Te zacht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hearttroubll

Te zacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:49

Hey iedereen,

ik rijd nu 6 jaar,
en krijg altijd de commentaar dat ik te zacht rijd.
Het is wel waar, ik moet meer werken met het paard, maar ben altijd bang van het paard pijn te doen.

Ik ben nu aan het proberen om assertiever te gaan rijden, dit lukt soms wel.
Hebben jullie dit ook al meegemaakt?

HippoLogic

Re: Te zacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:53

Ja, heel herkenbaar. Tot ik in aanraking kwam met klassieke & academische rijkunst. Daar wordt je geacht met zo zacht mogelijke hulpen te rijden. :)

Zachte, kleine, voor de buitenstaander bijna onzichtbare hulpen. Zonder je leiderschap en assertiviteit te verliezen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:53

Tja, wat is te zacht.. Ik kreeg dit ook vaak te horen.
Zolang je consequent bent kan het zoveel kwaad niet denk ik.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:54

Je moet inderdaad wel actief bezig zijn, steeds nieuwe figuren, oefeningen en tempowisselingen rijden. Maar als met 'te zacht' wordt bedoeld dat je je paard meer in een 'houding' moet rijden, dan zou ik maar zuinig zijn op je zachte rijden. :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:55

Zacht is juist prima,alleen denk ik dat jij niet duidelijk genoeg bent.
Als je een zachte hulp geeft en je krijgt geen reactie dan moet je dezelfde hulp iets groter herhalen.
Heeft niets te maken met je paard pijn doen.Door na je zachte hulp en geen reactie direct een grotere hulp te geven
krijg je de volgende de keer waarschijnlijk wel reactie op je zachte hulp.
Probeer daarin zsm te reageren:een seconde tussentijd maakt dat je paard heel snel aan je 'zacht' hulp komt!

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:07

Hoe zachter hoe beter :).
Zolang je paard reageerd op je hulpen is er toch geen probleem.
En als hij niet reageerd doen zoals ambre zegt, uiteindelijk zal hij wel reageren op kleine zachte hulpen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:13

Tegen mij zeiden ze altijd het is je moeder niet.. Naja, maar nu ik gewoon mijn eigen paardje rijd, begint ze me ook soms te plagen en dan kan te ook een tik of wat dan ook verwachten. En soms, dan kan ze zich zo opfokken dat ik haar maar tegen het hek rij(niet letterlijk natuurlijk) niet geweldadig dan, maar gewoon sturend naar het hek..
Wordt je vanzelf wat harder in, net als eelt, dat komt wel ;)

Verder rijd ik wel gewoon zacht hoor. Soms ook zonder bit, als mejufvrouw meewerkt.
Laatst bijgewerkt door Janedieene op 18-07-10 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:14

Ze willen denk ik juist dat je inderdaad consequent bent in je hulpen. Jij bent waarschijnlijk zacht in de zin dat wanneer je wilt dat je paard een volte moet maken en hij denkt ach ik ga 3 meter verder van de hoefslag jij dit laat gebeuren in plaats van te zeggen nee ik bepaal dat jij hier de hoefslag af gaat en niet jij. Dit werkt het zelfde met de hulp als jij been geeft moet het paard een reactie geven doet hij dit niet moet je duidelijker zijn zodat die reactie er wel komt.

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:33

zacht rijden hoeft niet slecht te zzijn
zolang je paard maar naar je luistert is er niks aan de hand
pas als je paard onder je uit loopt en begint te klieren moet je wat harder gaan rijden

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:17

Ik denk dat je het prima doet, hoe zachter hoe beter, zolang je paard natuurlijk reageert.
Als hij niet reageert dan moet je consequent zijn.
Als hij de eerste keer niet reageert geef je harder been dat de eerste 3 keer en daarna een tik. Zo doe ik het altijd maar meestal werkt dat kleine beetje extra been al.

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:26

ik denk altijd maar zo, beter te hard dan te zacht!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:25

prdnmts schreef:

:n :n .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:29

intral schreef:
prdnmts schreef:

:n :n .

Huh, dat dacht ik ook al, duidelijkheid, daar hebben ze het meeste aan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 01:35

Ik rij wel assertief, maar zelfs de meeste softe instructeurs zeggen tegen mij dat ik te zacht ben met m'n handen :')
De paardjes lopen er goed op hoor, ze komen vanzelf wel naar m'n hand toe, ik ga niet ruw lopen doen in die bekkies :n Bij sommige paarden gaat het allemaal zelfs dan nog sneller kwa aanleuning en nageeflijkheid. Bij anderen duurt het een half uur, ik heb dat liever dan veel kracht zetten.

Dus, mijn handen zijn perfect stil, zacht, vriendelijk, uitnodigend en ik en de paarden vinden het wel best :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 02:01

Phormicola, zoals jij je voordoet, ben je de beste ruiter van Nederland, ik wil wel eens een clinic van je. En ik wil je zien op Totilas. Ben errug benieuwd, of jij het achterbeen beter activeert, als de huidige berijder.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:05

phormicola schreef:
Ik rij wel assertief, maar zelfs de meeste softe instructeurs zeggen tegen mij dat ik te zacht ben met m'n handen :')
De paardjes lopen er goed op hoor, ze komen vanzelf wel naar m'n hand toe, ik ga niet ruw lopen doen in die bekkies :n Bij sommige paarden gaat het allemaal zelfs dan nog sneller kwa aanleuning en nageeflijkheid. Bij anderen duurt het een half uur, ik heb dat liever dan veel kracht zetten.

Dus, mijn handen zijn perfect stil, zacht, vriendelijk, uitnodigend en ik vind mezelf erg goeden de paarden vinden het wel best :)

Skans1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:36

Volgens mij gaan we hier een beetje offtopic :P

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:29

Je zit op 600kg levend gewicht, dat kan best wel een por of tik verdragen hoor. Je hoort je hulpen af te bouwen, zodat ze steeds minder nodig hebben om de boodschap te begrijpen. Maar je begint dus met ruwere hulpen. Als je altijd met zachte hulpen rijdt, kan het onduidelijk zijn voor je paard, of hij wordt er gewoon lui van.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:10

volgens mij verwar je zacht misschien met consequent.

met zachte hulpen is niets mis, maar je moet wel consequent blijven, als ze niet reageren op die zachte hulp moet je strenger worden. ook als jij vraagt om bijvoorbeeld opgericht te lopen of juist dieper, dan moet je paard ook blijven luisteren.

als dit allemaal kan met zachte hulpen en toch een attent paard, waarom niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:42

Amy_92 schreef:
Je zit op 600kg levend gewicht, dat kan best wel een por of tik verdragen hoor. Je hoort je hulpen af te bouwen, zodat ze steeds minder nodig hebben om de boodschap te begrijpen. Maar je begint dus met ruwere hulpen. Als je altijd met zachte hulpen rijdt, kan het onduidelijk zijn voor je paard, of hij wordt er gewoon lui van.

Het is precies andersom.
Hulpen aanleren kun je het beste doen dmv het opbouwen van fases.
Je begint met heel zacht en subtiel (fase 1). Pas wanneer het niet duidelijk is voor het paard, kun je de hulp iets gaan opvoeren (fase 2, daarna eventueel 3).
Het paard leert daardoor te reageren op 'fase 1 hulpen'.

Het is onlogisch om het paard eerst 'hard te maken' om vervolgens zachtheid te verwachten.