Help, mijn paard reageert heel erg op het weer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosaGipsy

Help, mijn paard reageert heel erg op het weer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:47

Hallo allemaal,

Ik rijd een Haflinger-merrie die tijdens het rijden heel erg op het weer reageert. Er is alleen een buitenbak dus ik kan altijd alleen maar buiten rijden. Als het waait bijvoorbeeld dan kan mijn pony daar soms heel druk van worden. Soms zelf zo druk, dat het rijden niet echt leuk meer is. Ook als er plassen in de bak liggen of het is erg bewolkt kan ze soms helemaal gek worden. Ze begint dan bijvoorbeeld ineens te bokken of ze vliegt er vandoor. Dit soort problemen heb ik alleen maar als het slecht weer is, dus ik weet haast zeker dat het daar aan ligt. Wie o wie kan mij helpen?! Want ik weet me soms echt geen raad meer. En het rijden wordt hierdoor echt niet leuk meer.

Groetjes van Rosa

mirm

Re: Help, mijn paard reageert heel erg op het weer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:50

De meeste paarden zijn wel wat drukker met slecht weer. Misschien kan je haar die dagen even longeren voor het rijden, zodat ze haar gekkigheid al een beetje kwijt is.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:06

is volgens mij bij zowat elk paard zo...
als het regend doen ze wel eens moeilijk omdat ze hun kont willen draaien, als er plassen liggen willen ze er liever niet door... en als het waait zien ze overal "spoken" (lees: geuren en geluiden die ze anders meestal niet horen)

niet veel aan te doen volgens mij, doorbijten en doorrijden of anders idd eerst longeren ofzo zodat ze eventjes kunnen wennen aan de omstandigheden...

melissaa321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:45

Ik gooi mijn paard altijd eerst even los, zodat ze dr ei kwijt kan. Daarna doe ik nog even loswerken, daaraan merk je gelijk of ze al hun aandacht bij jou hebben, zodra dat zo is haal ik haar eruit en ga ik poetsen en zadelen. Dan is ze ook lekker rustig op de poetsplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:57

Als een paard gewoon hele dagen buiten staat, heb je daar heel veel minder last van dan dat je het paard op stal houdt. Eerste vraag die ik me dus stel bij dergelijke "problemen" is hoe het stalmanagement eruit ziet. Komt het paard wel voldoende los om z'n ei kwijt te kunnen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:00

Sluit me bij Sonja aan, hoe is je paard gestald? Hoeveel komt ze per dag buiten in de wei/paddock?

Bijna alle paarden zijn fris met wind en kouder weer.
Bij de ene is het handig om eerst te longeren of los te gooien voor het werken. De ander heeft genoeg aan even goed aan het werk te worden gezet.

Aandacht bij de ruiter en niet bij de omgeving.

Je zult voor jezelf moeten testen wat voor jou paard het beste werkt.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 18:42

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Voor het rijden losgooien of longeren werkt helaas ook niet bij mijn Haffie. Dat heb ik al heel vaak geprobeert. Maar ik denk dat er idd niet zo veel aan te doen is dat ze dan zo druk is met slecht weer. Toch bedankt allemaal! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:13

Sonja schreef:
Als een paard gewoon hele dagen buiten staat, heb je daar heel veel minder last van dan dat je het paard op stal houdt. Eerste vraag die ik me dus stel bij dergelijke "problemen" is hoe het stalmanagement eruit ziet. Komt het paard wel voldoende los om z'n ei kwijt te kunnen?

Ik probeer met je mee te denken maar heb even wat meer info van je nodig :?

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:51

Mijn paarden staan altijd buiten overdag en in de zomer ook snachts.
Ik heb hier eigenlijk geen problemen mee.
Staat jou pony ook overdag buiten, of staat hij alleen op stal?
Ik denk dat het ook een soort gewenning kan zijn van het weer.

Jammer dat losgooien of longeren geen effect heeft op jou pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:56

Sonja schreef:

Mijn paard is met wind ook druk, ziet de buurschapen opeens als monsters, maar ook met zonnig rustig weer doet ie dat. Zo staat ie te grazen en binnen een seconde staat hij dan aan de andere kant van de wei en waarvan?

Bij ons staan ze 24/7 buiten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:59

Mindim schreef:
Sonja schreef:

Mijn paard is met wind ook druk, ziet de buurschapen opeens als monsters, maar ook met zonnig rustig weer doet ie dat. Zo staat ie te grazen en binnen een seconde staat hij dan aan de andere kant van de wei en waarvan?

Bij ons staan ze 24/7 buiten.

Natuurlijk heb je die ook!

