Hoe rijdt ik mijn paard los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Hoe rijdt ik mijn paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 18:00

Hey Allemaal!

Ik heb een paard die vast zit in de rug.
Hoe kan ik haar het beste los rijden??

Groetes mathilde!

belle_boef

Re: Hoe rijdt ik mijn paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:01

overgangen, slangenvoltes, 8jes

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:02

de rug eens laten nakijken door een osteopaat ofz.
Die geven je vaak ook oefeningen mee om alles lost houden.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:04

Het losrijden van je paard kan op verschillende manier. Begin voor al eerst met het lang en laag rijden van je paard. Dit kan in stap maar ook in draf of galop. Tijdens het lang en laag rijden kun je wat figuren mee nemen o.a. volte's,gebrokenlijnen,afwenden. Wanneer jij je teugels iets heb opgepakt ga je slange volte's rijden en overgangen. Waarom heb je hem dan opgepakt? Omdat je dan net wat meer controle heb over je paard dan wanneer je paard helemaal lang loopt.

Tevens kan het inderdaad ook geen kwaad om je paard af en toe na te laten kijken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:12

Als een paard vast zit in de rug, kun je 'm maar beter niet belasten door er op te gaan zitten.
Eerst een osteo of fysio erbij halen en het zadel laten checken door een deskundige.
Daarna los maken dmv grondoefeningen en pas wanneer de rug weer in orde is, het rijden weer oppakken. Neem dan goed les, om te voorkomen dat de rug niet wéer vast komt te zitten.

wendy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:58

overgangen en figuren rijden ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:05

Mijn paard zit ook vaak vast in zn rug (nek en bekken).. Ik heb geleerd veel stelling te vragen, maar echt overdreven (natuurlijk moet je dit wel opbouwen). Mijn paard is hierdoor zo veranderd en geeft weinig tot niet meer pijn aan in zijn rug. Ik ben minstens 20-25 min bezig met het losrijden, daarbij veel volte's groot en klein met stelling naar binnen en naar buiten. Veel slangevolte's (of hoe noem je dat ook alweer:P), van drie slangen tot 6 (of meer, ligt aan de groote an de bak natuurlijk). Probeer hem (zoals hierboven beschreven) laag te rijden.

En laat hem controleren door een chriopractie/fysiotherapeute. dit is echt essentieel, jij kan de paard losrijden maar dat hoeft dan nog niet de oplossing te zijn. Als je paard echt vast zit, dan heeft hij er echt veel baat bij en heb je een ander paard onder je kont. (die van mij was echt veranderd en voelde zich al een 'vis in het water'zo blij:D)

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:14

laten nakijken door een chiropracter en evt laten kraken. heb ik ook laten doen en werkt perfect. kijk maar eens op google en dan dierenkliniek de vallei in woudenberg. kraken kost 60 euro

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:59

netam12 schreef:
Het losrijden van je paard kan op verschillende manier. Begin voor al eerst met het lang en laag rijden van je paard. Dit kan in stap maar ook in draf of galop. Tijdens het lang en laag rijden kun je wat figuren mee nemen o.a. volte's,gebrokenlijnen,afwenden. Wanneer jij je teugels iets heb opgepakt ga je slange volte's rijden en overgangen. Waarom heb je hem dan opgepakt? Omdat je dan net wat meer controle heb over je paard dan wanneer je paard helemaal lang loopt.

Tevens kan het inderdaad ook geen kwaad om je paard af en toe na te laten kijken !

Helemaal mee eens! Mijn bijrijdpaardje zit ook zo vast in de rug. Dat komt omdat er weinig aandacht aan is besteed. Lekker laag rijden en voltes, voltes en nog eens voltes. Goed in laten buigen, blijf net zo lang op de volte totdat ze inbuigt. Als je bij A op de linkervolte zit, en ze loopt goed, laat je haar bij x op de rechtervolte gaan. Loopt ze daar weer goed, dan draai je weer naar de linkervolte.
Slangenvoltes is ook een hele goede oefening. Maak ze niet te klein, dat is nog te moeilijk. Buigt ze een boogje niet in? Zet haar dan op een kleine volte tot ze weer inbuigt, en ga dan pas weer door.
Ook op de lange lijn kun je je paardje in laten buigen, naar binnen en naar buiten.

Heel veel succes! Het is erg lastig om ze goed te laten buigen.

Groetjes Zoë

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:06

Konik schreef:
netam12 schreef:

Helemaal mee eens! Mijn bijrijdpaardje zit ook zo vast in de rug. Dat komt omdat er weinig aandacht aan is besteed. Lekker laag rijden en voltes, voltes en nog eens voltes. Goed in laten buigen, blijf net zo lang op de volte totdat ze inbuigt. Als je bij A op de linkervolte zit, en ze loopt goed, laat je haar bij x op de rechtervolte gaan. Loopt ze daar weer goed, dan draai je weer naar de linkervolte.
Slangenvoltes is ook een hele goede oefening. Maak ze niet te klein, dat is nog te moeilijk. Buigt ze een boogje niet in? Zet haar dan op een kleine volte tot ze weer inbuigt, en ga dan pas weer door.
Ook op de lange lijn kun je je paardje in laten buigen, naar binnen en naar buiten.

Heel veel succes! Het is erg lastig om ze goed te laten buigen.

Groetjes Zoë

Bedankt!!!!