zwakke achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

zwakke achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:08

wat te doen als je paard een zeer zwakke achterhand heeft, die sleept zelfs zijn achterbenen zodat de tip van zijn achterhoeven afslijten...
(hij is nog maar 5 jaar en nog maar een paar maand echt aan het "werk").

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:10

vind ik niet normaal, zeker voor die leeftijd niet.
Misschien moet je m even na laten kijken door DA of osteo.
anders kan je hem nog balkjes laten lopen zodat hij zijn benen op leert tillen.
Maar eerlijk gezegd lijkt me dit meer een lichamelijk probleem

Vea

Re: zwakke achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:16

ja ik vind het ook heel raar, met balkjes tilt hij ze wel goed op...De dierenarts is een maand geleden eens geweest (voor iets anders) en die heeft hem zien lopen en niks gezegd...zou het door zwakke spieren kunnen zijn?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:25

Doet hij het altijd? Onder zadel, aan de longe en op het land? Of alleen onder zadel?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:28

Als het zwakke spieren zijn zou je die door de balkjes sterker kunnen maken.

Maar even een ander verhaal......
Mijn veearts zag ook niets aan mijn merrie, die sleepte ook met haar achterbeen.
Gewoon flink door rijden was zijn advies.
Toen ik voor een SO ging kreeg ik te horen dat ze een peesblessure had met kans op herstel van 20%.

Het kan ook zijn dat het bekken scheef staat, dat kan een goede osteo voor je zien.
Dat kan in 1 behandeling verholpen zijn.

Ik kan jouw paard niet zien vanachter de pc en ben natuurlijk geen arts of osteo.
Ik kan je alleen vertellen over mijn ervaringen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:37

hij doet het praktisch altijd, ook in het land, als we buitenrijden, in de piste, aan de longe,...

Hij is nu 5 jaar, maar een echte laatbloeier, heeft nog maar een dun borstkast en is in een jaar enorm in de hoogte gegroeid maar in de breedte niet meegegaan (als je begrijpt wat ik bedoel...)Ik heb hem in Februari gekocht en daarvoor werd die maar 1x in de week of zelfs minder gereden. Ik krijg 1x/week les (30 tot 45 minuten) en voor de rest van de week gaan we buiten rijden, soms neem ik hem ook nog eens aan de longe (voor de balkjes). Ik rijd niet elke dag en hij staat voor de rest op de wei...

Gisteren heb ik het samen met mijn lesgeefster besproken en ze wist ook niet goed of het nu zwakke spieren of medisch was...Voor de rest loopt die goed,hij gaat lekker vooruit, is vrolijk, over balkjes heft die zijn voeten perfect op (soms wat klungelig want hij leert het pas).

Is dit nu gewoon een vorm van een laatbloeier die het moeilijk heeft om zijn achterhand te laten werken en waar ik geduld mee moet hebben?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:41

ik heb je een pb gestuurd.
als zij het niet kan verhelpen is het medisch.
Als hij het altijd doet is het zeker geen klier gedrag!

als het medisch is dan behandelt zij NIET!!
dan geeft ze het advies van DA opzoeken.

succes

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:46

Laatst bijgewerkt door Vea op 18-07-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:46

Mijn ZZZ paard tikt ook vaak de voorkant vd achterhoef aan op de grond.
Deze is zeker niet zwak en mankeert niets.Door meer te verzamelen zou je paard meer buiging in de gewrichten moeten gaan krijgen.
Een goeie fysio of osteo kan zeker helpen om dat makkelijker te maken.
Laat echter voordat je gaat knutselen eerst door een DA uitzoeken of er geen sprake is van ataxie.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:35

Ambre: Wat doe je er dan aan? En wat doet de fysio/osteo eraan? Zijn er bepaalde oefeningen ofzo...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:37

Gewoon door rijden sterker maken.Veel travers galopperen en sluiten in draf.
De fysio heeft hem lekker losgemaakt,hij liet zich namelijk moeilijk los in het lijf.
Hierdoor kon hij zijn lijf beter gebruiken en ik hem dus beter bewerken.
Zelfs de smid merkt nu dat hij de achterbenen beter op kan tillen en het slijten is wat minder geworden.
Maar als ik op straat draaf hoor ik het nog steeds.Hij zou gewoon meer moeten buigen achter,maar dat zit er niet in.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:45

Op straat hoor ik het ook meteen, in de piste valt het niet zo op maar als ik ga wandelen en ik draaf wat op straat hoor ik meteen dat hij sleept...

En als die van jou over balkjes loopt, heft die ze dan wel goed op?

Ook typisch bij Amor, als hij bij het buitenrijden ergens bang van heeft (hij heeft het bijvoorbeeld niet voor koeien) dan loopt die voorbeeldig...Dus ik heb soms zo het idee dat hij het wel kan maar dat hij denkt van: ja zo geraak ik ook wel vooruit...En dan vind ik het moeilijk om dit te trainen...

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:50

En ohja: in stap doet hij het amper (als hij ah grazen is bijvoorbeeld wel), in draf doet hij het constant en in galop eigenlijk niet, maar dan merk ik wel dat die weinig actie heeft in zijn knieën dus ook niet echt goed zijn benen opheft

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:52

Balkjes lopen doe ik nooit.Het is voor hem geen beperking,dus maak ik me niet al te druk.
Piaffe zal een probleem worden,maar voorlopig gaat hij de goede kant op.
Als hij wel goed op tilt als hij gespannen is,dan moet je dus werken aan meer drang naar voren.Veel tempowisselingen en wat in uitjes springen.
Ff de ataxietest doe bij de Da,is er geen sprake van zenuwbeknellingen os beschadigingen dan naar osteo liefste 1 die ook fysio is.
Geen zorgen maken:die van mij mag bijna Prix st georges lopen...