Maar ik kan mij goed voorstellen dat al de pony van TS veel binnen staat een oplossing kan zijn om hem meer buiten te zetten zodat hij zijn frisheid kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:34

Dat zou idd goed kunnen.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:05

Hallo allemaal,

Mijn pony staat idd veel binnen. Zij kan helaas niet in de wei aangezien zij dan vreselijk last krijgt van der zomereczeem. Maar het is wel raar dat als ik haar gewoon los gooi dat ze dan wel rustig is, maar als ik met der ga rijden dat ze dan opeens druk en onrustig is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:08

Wij hebben op stal ook een pony met zomerexceem. Gewoon een goede exceemdeken erop en lekker naar buiten toe ( = paardwaardig)!

Dat zal al heel veel helpen in het gedrag van je paard. Nog een tip: ga eens sacking out met haar doen (=schriktraining). Wel even een lesje nemen, om de goede techniek te leren. Dit zal je paard een stuk stabieler maken onder 'onrustige 'omstandigheden.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:13

Over het exceemprobleem: ik heb al van alles geprobeerd om het op te lossen. Exceemdeken heeft ze binnen een dag helemaal kapot. En al die speciale shampootjes en middeltjes werken ook niet.

Maar zo'n schriktraining zou ik wel eens kunnen proberen ja. Maar soms heb ik ook het idee dat ze niet bang is, maar dat ze gewoon loopt te etteren...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:16

Als je als pony amper buiten komt zou ik ook flink gaan etteren, logisch. Denk dat het probleem (als het echt aan het weer zou liggen en ze daarom zo schrikkerig doet) alleen goed opgelost kan worden als je d'r gewoon een paardwaardig bestaan geeft en haar ook buiten laat lopen. ;) De meeste middeltjes helpen niet tegen exceem is mijn ervaring, een deken is toch de beste oplossing. Is er geen manier om te voorkomen dat ze hem kapot maakt? Desnoods doe je haar een graaskorfje om.

En als ze het zoals jij zegt alleen doet bij het rijden, is ze je dan niet gewoon aan het uitproberen?

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:21

Het is niet zo dat ze continu binnen staat hoor. Ik gooi der wel iedere dag naar buiten, maar niet zo lang als de rest van de paarden. Maar ik ben het wel met jullie eens dat een paard eigenlijk dag en nacht buiten hoort te staan, maar dat is helaas niet mogelijk met Gipsy (zo heet de pony). Het is voor haar juist zielig als ik der de hele dag in de wei zou zetten, want ze schuurt zichzelf gewoon helemaal open... |( En ze ettert trouwens niet altijd met het rijden, maar alleen als het slecht weer is.
Laatst bijgewerkt door RosaGipsy op 19-07-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:23

Ze komt dus wel elke dag buiten. Maar is het geen optie om een goeie deken aan te schaffen? Hoe maakt ze die kapot dan?

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:24

Die schuurt ze kapot... :S

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:26

Ik heb verder niet zoveel verstand van exceem maar dan heeft ze er wel heel erg last van? En helpt een combinatie van middeltjes/deken niet?

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:29

Het werkt wel een beetje, maar niet goed genoeg. Want ze gaat uiteindelijk toch weer schuren. Maar ze heeft alleen last van exceem als ze in de wei staat. Als ze in de bak staat gaat het gewoon goed (gelukkig).

Gharfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:30

Als het slecht weer is en ze staat in de wei ,, haal je der dan naar binnen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:31

Maar toch is het wel sneu voor haar. :(:) Er moet wel wat aan te doen zijn lijkt me, maar daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van.

Over het rijden, zoals ik al vroeg; ze deed volgens jou alleen vervelend bij het rijden en niet bij het losgooien. Is het niet gewoon dominantie en probeert ze je uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:56

Over de eczeem. Een paard moet wel even een deken op, een aantal weken, voordat het zijn werk gaat doen. Je kunt ze er dan 24 uur per dag mee op de wei laten staan.
Het dier is allergisch voor een bepaald soort mug en daar staat ie nu elke dag bloot aan en dan gaat de jeuk niet minderen nee.

Ik vind het erg sneu dat ie de hele dag binnen moet staan. Geef de deken nog een kans, zet haar op een plek waar ze niet kan schuren en laat haar de hele dag en nacht buiten. Een beetje geduld helpt behoorlijk.
Maar zo als je het nu hebt, kan eigenlijk niet.

Edit: er is een heel topic over ZE
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1266402

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:48

Nog even over het schrikken: misschien voelt je paardje inderdaad dat jij je al een beetje drukker maakt als het slecht weer is- O jee, als-ie maar niet.....
Dus: doen alsof je de hele wereld bezit, kaarsrechtop zitten en duidelijk leiding geven. Maak veel onverwachte wendingen en overgangen zodat je paardje zich op jou moet focussen en geen kans krijgt om te etteren. Een beetje drukker is niet erg, maar een paard is niet de baas.....