pessoa teugel, werking? achterhand sterker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

pessoa teugel, werking? achterhand sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:18

ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar heb nog niet helemaal een duidelijk antwoord gevonden.

mijn paard moet veel sterker worden van achter. (vooral om de galop te verbeteren)
Galop vind ze erg moeilijk doordat ze nog te slap is van achter.
onder het zadel gebruik ik hiervoor oefeningen als sb, overgangen, schakelen, balkjes etc.

nu werd mij verteld dat ik dmv een pessoa teugel haar achterhand ook goed kan trainen.

maar wat is nu precies de werking van een pessoa?
kan het schade aanrichten als het niet goed gebruikt word (of te veel gebruikt word)

kan het paard tijdens het longeren met pessoa wel ontspannen zonder constante zware druk in de mond?

het gaat hier om een kwpn merrie van net 6 jaar, al met al 1,5 jaar onder het zadel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: pessoa teugel, werking? achterhand sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:38

Een paard leer met een pessoa teugel ontspannen en over de rug te lopen. Doordat ze elke pas druk bij het achterbeen voelen, wordt deze gestimuleerd er onder te zetten. Ik heb zelf hele goede en fijne ervaringen er mee en paarden gaan er zichtbaar beter van lopen.

Let wel op dat het echt heel erg zwaar voor het paard is, zeker de eerste paar keren niet galopperen en kort opbouwen, beginnen met gewoon wat warm lopen, pessoa er aan en ongeveer 10min laten stappen en draven (5min links en 5min rechtsom) en weer lekker zonder pessoa uitstappen. Je kan ook in het begin gelijk de pessoa er aan doen, maar dan alleen langs het achterbeen en nog niet vast klikken aan het bit (sowieso de eerste keer niet doen, er zijn paarden die er op gaan bokken en krijgen zo elke bok een ruk in de mond). Wel opletten dat de rest goed omhoog zit en het paard er niet in kan gaan staan. :)

Ik raad het je in ieder geval wel aan en als je het eng vind, kan je iemand vragen die er ervaringen mee heeft. :)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:41

bedankt voor je reactie!

ik vind het wel een beetje moeilijk inschatten hoe ze er op gaat reageren. Wat nou als ze ontploft met pessoa om?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:07

De pessoa met twee personen in de longeer cirkel er aan doen en de touwtjes die naar het bit gaan goed vast maken, zodat deze echt niet los kunnen. Dan langzaam het bontje achter de achterbenen schuiven en goed hangen, dan aan de hand weg stappen. Dan gewoon gaan longeren een keer er op bokken is niet erg, ze merken vanzelf dat het daar door niet weg gaat. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:04

mijn merrie wordt nu gecorrigeerd met hulp van een pessoa.. Ze gebruikte haar rug totaal niet.. Nu gaat het al een stuk beter en ze begint nu ook al nageeflijk te lopen onder het zadel.. Ik ben er heel tevreden over..

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:07

Quir schreef:
De pessoa met twee personen in de longeer cirkel er aan doen en de touwtjes die naar het bit gaan goed vast maken, zodat deze echt niet los kunnen. Dan langzaam het bontje achter de achterbenen schuiven en goed hangen, dan aan de hand weg stappen. Dan gewoon gaan longeren een keer er op bokken is niet erg, ze merken vanzelf dat het daar door niet weg gaat. :)

ik laat de paarden juist eerst wennen aan het bontje achterlangs.. Eerst bontje laten zakken, aan de hand stukje stappen en daarna longeren stap, draf en galop. Pas daarna krijgen ze de touwtjes naar het bit.. dit zodat ze eerst lekker kunnen bokken voor degene die het niet erg accepteren een ding achter de billen langs.. En zodoende niet door het bokken steeds t bit voelen door de touwtjes. Ook zet ik jonge paarden/paarden die voor het eerst pessoa omhebben wat langer als paarden die er al meer mee werken

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:11

Quir schreef:

Mijn paard heeft nu door dat ze door middel van bokken wél het bontje eraf kan bokken zodat het naast haar beland op de grond en dus kan je opnieuw beginnen.
Verder heb ik het iemand anders laten doen de 1e keer (iemand met ervaring) zodat we niet gelijk gaan klungelen. Het is eerst wat vreemd voor het paard, maar na een paar rondjes in draf went het snel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:23

akerna schreef:
Quir schreef:

ik laat de paarden juist eerst wennen aan het bontje achterlangs.. Eerst bontje laten zakken, aan de hand stukje stappen en daarna longeren stap, draf en galop. Pas daarna krijgen ze de touwtjes naar het bit.. dit zodat ze eerst lekker kunnen bokken voor degene die het niet erg accepteren een ding achter de billen langs.. En zodoende niet door het bokken steeds t bit voelen door de touwtjes. Ook zet ik jonge paarden/paarden die voor het eerst pessoa omhebben wat langer als paarden die er al meer mee werken

