Tips gezocht voor a.s wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Tips gezocht voor a.s wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:57

Hallo,
Sinds januari ben ik in het bezit van een inmiddels 4 jarige fjorden ruintje <3
In mei heb ik mijn 1e concour gehad puur voor ervaring op te doen.
28 juli heb ik weer een wedstrijd (dit keer dressuur èn springen)
En ik zou het heel leuk vinden als het dit keer wat beter zou gaan, vooral omdat ik weet dat hij veeel beter kan.

filmpje eerste wedstrijd:

Punten waar ik zelf mee bezig ben:
Veeel meer ontspanning
meer ruimte geven
mijn eigen houding (tenen naar binnen etc.)
Beter aan de hulpen laten lopen. (zowel been als teugel)

Het is vooral heel lastig om hem ontspannen te rijden, als hij even ontspannen is hoeft er bij wijze van spreken maar een takje naar benede te vallen of hij is alweer gespannen.
Wat kan ik het beste doen??

De problemen zijn eigenlijk alleen dresssuur matig want met springen gaat het aardig goed :)
Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt!

Anoniem

Re: Tips gezocht voor a.s wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:13

Euhm heb je les? Dan zou ik daar eerst even aan beginnen. En degelijk springmateriaal gebruiken.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:31

Ik kan je aanraden om met z'n jong dier les te gaan nemen.
Jullie hebben samen nog een hoop te leren (dat bedoel ik niet negatief, niemand kan zonder les ;) )

Succes met je wedstrijden!

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:32

idd ik zou ook een paar lessen gaan volgend zodat je wat meer kent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:35

Tja, wil je een eerlijk antwoord?
Dan zou ik je namelijk adviseren om eerst eens gewoon goed te gaan oefenen voordat je met dit dier op wedstrijd gaat. Als een paard nog zó slecht stuurbaar is, zó met het hoofd omhoog tegen alle hulpen in loopt, heb je imo nog helemaal niets te zoeken op een wedstrijdterrein.
Ik zou me eerlijk gezegd niet helemaal lekker voelen als ik zo op wedstrijd zou gaan.
Ervaring kun je ook opdoen door eens ergens anders te gaan rijden ed. Maar je maakt mij niet thuis dat dit paard thuis al goed bevestigd is.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:39

Hij is duidelijk inderdaad vrij gespannen.
Is dit uit verveling of meer uit stress?
In tegenstelling tot de andere vindt ik op wedstrijd gaan wel slim.
Daar leer je ook van je krijgt commentaar van de Jury waar je thuis met je instructeur weer mee verder kan.
Een instructeur is maar een persoon en ziet ook niet alles.
Op wedstrijd gaan voor Jury commentaar in een goede aanvulling op je lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:41

Op een gegeven moment is jurycommentaar een prettige aanvulling inderdaad. Maar tot dat moment noemen we het een open deur...
Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen moment vanaf wanneer er gestart gaat worden. Maar dit is echt wel héél erg vroeg hoor...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:48

Sonja schreef:
Tja, wil je een eerlijk antwoord?
Dan zou ik je namelijk adviseren om eerst eens gewoon goed te gaan oefenen voordat je met dit dier op wedstrijd gaat. Als een paard nog zó slecht stuurbaar is, zó met het hoofd omhoog tegen alle hulpen in loopt, heb je imo nog helemaal niets te zoeken op een wedstrijdterrein.
Ik zou me eerlijk gezegd niet helemaal lekker voelen als ik zo op wedstrijd zou gaan.
Ervaring kun je ook opdoen door eens ergens anders te gaan rijden ed. Maar je maakt mij niet thuis dat dit paard thuis al goed bevestigd is.

Ik kan alleen maar meegaan met Sonja in deze!
Verder ben ik van mening dat je pas moet gaan springen als je paard zodanig dressuurmatig voor elkaar is dat je gewoon fijn rechtuit, naar links en naar rechts kan sturen en je enige vorm van tempocontrole hebt, wat je i.m.o. nog mist!

Neem een paar grote stappen terug en begin bij het begin met een instructeur die gewend is met jonge paarden om te gaan. Zeg je wedstrijd af, want dat is voor zowel jou als je pony niet leuk om zo op een wedstrijd te gaan. Met een goede instructeur en geduld gaat het helemaal goedkomen :j

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:47

Helemaal met Sonja eens.
Je pony is compleet tegen de hand, ik zie zo in dat filmje geen 2 seconden dat ie dressuurmatig een beetje fijn loopt..
Eerst zorgen dat 'ie thuis een keurige proef kan lopen voordat je hem meeneemt op concours. Zo voegt dat imo niets toe, wat moet een jury hier nou mee. De basis is gewoon niet goed en dat kan een jury je niet leren in 6 minuten. En persoonlijk zou ik het snel zat zijn als het er qua punten totaal niet op leek.