Succes!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:21

ok bedankt, volgende week dus de dierenarts even laten komen en dan bespreken met mijn lesgeefster welke oefeningen ik kan doen.
Ik veronderstel dat je pas na lange tijd verbetering ziet?
Het is niet mijn bedoeling om ooit met hem wedstrijden te lopen, maar het zou wel aangenamer (misschien voor hem ook) zijn dat hij wat goed in de les loopt en dat hij zijn hoeven niet meer zo hard afslijt tijdens het wandelen.

In ieder geval bedankt, ik laat nog wel iets weten als ik zelf meer weet.

Faye_sharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:56

Hee,

Mijn pony deed het ook. Maar dit kwam doordat zijn rug vast zat en hij op een verkeerde manier gereden was. Ik was daarna gaan lessen en nu tilt hij zijn benen gewoon goed op.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:00

Mijn merrie van bijna 18 doet dit ook. Het is geen medisch probleem, maar gewoon luiheid. Ze heeft speciale hoefijzers, ijzers met een sterke ijzeren lip op de voorkant. dit helpt goed om de hoeven te beschermen, maar haar benen worden er niet sterker van.
Dus ik lees even mee :P Ik ben al wel begonnen met actief longeren aan de dubbele longe en nageven en goed over de rug lopen. Volgens mijn hoefsmid helpt veel overgangen maken ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:03

Mijn paard heeft ookeen slappe achterhand en moet volgens meerder DA's en osteo spieren kweken, maar zij sleept wel nooit met haar achterhoeven over de grond.
Ik zou toch een osteo of de DA contacteren om uit te sluiten dat er niks "vast"zit in zijn bekken/rug. pas als je weet dat hij niks mankeert kan je "serieus" beginnen doortrainen. Dit kan echter iets van lange adem zijn, dat in de beginfase verzet geeft, omdat ze de oefeningen om die achterhand actiever en meer ondertredend te maken moeilijk vinden.

enkele vb: grote voltes verkleinen en vergroten, schijn- en echte overgangen, schakelen/tempowissels, schouderbinnen, travers, balkjes,...

succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:00

IK heb ook een paard met een hele zwakke achterhand, en met hem ben ik veel bezig met schouderbinnen en travers om zijn achterhand sterker te maken.
Ik werk volgens de methode van Branderup kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

kimkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:38

ik denk dat het zo ie zo goed is om de da te laten komen en er even goed naar te laten kijken.
En hem wat meer aan het werk zetten aan de longe kan ook al veel doen heb ik bij mijn merrie gezien die was ook heel erg fijntjes en slap toen ze bij mij kwam en nu ziet ze er veel beter uit en loopt echt goed.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:12

weet niet of je toegang hebt tot water, maar zwemmen is heel goed voor de spieren in het hele lichaam. heb zo ook de achterhand van een oud paardje van mij getraind. verder moet je eens kijken bij de vallei in woudenberg. daar heb je een da die ruggen van paarden kraakt, ook vanwege slechtere gangen en medische problemen. kost 60m euro, maar resultaat is verbluffend.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:18

De hoefsmid zei ook iets van speciale ijzers maar die zijn gewoon om te voorkomen dat zijn hoeven zo afslijten...Ik heb ook eens springschoenen geprobeerd, de eerste 10 minuten loopt die als een haan :D en daarna loopt die weer zoals gewoonlijk... Amor is wel een speciaal geval, ik ben nu nog eens met hem gaan wandelen en nu sleepte die vanachter bijna niet maar tilde die zijn voorvoeten bijna niet op zodat die regelmatig struikelde...(dit is in stap en draf) daarna komen we op een galoppaadje en is die bijna niet te houden... }:0

En nee we hebben geen zwemmogelijkheden voor paarden in de buurt en heuveltjes zijn hier ook niet te vinden (pas na een uur rijden)

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:24

ik heb ook een ruin, die van voren perfect is en achter zn toon erafslijt vooral linksachter. hierdoor dachten ze s=dat hij atactisch was op dat been, was helemaal niet zo, had een knoop in zn rug en kon daardoor zn achterhand er niet geod onder krijgen. nu is hij gekraakt en moet ik oefeningen doen, maar gaat al stukken beter, sleept niet meer.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:28

Ik blijf er na alles gelezen te hebben ook bij dat er lichamelijk iets niet goed zit.
Ik zou het hem niet aan doen om verder te gaan op d eze manier.
Ik zou er eerst naar laten kijken en een osteo er bij halen, zo blijft het voor het paard ook leuk te doen

Hera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:45

Er heeft 2 maanden geleden een artikel in de Bit gestaan over slepen met de achterbenen en wijd gaan. Daar stonden ook oefeningen bij om dit te verbeteren.

Mijn paard doet het ook bij het draven, maar alleen als die geen zin heeft om hard te werken of bij het longeren. Als ie goed voorwaarts is en over de rug loopt is het over.

Ik zou gezien jouw verhaal niet direct bang zijn voor een medische oorzaak maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te laten checken.

Succes!