tips zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalachico

tips zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:14

titel zegt het al
alle tips zijn welkom

longeersingel en dekje kunnen er wel op
maar zadel lukt gewoon neit
ogen helemaal wit en steigeren
ze raakt echt in paniek

heb al een tijdje gewoon in de wei gezeten met zadel naast me dan komt ze wel kijken
maar zadel op haar dat gaat gewoon te ver( voor haar dan )

dus brand maar los met tips

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: tips zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:17

Niet zelf gaan klungelen als het niet lukt. Ik zou in dat geval gewoon hulp gaan vragen van een prof.
Op zo`n manier kan je je paard helemaal traumatiseren. Nooit zelf aan beginnen als je niet weet hoe het moet zou ik zeggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:19

idd, als zij zo slecht reageerd op het zadel, raad ik aan om het zeker niet zelf te doen.
Anders is het echt vragen om ongelukken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:20

niet zelf doen als je er geen verstand van heb.
zoek een ervaren iemand die je wil helpen of breng de pony weg naar een stal die hem/haar zadelmak voor je maakt.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:21

Welke leeftijd heeft het dier?
Is ie verder helemaal gezond?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:38

Nog wat meer aan voorbereidend werk doen, neem aan dat je weet waar je mee bezig ben?
Neem de tijd en doe het stapje voor stapje ergens gaat er iets fout, aan jou de taak dat eerst uit te zoeken, misschien ga je wel te snel of zijn je hulpen de grof, kan van alles zijn.

Misschien eens wat meer aan schrik training doen, slinger, balken, tonnen , paraplu`s enz neer zetten en werken aan het vertrouwen, een paard wat jou volledig vertrouwd zal jou echt gaan geloven zodat je het zadel op kan leggen, maar daar is bij sommige paarden gewoon wat langer voor nodig.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:52

Ga zeker niet verder proberen met het zadel erop te leggen. Dan wordt ze er alleen maar banger van.
Heb je iemand die je helpt?
Je kunt proberen eerst wat andere 'enge' dingen op haar rug te leggen. Denk aan een plastic zak, een rubber mat/deurmat enz.
Als dat goed gaat ben je alweer een stap verder.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:00

Konik schreef:
Ga zeker niet verder proberen met het zadel erop te leggen. Dan wordt ze er alleen maar banger van.
Heb je iemand die je helpt?
Je kunt proberen eerst wat andere 'enge' dingen op haar rug te leggen. Denk aan een plastic zak, een rubber mat/deurmat enz.
Als dat goed gaat ben je alweer een stap verder.

Succes!

ja das helemaal het probleem verergeren als hij al bang is voor het zadel... :roll:

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:01

Als dit al niet goed gaat zou ik een prof zoeken.
Dit is nog maar het begin en als je paard nu al tegenwerkt, wat gaat er dan al wel niet gebeuren als je erop wil.
Als je het perse zelf wil doen zou ik toch meer aan het vertrouwen gaan werken, als een paard je vertrouwt kun je er bijna alles mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:01

Niet meer zelf aanmodderen, dan doe je meer kwaad dan goed.

Aan de proffesionals overlaten !

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:05

Eerst eens zo een pannekoekzadeltje erop (voor shetlanders).
Als dat wel lukt, hier beugelriemen aanmaken.
Daarna beugelriemen met beugels en steeds verder uitbreiden.
Maar een goede hulp is altijd handig!

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:19

Heb je ervaring in het zadelmak maken, en in de omgang met jonge paarden? Als je andwoord nee tot weinig is, dan zal ik het paard lekker uit handen geven aan iemand die weet waar die mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:21

Weg brengen naar iemand die vaker met het bijltje heeft gehakt.

Edit, heb je postverleden even bekeken, ik zeg weg brengen naar een professioneel iemand..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:40

Juist, gewoon weg brengen. Een prof gaat helemaal niet met dekjes, en zadeltjes, singels etc. aan de gang. Zadel erop, hoofdstel met halster aan en er op. Door overbluffen hebben ze het heel erg snel door. Als hij een hoofdstel moet leren dragen, hang je deze toch ook niet eerst een week naast z'n box, zodat hij er naar kan kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:44

Zou zeker niet overbluffen, door dat zijn er juist zoveel paardjes getraumatiseerd, gebroken of hoe je het ook noemt, een paard voorzichtig laten wennen geeft een veel betere basis en meer vertrouwen, duurt misschien wat langer maar dan is het paard tenminste ook blij.
En het hoofdstel een week naast een box hangen is ook onzin, kun je net zo goed een tv met dvd naast hem neerzetten kan hij ook gelijk kijken hoe de piaffe gaat, kan hij gelijk hoog in de sport starten.
Gewoon lekker op je gemak aan de basis werken een goeie basis.
Naar een goeie basis kun je altijd terug , zodat het paard zich daar altijd happy voelt , van daar uit kun je weer verder en weer terug, zijn kleine stapjes vooruit en soms terug en even daar blijven,
Train niet te lang achter elkaar goed is goed ook al is dat maar een stapje of 5 min , en de volgende dag weer verder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:15