Ik heb hem natuurlijk niet in de training gezien, maar als het beeld enigzins vergelijkbaar is met je filmpje... Thuis blijven en les nemen (les nemen is trouwens ook als het wel lekker gaat noodzaak om beter te worden)
Ik heb ook wel eens een jonkie gehad (was nog hengst en had ook gedekt, dus een beetje hormonaal was ie ook) die ik thuis echt heel fijn aan t lopen had (L2 niveau, maar dan niet gewoon kunstjes doen he, echt wel fijn aan de hulpen, constant in aanleuning, etc.) en de eerste 2 wedstrijden met losrijden 10 minuten lang als een idioot onder me weg probeerde te schieten en gek was, en daarna de pijp leeg had en met geen 10 sporen of zwepen nog vooruit te krijgen was, laat staan dat ie nog nageeflijk wilde worden. Maar dat was t volgende concours gewoon klaar en toen liet ie zich ook gewoon rijden zoals thuis. Dat was dus wel wedstrijdspanning en dergelijke.
Maar toen ik m meenam op concours had ik hem thuis dus wel degelijk voor elkaar, niet van 'op een goeie dag kan ie best een B proefje redelijk lopen'.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:48

Ook eens.
Lekker blijven oefenen, blijf erin geloven dat je paardje de wereld aankan, maar overvraag hem niet. Het is echt nog een guppie met vier jaar! Het is belangrijk dat ze het leuk blijven vinden, dat je ze dingen aanreikt die op hun niveau zijn.
Werk vooral met veel geduld (en een goede instructeur, als je die nog niet hebt) aan de ontspanning van jou en je paardje. Als dat beter is kun je ook toewerken naar het beter naar de hulpen staan.
De ervaring van een wedstrijd op vreemd terrein snap ik wel, maar ik ga er in mee dat je, zo te zien, eerst thuis nog werk te verleggen hebt. Ik weet niet hoe hij thuis is, maar als hij daar hetzelfde loopt als hier zou ik eerst thuis werken aan de puntjes op de i zetten.
Maak, en houd het vooral leuk voor jou en je paardje!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:01

Ik kan alleen maar met de rest meegaan. Zorg dat eerst de basis er goed in zit, dat hij goed aan je been en de teugelhulpen is. De rest komt dan vanzelf :)

Ik weet niet of jullie clublessen hebben (ik ga ervan uit dat je bij een club lid bent, aangezien je wedstrijden start :) ). Hoe loopt hij daar? Mss kun je eens les nemen op een andere locatie als het thuis wel goed gaat. Dan heb je niet de druk van de wedstrijd, wel goede begeleiding en een nieuwe omgeving om je pony te testen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:26

ik ga helemaal met het bovenstaande mee,

paard is nog te onervaren, en jij misschien ook om hem goed opteleiden en goede hulpen te geven,
ga eerst nog even goed lessen tot alle basis dingen thuis goed gaan,

dan kan je overwegen om eens een proef cc te doen

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:32

nouja het probleem is dat hij thuis wel laat zien wat hij kan, natuurlijk niet altijd. maar daar loopt hij gewoon ontspannen en is dan wel goed aan de hulpen.
Natuuurlijk prbeert hij me dan ook wel eens uit, maar na een halfuurtje doorzetten zit dat ook wel weer goed.
Dan is hij gewoon te sturen, goed aan het been etc.'

Alleen op wedstrijd maakt hij zich zo sterk, en heb ik eigenlijk niks meer ovoer hem te zeggen. Dus dat is vooral de rede dat ik op wedstrijd wil gaan om zowel voor hem als voor mijzelf ervsaring op te doen.
Laatst bijgewerkt door abbycootje op 21-07-10 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:35

Loopt hij thuis volgens je instructeur WPwaardig? Zo ja, neem hem dan eerst een paar keer mee naar vreemd terrein onder begeleiding van je instructeur (en dus niet op wedstrijd). De meeste stallen/maneges vinden dit veelal geen probleem (na betaling van bakhuur).

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:37

Ik heb geen echte instructeur, maar vriednen en kenissen helpen me ook die veel ervaring hebben met paarden, ik ben al een keer naar een manege geweest, en daar eerst 20 min 'warm gereden'
toen de proef gewoon kunnen rijden.
Ik start ook groentjes, dus ik kan geen wp's behalen
Dit is bij ons:
Afbeelding
Hij moet nog wat lager, maar was moment opname.
Laatst bijgewerkt door abbycootje op 21-07-10 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:40

Ik vind niet dat je op wedstrijd moet gaan met een pony die dan niet meer te sturen is. Dat is ook niet fijn voor de andere mensen die daar ook zijn om te scoren. Zeker als het druk is. Ik wil je aanraden echt een instructeur te zoeken. Mensen met veel paardenervaring zijn niet meteen de beste instructeurs. Ze moeten het jouw en je paard duidelijk kunnen uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:48

Het is toch echt verstandig om een intructeur te zoeken, alleen zo kun je het beste aan de basis werken, dit kunnen wij jou zo niet uitleggen.

