2 instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

2 instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:30

Heb even een lastig vraagje.

Ik heb 2 instructrices. Ik zit een beetje met het probleem dat ze wat slechter aan het been is.
Nu zijn we met 1 instructrice constant bezig met aan het been zijn.
En nu de andere heb ik sindskort erbij zegt dat je beter eerst je paard goed los kan maken, dus dat je de hals lekker alle kanten op kan halen en dat ze dus de rug loslaten en dat het tempo dan vanzelf komt omdat ze losser gaan lopen en makkelijker.

Wat vinden jullie? Want nu heb ik toch beetje 2 verschillende dingen.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:36

tempocontrole is 1 vd belangrijkste dingen die er zijn....

Pikeur

Re: 2 instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:37

Mee eens, een paard moet naar mijn mening eerst actief aan het been zijn voor je er iets mee kan beginnen

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:40

Oke thnx :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:42

Paard moet eerst over de rug wil je goed bereik hebben op het achterbeen.
M.A.W ze moeten eerst los zijn voor.
Maar dat lukt alleen weer als je een paard hebt dat je van achter naar voor kan rijden, dus goed voor het been is...de kip en het ei verhaal dus!
Op zoek naar een instructice die dit verhaal samen kan brengen in je rijden, want zo zou het eigenlijk ook moeten zijn.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:46

aerdenhout1 schreef:
Paard moet eerst over de rug wil je goed bereik hebben op het achterbeen.
M.A.W ze moeten eerst los zijn voor.
Maar dat lukt alleen weer als je een paard hebt dat je van achter naar voor kan rijden, dus goed voor het been is...de kip en het ei verhaal dus!
Op zoek naar een instructice die dit verhaal samen kan brengen in je rijden, want zo zou het eigenlijk ook moeten zijn.

Ja inderdaad! Maar had ook wel gelezen dat het wel goed is als je verschillende instructie heb zodat je van iedereen wat op kan nemen.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:48

mychamp schreef:
tempocontrole is 1 vd belangrijkste dingen die er zijn....

Tempo controle vind ik trouwens wel weer iets anders. Ik heb haar controle helemaal maar ze reageerd gewoon wat later dan ze moet en valt soms wat eerder terug zeg maar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:49

Ik ben het eens met Aerdenhout. Ik ben ook geen fan van twee instructeurs, alhoewel ik er ook twee heb (1 voor dressuur, 1 voor springen).
De rijmethoden van beide instructeurs dienen wel op 1 lijn te liggen, anders is het alleen maar verwarrend voor zowel jou als je paard!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:49

daarom is het naar mijn idee dus ook niet handig om 2 instructrices te hebben want ieder doet het op zijn manier

iniedergeval ben ik het met aerdenhout1 eens, als je je paard op het achterbeen wilt hebben moet het voor ook voor mekaar zijn, maar om dat te krijgen moet je je paard idd goed voor het been hebben zodat je hem onder je uit kan rijden en van voor kunt opvangen dus....

misschien een idee om het ter sprake te leggen bij je instructie?

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:52

Ik heb inderdaad nu wel gemerkt dat het niet makkelijk is 2 instructrices. Dacht dan kan je van allebei wat meenemen maar merk dat het nu dus elkaar tegen werkt aangezien de ene dus constant op goed aan het been aan het letten is en de andere let op dat ze lekker voor is van los, en niet dat die helemaal niet op het been let hoor.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:54

Het is gewoon een combinatie van alles, je kunt bijna niet 1 onderdeel trainen, zonder het andere mee te nemen...
Wanneer je alleen aan de voorkant gaat vragen, en de achterkant laat voor wat het is, maak je het alleen maar erger. Wanneer je haar alleen maar naar voren gaat laten racen, maak je het andere punt weer erger.
Je moet zorgen, dat je pony op ieder moment op jouw been reageert.
Daarvoor moet je niet alleen streng zijn voor je pony, maar eigenlijk vooral voor je zelf.
1 keer been is 1 versnelling hoger, en je pony mag NOOIT langzamer gaan lopen, wanneer jij haar niet opvangt.
Wanneer je haar dus strenger naar voren moet rijden, moet jij er voor zorgen, dat wanneer jij 3 keer been geeft, jouw pony ook 3 keer naar voren gaat, anders wordt hij alsnog lui en doe je alles voor niets.
Verder moet je zorgen, dat wanneer je hier mee bezig bent, jij stil en verend bent met je hand, en ten alle tijden probeert om het gewicht aan de voorkant hetzelfde te houden en te corrigeren.
Je zoekt de mond van je pony op, en wanneer je het gevoel hebt dat je pony een beetje terug duwt, wacht je tot jouw pony ZELF nageeft! Je gaat dus niet harder druk zetten, tot hij rond is. Je zoekt dus de mond op, tot je pony zelf terugdrukt, en dan ga je wachten tot je pony nageeft.
Ik hoop dat het nu duidelijker is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:55