Ik bedoelde inderdaad de touwtjes die normaal naar het bit gaan goed vast maken aan de singel, dus niet aan het bit. :n
Staat inderdaad krom, maar eerst aan het bontje wennen en dan pas bij gaan zetten. Ik doe het verder ook precies zoals jij. :)

Monica, hoe krijgt jouw paard dat bontje naast zich op de grond? Vind dat toch wel heel knap van het paard. :j

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:26

haha oke ;) ja ik maak ze eerst ook stevig vast aan de singel.. anders zijn ze lang en lastig als ze wel gaan bokken ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:27

Mijn paard is behoorlijk slim ja ;) Ze bokt gewoon zo hoog dat ze het bontje mee omhoog krijgt en dan een beetje links en rechts schoppen en dan ligt ie naast haar :')
Doen nu zeg maar een touwtje van de singel (onderkant) tussen de achterbenen door en dan aan het bontje vast zodat het niet meer lukt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:31

akerna schreef:
haha oke ;) ja ik maak ze eerst ook stevig vast aan de singel.. anders zijn ze lang en lastig als ze wel gaan bokken ;)

Inderdaad heel goed vast maken, als ze er in terecht komen heb je kans dat het paard het eng gaat vinden. Dat moet je niet hebben.

Dat is inderdaad wel heel knap, ook omdat de staart er nog is. heb wel ooit gehad dat het paard door het bokken het bontje onder de staart krijgt, maar niet verder. :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:32

Ze wil vast even extra goed rekken en strekken ofzo :') Het is een beetje jammer, want nu heeft ze het door. Laatst kon ik het bontje 5x opnieuw goed neerhangen want dan lag ie er weer naast. zucht :Z :P

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:50

Eigenlijk hoort je paard helemaal niet te bokken aan de longe. Bokken mag ze doen als ze losloopt in de wei, aan de longe lopen betekent werken.
Als je ziet dat ze wil bokken zou ik haar meteen stilzetten, en terug beginnen in stap of draf. ZEker geen 2 rondjes achter elkaar laten bokken!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:51

Zet jij mijn paard maar eens stil als ze bokt ;) Wens ik je veel succes mee. Wil je het paard dan naar je toe trekken ofzo?? Of luistert jou paard zo goed dat ie gelijk stilstaat als jij HO zegt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:58

de mijne is er ook al in geslaagd om zo lang en hoog te bokken totdat het bonte op haar kont lag, ta natuurlijk een reden was om nog meer te bokken. gek beest, loopt al een jaar met een pessoateugel alleen af en toe moet ze zo'n rare uitval doen zoals steigeren en terug draaien of gaan bokken 2 minuten voor ik wil stoppen

wel opletten, ja kan/mag de galop niet trainen in de "lage" standen omwille van het feit dat je paard zichzelf in de mond rukt... in de meer opgerichte standen is de inwerking achterhand-mond onde een hoek en dus minder rechtstreeks

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 17:15

in welke standen kun je het paard trainen met een pessoa?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:26

Laag:
Afbeelding

Middel:
Afbeelding

Hoog:
Afbeelding

Dressuur/gekruist:
Afbeelding

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:33

Hier ook goede ervaringen met deze hulpteugel. Zo wel bij een jong paard als bij een wat ouder paard.
Bij mij heeft het zeker geholpen! :)

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:59

Ik heb nu een jong paard van 3,5 en ben aan het longeren met zadel, hij vind het niet eng meer en bokt ook niet meer. Ik heb een pessoa maar ik weet niet of het wel zo slim is om die nu al om te doen? aangezien hij nog maar een maand aan de longeerlijn loopt en er nog niemand opgezeten heeft. is het dat niet beter dat ik met zadel blijf longeren? of maakt dat niet uit?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:04

Nee dat maakt niet uit, maar het is wel net hoe je zelf het liefste wil.

Ik vind het persoonlijk erg fijn als een paard aan de lijn al een eind opgeleid is, dus lekker op eigen benen, in balans en nagefelijk lopen voor ik er op ga zitten. De ander vind het veel fijner er eerst op te gaan zitten en dan pas het paard verder opleiden. :)

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:01

Oke dan, ik zou het is proberen denk wel dat hij het eng vind, haha

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:46

een passoa helpt wel degelijk voor de achterhand en ook daarin veel overgangen maken,het enige nadeel van passoa vind ik dat ze og wel eens willen gaan kantelen met hun hoofd dat je dat niet echt fijn gecorrigeert krijgt ermee.dubbel longe is ook heel goed voor je paardje

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:51

Inderdaad sweety, alleen een dubbele longe vergt wel wat meer ervaring. :)

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:47

is het niet zielig als de de pessao te hard aantrekt zodat ze met hun neus op hun borst lopen?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:51

Natuurlijk is het zielig als je de pessoa zo hard aantrekt dat ze met de neus op de borst lopen. Lopen lijkt me dan niet eens meer mogelijk. Maar dat is niet de bedoeling van een pessoa. Van geen enkele hulpteugel trouwens.