En misschien ook maar eens beginnen met fatsoenlijke rijlaarzen aan te schaffen?
Ik wil niet banketstaaf klinken, maar heb jij eigenlijk het geld en de middelen wel om een paard te onderhouden?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:50

capopjekop schreef:
Ik vind niet dat je op wedstrijd moet gaan met een pony die dan niet meer te sturen is. Dat is ook niet fijn voor de andere mensen die daar ook zijn om te scoren. Zeker als het druk is. Ik wil je aanraden echt een instructeur te zoeken. Mensen met veel paardenervaring zijn niet meteen de beste instructeurs. Ze moeten het jouw en je paard duidelijk kunnen uitleggen.

Maar als hij goed te rijden is op eigen terrein en opandere manege?
Het was natuurlijk wel zijn 1e wedstrijd, en hij had totaal geen aanleuning als bakrand, zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
natuurlijk is het dan aan mij om hem onder controle te houden, en daar ben ik ook hard mee aan het trainen

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:53

Joolien schreef:
Het is toch echt verstandig om een intructeur te zoeken, alleen zo kun je het beste aan de basis werken, dit kunnen wij jou zo niet uitleggen.

En misschien ook maar eens beginnen met fatsoenlijke rijlaarzen aan te schaffen?
Ik wil niet banketstaaf klinken, maar heb jij eigenlijk het geld en de middelen wel om een paard te onderhouden?

Ja ik heb wel gewone rijkleding hoor :P maar had toen ff snel de laarzen van stal aan getrokken. Ik was in 1e instantie niet van plan toen te gaan rijden, en had toen ballerina's aan, niet echt geschikt om mee te rijden. dus dan maar laarsjes aan gedaan.
Meestal rijd ik met jophurs+chaps, alleen op wedstrijd met rijlaarzen.
Laatst bijgewerkt door abbycootje op 21-07-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:54

Wellicht zijn het jouw zenuwen? Rijdt je ook weleens met andere paarden in de bak? Zoek eens een plek om te rijden waar veel afleiding is. Dan moet hij ook gewoon goed aan de hulpen staan en ontspannen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:57

capopjekop schreef:
Wellicht zijn het jouw zenuwen? Rijdt je ook weleens met andere paarden in de bak? Zoek eens een plek om te rijden waar veel afleiding is. Dan moet hij ook gewoon goed aan de hulpen staan en ontspannen.

niet met veel paarden in een bak, wel op buitenrit, en als ik aan het rijden ben lopen er vaak wel paarden langs de bak.
Maar ik zal eens gaan kijken of ik iets kan regelen met veel afleiding! bedankt voor de tip

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:13

Zit je nou met je Uggs op je paard te springen?!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:15

Als je even terugleest zie je waarom dat is en dat ze normaal met chaps rijdt ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:36

TS, Als ik jou was zou ik toch eerst zorgen voor een kundige instructeur, hetzij via privéles of via de vereniging. Zorg eerst dat je hem thuis voor elkaar hebt (m.b.v. een instructeur en niet via kennissen en stalgenoten).
Één tip: Rijd niet op de hoefslag met zo'n jong ding als je eenmaal fijn links en rechts kan sturen. Dan leert zo'n beestje op zijn eigen benen te lopen ipv aan de bakrand te kleven!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:34

abigailabby schreef:
Hallo,
Sinds januari ben ik in het bezit van een inmiddels 4 jarige fjorden ruintje <3
filmpje eerste wedstrijd:

Sorry moet dit even kwijt.
Ben niet haatdragend of zo maar heb je filmpje bijna 1 minuut volgehouden om te kijken.
En toen afgezet.
Vond het geen prettig gezicht.
sligerend, hoofd omhoog en ga zo maar door.
Ook kreeg ik het idee dat dit een plek was waar een ring stond en geen wedstrijd werd gehouden (zag nergens mensen of paarden in de buurt) Op zich natuurlijk wel slim om een keer in een ring te rijden als oefening.
Het lijkt mij verstandig dat je gewoon een instructuer zoekt die bij jullie passen en pas op wedstrijd gaat als je daar klaar voor bent.
Tijdens andere momenten schrijf je dat beestje sterk wordt in vreemde omgeving en bij andere paarden.
Lijkt me handig dat je dit dus eerst gaat oefenen en pas daarna op wedstrijd gaat.
Je kunt dit bijv oefenen door op vakantie te gaan en paard mee te nemen of lid worden van een vereniging en dan verenigingslessen volgen met je beestje. En er zijn nog wel meer dingen te bedenken.
Succes in ieder geval
vind wel een leuk fjordje

mijn excuus quoten is niet mijn sterkste kant
Laatst bijgewerkt door Scum op 22-07-10 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast, en videoquote verwijderd