Van elke instructeur(trice) kan je leren...mits je wel de goede hebt natuurlijk.
De kunst is wel om dingen samen te kunnen voegen.
De basis zou bij elke willekeurige instructeur het zelfde moeten zijn. En dat is toch echt het goed aan het been hebben en het vw nw kunnen rijden in eigenlijk elke gang. Dat hoor je ook altijd weer terug te kunnen rijden, al rij je GP!
Die 2 dingen leer je tegelijk eigenlijk. De belangrijkste is wel het voor het been zijn, want een auto zonder gaspedaal staat ook stil!
Maar een auto met alleen een gaspedaal zal geen hoek om gaan!
Die 2 horen dus samen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:55

Af en toe zeggen mijn instructeurs ook tegenstrijdige dingen (Voorbeeld: Mijn dressuurinstructeur wil dat ik mijn paard laat terug changeren wanneer hij omspringt, terwijl mijn springinstructeur terugnemen beter vind met oog op de contragalop). Ik kan dit dan gewoon aan de instructeurs voorleggen en hier dan het beste van 'kiezen'.

Heb jij bij beide instructeurs dressuurles?

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:58

mychamp schreef:
Het is gewoon een combinatie van alles, je kunt bijna niet 1 onderdeel trainen, zonder het andere mee te nemen...
Wanneer je alleen aan de voorkant gaat vragen, en de achterkant laat voor wat het is, maak je het alleen maar erger. Wanneer je haar alleen maar naar voren gaat laten racen, maak je het andere punt weer erger.
Je moet zorgen, dat je pony op ieder moment op jouw been reageert.
Daarvoor moet je niet alleen streng zijn voor je pony, maar eigenlijk vooral voor je zelf.
1 keer been is 1 versnelling hoger, en je pony mag NOOIT langzamer gaan lopen, wanneer jij haar niet opvangt.
Wanneer je haar dus strenger naar voren moet rijden, moet jij er voor zorgen, dat wanneer jij 3 keer been geeft, jouw pony ook 3 keer naar voren gaat, anders wordt hij alsnog lui en doe je alles voor niets.
Verder moet je zorgen, dat wanneer je hier mee bezig bent, jij stil en verend bent met je hand, en ten alle tijden probeert om het gewicht aan de voorkant hetzelfde te houden en te corrigeren.
Je zoekt de mond van je pony op, en wanneer je het gevoel hebt dat je pony een beetje terug duwt, wacht je tot jouw pony ZELF nageeft! Je gaat dus niet harder druk zetten, tot hij rond is. Je zoekt dus de mond op, tot je pony zelf terugdrukt, en dan ga je wachten tot je pony nageeft.
Ik hoop dat het nu duidelijker is?

Oke thnx snap ook wel dat het een combinatie is hoor en ze doen het allebei ook een beetje maar de ene gaf dus de voorkeur aan voor eerst los werken en de ander is meer been = reactie aan het letten. Dus vroeg me af wat dan belangrijker is ;)

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:00

Zelf heb ik dat ook wel eens gehad 2 instructrices en ik zou je toch adviseren om met 1 verder te gaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. En de een is het meer met de eerste eens en de andere meer met de tweede eens. Vaak is het lastig voor zowel je paard/pony als voor jou! Veel succes!

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:01

aerdenhout1 schreef:
Van elke instructeur(trice) kan je leren...mits je wel de goede hebt natuurlijk.
De kunst is wel om dingen samen te kunnen voegen.
De basis zou bij elke willekeurige instructeur het zelfde moeten zijn. En dat is toch echt het goed aan het been hebben en het vw nw kunnen rijden in eigenlijk elke gang. Dat hoor je ook altijd weer terug te kunnen rijden, al rij je GP!
Die 2 dingen leer je tegelijk eigenlijk. De belangrijkste is wel het voor het been zijn, want een auto zonder gaspedaal staat ook stil!
Maar een auto met alleen een gaspedaal zal geen hoek om gaan!
Die 2 horen dus samen!

Wat ik nu dus wel makkelijk vind is dat ik ook meer moet trainen op loswerken in de hals. En dat het gewoon een combi is. En ze doelen allebei op het zelfde maar de 1 vind dus dat loswerken eerst belangrijker en de ander goed aan me been. Wil niet zeggen dat die andere niet vind dat ze niet goed aan het been moet zijn maar die vind gewoon dat loswerken belangrijker maar met de ene les ben ik dan heel veel met loswerken bezig en met de andere veel been = reactie zeg maar.

