en naar voren wordt weggezet voel je in je bekken de beweging van achter naar voren, en van beneden naar boven. Wanneer je linker bekkenhelft op het hoogste punt en naar voren is, is er een zweefmoment in de benenparen. Je rechterbekkenhelft is dan op het laagste punt en wat naar achteren. Vervolgens keert de beweging om en gaat het rechterachterbeen naar voren en je bekken dus ook.

Feitelijk maak je dezelfde beweging met je heupen als je paard doet, alleen doet hij het horizontaal en jij verticaal. Je hebt hiervoor met name goede controle over je schuine buikspieren voor nodig. In de sportschool of bij de bewegingstherapeut kunnen ze je wellicht wat oefeningen geven die hierbij helpen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:04

Ik vind dat je nogal achterop je zadel zit. Volgens mij is je zadel te smal. Ik had dat probleem ook met mijn paard en sinds er een goede zadelmaker hier is geweest en mij op mijn zadel wees en er een goed passend zadel op heeft gelegd, kan ik ook veel beter doorzitten. Kijk maar eens goed naar je houding! Je benen zitten veel te ver naar voren.
Laatst mocht ik op een Lusitano rijden en toen zeiden ze al dat er helaas geen breder zadel voor handen was en je kon het zien op de foto's. Veel te hoog lichtrijden door mij en idd kon ik niet doorzitten.

Je paard zelf vind ik niet dusdanig lopen dat ie niet uit te zitten is. Heb je het al eens zonder zadel geprobeerd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:18

@idefix4: Zonder zadel rijden is geen optie (meer). Paard is ondertussen 21 jaar oud, en de ruggengraat begint ondertussen al flink omhoog te komen, waardoor het in stap net te doen is, maar in draf doe ik hem echt pijn. In het verleden heb ik het wel gedaan, maar toen had ik hetzelfde probleem en ging ik echt stuiteren, ook omdat hij niet kon ontspannen. Persoonlijk denk ikdat hij het niet gewend is en zich gaat spannen zonder zadel en ik heb niet genoeg kunde en tijd gehad om dat er uit te werken. Nu is dat dus te laat, want nu gaat hij uit z'n plaat als ik aandraaf, gewoon omdat ik hem zeer doe...

Zadel is helemaal goed voor mij, is een paar weken geleden helemaal nagekeken en opgevuld e.d. Deze maat is voor mij goed volgens de zadelmaker, dus dat moet geen probleem zijn.
Heb overigens verschillende zadels op dit paard gehad, zo'n 5 in het totaal in de afgelopen jaren en heb het probleem altijd gehad. Ook met het kopen van een nieuw zadel en dus het uitproberen van verschillende zadels bleef het probleem...
Ben het wel met je eens dat mijn beenhouding niet goed is, maar dat zou ik op moeten kunnen lossen door mijn beugels een gaatje langer te doen denk ik, en met dat probleem ben ik bezig met mijn instructeur. Vroeger was dit beter, maar hij is afgelopen winter doorgebroken als rodeopaard denk ik en toen heb ik de beugels hoger gedaan. Nu ben ik daar zodanig aan gewend dat ik moeite heb ze weer terug te doen op het juiste gaatje...
Doorzitten blijft echter moeilijk, ook als ik zonder beugels rijd bijvoorbeeld. Verder heeft iedereen er last van die op hem rijd, kan me niet voorstellen dat het zadel voor iedereen verkeerd ligt, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:21

Over het achteroverzitten (in welke grang dan ook):

Wanneer je paardrijdt heb je te maken met twee verschillende zwaartepunten: die van jou lijf en die van het paard. Om zo goed mogelijk samen in harmonie te bewegen, moeten de zwaartepunten van jou en je paard recht boven elkaar zijn. Is dat niet het geval moet het paard zijn bewegingspatroon aanpassen om in balans te blijven. Uiteraard gaat dit ten koste van de kwaliteit van de gangen.

Ga je achterover hangen, dan is het voornaamste effect (er zijn nog een heleboel anatomische, fysiologische en biomechanische effecten op te noemen) dat jouw zwaartepunt zich niet recht boven dat van het paard bevind, maar erachter. Bovendien wordt je dan val-gevaarlijk: in sommige gevallen is het namelijk zo extreem dat je zwaartepunt zich niet eens meer boven je steunvlak van bekken en benen bevindt. Dit is het punt waarop je jezelf in evenwicht moet houden aan de teugels en niet anders kunt dan te gaan hangen). Je bent dan uit balans en je paard ook. De achterhand zal dan ook minder goed mee kunnen komen.

Andere effecten zijn bijvoorbeeld het rondmaken van de rug, waardoor de schouderbladen niet meer soepel over de ribbenkast kunnen bewegen, wat een enorm effect heeft op je handhouding. De ademhaling wordt belemmert doordat de borstkas wordt ingezakt: de druk op de organgen in de buikholte wordt vergroot.
De beweging kan niet langer op worden gevangen in het bekken, dat meestal volledig achterovergekanteld is (bolle rug). Het bekken kan enkel nog naar voren gekanteld worden, maar omdat dit tegen de bewegingsrichting van het paard in is. De meeste ruiters missen hier de kracht voor, omdat deze spieren ook in het dagelijks leven door veel mensen niet goed gebruikt worden (inactieve houding). Als gevolg hiervan wordt de beweging vaak opgevangen in de rug, waardoor deze kwetsbaarder wordt voor blessures. Met name de druk op de SI gewrichten kan erg oplopen (het gewricht tussen je bekken en je ruggengraad). Sommige ruiters vangen de beweging zelfs op in hun nek (wiebelende hoofden syndroom).

Het feit dat het zwaartepunt van de ruiter ook niet meer boven het steunpunt van de ruiter zit veroorzaakt ook vaak wiebelende benen (er is namelijk geen druk meer op de beugels). Ter compensatie gaan veel ruiters dan hun hakken actief uitdrukken en hun knie strekken. Hierdoor worden de verkeerde spiergroepen aangesproken, waardoor het nog moeilijker wordt de beweging te te volgen.

Al met al een hele hoop effecten die je niet wilt. Ik weet zeker dat ik er nog een paar vergeten ben, maar dit zijn de voornaamste. Het is een beetje een rommelverhaal geworden heb ik het idee, maar dit zijn mijn argumenten tegen het achteoverhangen.

Nog even als afsluiting: je paard ziet er inderdaad soepel uit in de beweging, maar je kunt erg goed zien dat de heupbeweging zeer aanwezig is wanneer je over de diagonaal gaat en in het wijken. Ik heb ook zo'n paard, daar lijkt niets aan de hand, totdat je erop gaat, dan voel je pas wat voor zeeschip het is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:26

Haha, zeeschip klinkt inderdaad precies als hem. Ga nog even niet op je bericht reageren, heb het wel doorgelezen, maar denk dat ik het nog even 1 of 2 keer moet lezen om het te laten bezinken, het klinkt allemaal heel ingewikkeld :P MAar wel heel erg bedankt voor deze uitgebreide uitleg, maakt me weer een stukje wijzer in het rijden ;).