overkruisd,paard aan het beleren, wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vronytopper

overkruisd,paard aan het beleren, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:11

vage titel misschien..

Maar et is als volgt,
Ik heb een 2 jarige kwpn merrie die ik sinds 2 weken 1 a 2 keer in de week 5a10 min longeer.
soms met zadel op soms alleen halster, ze pakt het zeer goed op, reageert overal prima op, draf is aandraven, stap gaat ze netjes terug alsof ze het altijd heeft gedaan.

Maar ik heb nu 2 keer gegaloppeerd met der, alleen rechts om gaat alles goed, netjes.
Maar links om springt ze voor goed maar achter verkeerd aan, dus ze doet toch 1 ding niet goed, haha!

Maar mijn vraag is, hoe leer ik het haar aan dat ze in de goede galop aan moet springen?
ik verwacht niet veel van der nog, maar ben bang dat als ze t nu verkeerd aanleert t straks alleen maar moeilijker word..

Qimm

Re: overkruisd,paard aan het beleren, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:14

ik zou nog even wachten met het galop gedeelte (minimaal), ik denk dat je toch te veel vraagt. Als je nu door blijft rommelen heb je alleen maar meer kans dat het verkeerd gaat

Als ze ook uit zichzelf (los) verkeerd aanspringt zou het ook nog wat medisch kunnen zijn

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:17

Een tweejarige moet je nog even lekker laten spelen en helemaal niets van vragen. Ze zal achter nog heel slap zijn (logisch, gezien haar leeftijd) waardoor ze overkruist galoppeert.

Lekker laten staan, over een jaartje weer verder en dan zal het vast anders zijn.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:20

Bij jonge paarden is het overkruist galopperen over het algemeen een balansprobleem. Zou haar gewoon nog even lekker de tijd gunnen om uit te zwaren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:19

Zou zeker niet echt gaan vragen aan een lijn, maar eerder als je wat wil doen los in een ring met het dier 10 min in de week ofzo loswerken
Galop vind ik ook best nog wel veel voor een 2 jarige, laat het dier voorlopig nog eens een jaar of anderhalf jong zijn en zou zeker niet aan halster longeren, als je het dan goed wil doen doe het dan technisch ook op de juiste manier, maar nu nog niet, het is nog een peuter en heeft nog een heel lang leven voor zich.
Laatst bijgewerkt door midgie op 15-07-10 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:24

Anieke89 schreef:
Bij jonge paarden is het overkruist galopperen over het algemeen een balansprobleem. Zou haar gewoon nog even lekker de tijd gunnen om uit te zwaren.

Dat was ook wat ik dacht toen ik de titel las.

Verder zou ik het paard gewoon laten staan d.w.z. lekker in het land doen en verder helemaal niets...de dagelijkse verzorging maar niet gaan longeren oid.
Het paard geeft zelf al aan dit eigenlijk nog niet aan te kunnen..

edit: gaat het om het paard in je profiel??
Dan zou ik zeker onmiddellijk stoppen met longeren. In je verhaal zet je dat ze groot is en dan hebben paarden vaak nog meer tijd nodig om uit te groeien..

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:27

wachten, wachten en nog eens wachten :(:) . zeker als het zo'n grote slungel is. Je kan meer kapot maken dan je denkt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:35

2 jaar..veels te jong. Zeker als je paard net 2 weken beleerd word.
Ga eerst eens zorgen dat ze netjes op je stem stapt, stilstaat, naar je toekomt, weg draaft enz.
Galop is pas veel later aan de orde.
En goed bedoelde tip...zoek in vredesnaam hulp als je nu al niet weet dat een paard overkruist gaat als ze hun 4 benen nog niet weten te vinden met 2 jaar, is dat denk ik niet overbodig!