Ja ik heb bij allebei dressuurles.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:02

Mrisss schreef:
Zelf heb ik dat ook wel eens gehad 2 instructrices en ik zou je toch adviseren om met 1 verder te gaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. En de een is het meer met de eerste eens en de andere meer met de tweede eens. Vaak is het lastig voor zowel je paard/pony als voor jou! Veel succes!

Ja moet zeggen dat ik het ook echt lastig vind. Van die ene heb ik nu maar 3 x les gehad hoor en die andere al veel vaker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:09

Ik zou zeggen neem de instructrice die jou het beste ligt.
Focus je daar op en ga met die mee. Nu word het allemaal een beetje te ingewikkeld voor je, anders zou je niet dit topic hebben geplaatst.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:13

aerdenhout1 schreef:
Ik zou zeggen neem de instructrice die jou het beste ligt.
Focus je daar op en ga met die mee. Nu word het allemaal een beetje te ingewikkeld voor je, anders zou je niet dit topic hebben geplaatst.

Ja inderdaad! Zal er even over nadenken wat ik nou het prettigst vind.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:33

Mootje schreef:
Af en toe zeggen mijn instructeurs ook tegenstrijdige dingen (Voorbeeld: Mijn dressuurinstructeur wil dat ik mijn paard laat terug changeren wanneer hij omspringt, terwijl mijn springinstructeur terugnemen beter vind met oog op de contragalop). Ik kan dit dan gewoon aan de instructeurs voorleggen en hier dan het beste van 'kiezen'.

Heb jij bij beide instructeurs dressuurles?

Ja precies! Ik heb straks ook nog springles erbij dus dan word het straks helemaal erg haha!
Maar ik ga gewoon kijken wat het prettigst is maar eigenlijk ook wat werkt natuurlijk.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:59

Eigenlijk hebben ze allebei gelijk.
Ze zullen het alleen op een andere manier op jou overbrengen.
Kijk wat het beste voor jou en je paardje werkt, kies van daaruit welke instructrice je houd en welke niet.
Van 2 verschillende mensen les krijgen is lastig.

Succes :)

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:26

Ja precies ze bedoelen uiteindelijk ook het zelfde alleen de weg er naar toe is toch even anders. Ja dacht zelf ow dat is makkelijk je leert van allebei wat maar schiet toch niet echt op zo.

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:30

ik vind dat actiefheid en ontspannenheid alle twee belangrijk zijn. maar ik zelf heb er altijd een gruwelijke hekel aan als ik maar moet blijven helpen omdat mijn paard te sloom is. dus ik zou hem eerst lekker actief doorrijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:41

een paard kan je pas voorwaards rijden wanneer het dier los is in het lichaam, anders is er een blokade en dan heeft het drijven geen zin, het dier moet door de hals komen en fijn in de hand staan, zodat de rug ontspant en de bekken kantelt en de buikspieren worden aangetrokken, wanneer dit het geval is en het paard echt op zijn eigen vier benen loopt is de voorwaardse drang van zelf aanwezig, en is een fijne been hulp meer dan voldoende om het dier naar voren terijden en tempi wisselingen te rijden, wanneer het dier niet door het lichaam is en dus vast houd en spanning maakt is de schouder gesloten de rug strak en de bekken niet gekantelt, waardoor een voor waardse beweging niet goed mogelijk is omdat het voorbeen niet optijd weg kan waardoor het achterbeen dus automatich trager word, de spieren spannen op waardoor lichte been hulp niet door komt en er harder aangedreven gaat worden wat weer meer spanning veroorzaakt.
alles valt of staat met juiste hoofd halshouding, en daardoor losheid en recht gerichtheid van het paard.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 20:50

Moll schreef:
een paard kan je pas voorwaards rijden wanneer het dier los is in het lichaam, anders is er een blokade en dan heeft het drijven geen zin, het dier moet door de hals komen en fijn in de hand staan, zodat de rug ontspant en de bekken kantelt en de buikspieren worden aangetrokken, wanneer dit het geval is en het paard echt op zijn eigen vier benen loopt is de voorwaardse drang van zelf aanwezig, en is een fijne been hulp meer dan voldoende om het dier naar voren terijden en tempi wisselingen te rijden, wanneer het dier niet door het lichaam is en dus vast houd en spanning maakt is de schouder gesloten de rug strak en de bekken niet gekantelt, waardoor een voor waardse beweging niet goed mogelijk is omdat het voorbeen niet optijd weg kan waardoor het achterbeen dus automatich trager word, de spieren spannen op waardoor lichte been hulp niet door komt en er harder aangedreven gaat worden wat weer meer spanning veroorzaakt.
alles valt of staat met juiste hoofd halshouding, en daardoor losheid en recht gerichtheid van het paard.

Oke bedankt voor je antwoord! Heb hier zeker wat aan!