rachel_j schreef:maar hij reageert niet voldoende op enkel druk van mijn been, en ik kreeg te horen om het voor het paard wat duidelijker te maken;
linkerteugel van de hals.
(wat ik overigens op de manege als kind ook te horen kreeg)
Zo leer ik dat Jonge paarden, die het nog niet snappen ook (met behulp van been, zit) en naar mate het paard beter word, maak ik de hulpen kleiner. Maar goed jij kunt dat niet. Ik zou persoonlijk niet mijn hand naar mij toe gaan halen omdat je dan eigenlijk te veel druk vraagt met je hand, waardoor je hem uit balans haalt en een verkeerde houding aanleert. Hij moet leren om je been te buigen met behulp van je zit. Dus ik zou adviseren om dan doen zoals je het nu doet; je hand niet zo ver van de hals, maar dan moet je zorgen dat je paard beter aan je been word, beter reageerd (om je been buigt). Het is wel handig om daar instructie bij te hebben, want het kan met een jong paard even zoeken zijn, voordat jullie elkaar begrijpen.
Misschien zeg ik iets wat geen nut heeft of wat je al lang gedaan hebt, maar is er geen mogelijkheid dat je naar een revalidatie of Fysio gaat, voor oefeningen om je schouder te trainen?