Zeker zo niet verder doen, je maakt of kraakt een paard al van bij het begin.
eerst vertrouwen dan zadelmak, en dan inrijden, maar dit inrijden is vooral heel crusiaal, hier ga je eigenlijk al bijna aangeven wat de mogelijkheden zijn later voor je paardje.
Doe het dus van bij het begin grondig en goed.

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:38

dank je allemaal voor de reactie
heb het zadel erop gekregen nog niet aangesingeld
daarna goed beloont en gelijk eraf gehaald

maar ik ga idd een prof zoeken en zelf niet verder klungelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:29

Als je een prof gaat zoeken, spreek dan wel af dat je bij elke training kan komen kijken, als dat niet mag zou ik zeker niet voor deze persoon kiezen.
En zoek een prof met geduld en niet een die je paard eronder wil krijgen met heel veel druk, neem zelf ook een aantal lessen van die persoon, zodat je weet hoe je zelf verder kan.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:09

gewoon dat zadel er in een keer op gooien,singel aantrekken en hoofdstel omdoen!

Cap op!
En doe dan eerst rondje aan de longe en dan er in 1x opstapen!

Geen gemiep of wat dan ook!

in 1x doen!!

Ik heb ervaring met zadelmak maken dus kan pb'en ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:16

goede keuze TS, hier zelf niet mee blijven aanmodderen. Dit komt de verdere opleiding niet ten goede.

de dame die bij ons op stal paarden zadelmak maakt, neemt zelfs geen paarden aan waarmee de eigenaars zelf al geprobeerd hebben. Ze wil eerlijke blanco paarden, die alleen een elementaire basis hebben (halster om/af doen, borstelen, hoeven krabben en aan de hand stappen). Zij is van mening dat de eerste keer zadel en ruiter erop cruciaal zijn voor de verdere opleiding.
Ik kan haar geen ongelijk geven...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:22

petitparis schreef:
goede keuze TS, hier zelf niet mee blijven aanmodderen. Dit komt de verdere opleiding niet ten goede.

de dame die bij ons op stal paarden zadelmak maakt, neemt zelfs geen paarden aan waarmee de eigenaars zelf al geprobeerd hebben. Ze wil eerlijke blanco paarden, die alleen een elementaire basis hebben (halster om/af doen, borstelen, hoeven krabben en aan de hand stappen). Zij is van mening dat de eerste keer zadel en ruiter erop cruciaal zijn voor de verdere opleiding.
Ik kan haar geen ongelijk geven...

idd, dat is ook zo!

Ben ook blij dat je (ts) het aan een prof over laat.
Schriktraining op de grond zoals midgie al aan gaf is nog wel een leuke oefening, omdat ze dan al wat kunnen wennen aan "enge dingen" en daardoor meer vertrouwen krijgen.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:07

TheHorseInn schreef:
gewoon dat zadel er in een keer op gooien,singel aantrekken en hoofdstel omdoen!

Cap op!
En doe dan eerst rondje aan de longe en dan er in 1x opstapen!

Geen gemiep of wat dan ook!

in 1x doen!!

Ik heb ervaring met zadelmak maken dus kan pb'en ;)

Ik weet niet of dat zo'n goed idee is...... :n

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:50

Ik zou iemand zoeken waar je samen mee kan werken, is samen groeien leren elkaar te begrijpen, hoe hij word beleerd zonder vreemde knoppen waar je niets mee kan.
Dus samen leren begrijpen en groeien, naar een lange plezierige samen werking.
Spelletjes doen zonder fouten te maken elkaar leuk vinden plezier met hem krijgen, niet zo maar iets proberen.

martine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:56

ha ha zadel erop en gewoon rijden. klopt bij een makkelijk paard lukt dat inderdaad
die zijn niet zo snel bang maar bij deze zou ik even rustig aan doen.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:12

Je doet er inderdaad verstandig aan dit over te laten aan iemand die hier de nodige ervaring in/mee heeft. Doe het in goed overleg en zodra de tijd daar is om er zelf op te stapeen doe dit de eerste paar keer samen met diegene die het paard zadelmak heeft gemaakt en heeft gereden zodat die persoon je duidelijke instructies kan geven waar je op moet letten en hoe je verder kan.