Niet terug te rijden Fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Niet terug te rijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:54

Ik heb een Fjorden dame van 8, waarvan ik het vermoeden heb dat ze nog niet zo lang onder het zadel is en ook voor de kar heeft gelopen.
Ze is heel moeilijk terug te rijden, van de draf naar de stap gaat bijna niet, ook niet als je haar op de volte zet. Het gaat goed bij het aandraven en dan gaat ze er als een speer vandoor, in de draf. Tot zen op een gegeven moment moet gaan galopperen om niet voorover de kukelen.
Dus de overgangen zijn bijna niet te doen, ze is ongelovelijk hard in de mond. Het maakt haar niks uit.
Ik ben geen penny, ik heb ervaring, maar dit is echt een moeilijk paard om te rijden.
Dus ja de overgangen rijd ik, de voltes en alle andere figuren ook.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:58

Heb je geen stukje piste dat je kan afmaken om haar vanuit het grondwerk lichter te maken voor druk.
bv. met een touwhalster en haar overgangen laten maken aan de longe

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:59

iana schreef:
Heb je geen stukje piste dat je kan afmaken om haar vanuit het grondwerk lichter te maken voor druk.

Spijt me erg, ik ben geen NH persoon. Ik wil het rij technisch oplossen.
Btw, daar doet ze het net zo goed.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:01

Sieppus schreef:
iana schreef:

Veel rijtechnische problemen kunnen stukken beter worden opgelost vanaf de grond..
Heb je al eens naar het zadel/gebit/bit van je paard laten kijken?

KiWiKo

Re: Niet terug te rijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:02

probeer eens terug te rijden op je zit, en de teugels te laten voor wat ze zijn :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:06

KiWiKo schreef:
probeer eens terug te rijden op je zit, en de teugels te laten voor wat ze zijn :)

Al geprobeerd,ze reageert nergens op.Echt helemaal nergens.

Het zadel is nagekeken en ligt correct, haar gebit is ook helemaal nagekeken en in orde, verschillende bitten geprobeerd waarvan nu blijkt dat ze op een dik, enkelgebroken bit het beste loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:33

Sieppus schreef:
iana schreef:

Grondwerk heeft niets met NH te maken, maar met voorbereiding op de ruiter op de rug en het aan leren van wijken voor druk .
Je zou kunnen gaan longeren, niet aan het bit maar b.v aan een kaptoom, om zo het binnen achterbeen te gaan trainen en een houding gaan leren vragen,
Je kan met dubbelen lijnen aan de slag om b.v een stuur erop te gaan zetten en ook vanaf de grond vanuit jou lichaam tempo wisselingen doen.

Je zegt dat je het rijtechnisch op wil lossen , maar als je de techniek niet snapt dan kom je niet ver,

Je zou rechtricht oefeningen kunnen gaan doen , zoals schouderbinnen en traver , als jij die techniek snapt en het kan leren aan het paard dan kun je haar op jou techniek terug rijden.

Heb je les??
Haal ook eens dat bit uit de mond, want als het op bit niet lukt wat doet het bit dan in de mond, dan moet je te ruw worden en dat geeft pijnprikkel waar het paard over heel zijn lichaam niet meer kan ontspannen, dus ik zou eens bitloos gaan proberen en meer op je eigen onafhankelijke hulpen gaan oefenen, pas als het dier wijken voor druk snapt er weer eens een bitje in hangen om te verfijnen, maar neem de tijd en vooral het geduld bewaren anders kom je niet veel verder.

Het probleem ligt echt bij jezelf, hoe meer jij de techniek snapt en het grondwerk niet ziet als NH maar als basis des te meer zal het paard jou geloven.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:04

Ik heb der net 2 weken!
Daarom was het ook mijn vraag. Les heb ik ook elke week. En ik weet wat ik moet doen,het paard heeft gewoon een dikke schedel en het lijkt alsof het haar niet interesseerd.
Kaptoom kan ik eens proberen, ondanks dat ze overal door heen loopt.
Ze loopt weg, omdat ze het moeilijk vind.
Ze is zo sterk, over haar hele lijf. Aan de hand is ze braaf.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

En wat als je haar nou eens helemaal uit laat galoperen tot ze moe begint te worden?
Eerst proberen haar rustig te laten lopen in stap, als het gaat goed gelijk belonen, en als ze hard wil gewoon kleine ophoudingen geven en je geduld niet verliezen.
Als dit goed gaat, herhaal je dit ook in de draf, en daarna in galop.
Ondertussen ook oefeningen rijden, en wat tempowisselingen (dus wanneer hij in een ontspannen stap loopt, een keertje halthouden, iets terug naar verzamelde stap, enz.) en daarbij is het ook heel belangrijk om hem op je zit te gaan rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:02

Sieppus schreef:
Ik heb der net 2 weken!
Daarom was het ook mijn vraag. Les heb ik ook elke week. En ik weet wat ik moet doen,het paard heeft gewoon een dikke schedel en het lijkt alsof het haar niet interesseerd.
Kaptoom kan ik eens proberen, ondanks dat ze overal door heen loopt.
Ze loopt weg, omdat ze het moeilijk vind.
Ze is zo sterk, over haar hele lijf. Aan de hand is ze braaf.

2 weken , wat verwacht je dan?
Denk niet dat het paard een dikke schedel heeft, maar eerder jij zelf.
Als ze weg loopt omdat ze het moeilijk vind is het misschien wel zo dat jij te veel wil, dat ze zich sterk maakt is in principe ook jou fout hoe sterk maak jij je, paard rijden doe je niet met kracht maar met gevoel.
Het dier moet jou ook leren kennen en je hebt haar gekocht om iets wat ze wel kan of is??
neem eens een half jaar tot een jaar om haar te kennen en zijn jou , en ontwikkel je eigen techniek, want als je die snapt en ook het theoretische dan zou je moeten weten hoe je een paard terug kan rijden en dat kun je alleen als je zelf accepteert dat het een paard is met ook gevoel en een eigen karakter en niet met kracht moet rijden en dingen vragen waar het paard van op de loop gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:11

Ga maar helemaal terug naar af!
Zet haar even een maand weg..op het land of bij je thuis in de paddock.
Laat haar even een beetje vergeten wat er in haar leven mis is gegaan.
En dat er ergens iets is misgegaan is natuurlijk wel duidelijk.
Ga dan eens stappen aan de hand ( omdat je zegt dat ze dat braaf doet)
Leer haar dan aan de hand al wat stem commando's voor stap en draf.
Gaat dat met los lijntje aan de hand goed ga je eens proberen aan de longe, maar dan nog niet op een 9 meter lijn. Kleiner, zodat ze niet weg kan rennen.
Ook hier weer stap en draf en stilstaan op commando. Hier laat je je lijn dan steeds wat langer worden tot de normale lengte is bereikt.
Zo ga je steeds een stapje verder. Vergeet vooral niet te belonen..nee is nee, maar braaf is braaf!
Vooral het belonen is uitermate belangrijk!!
Hoor hier op stal ook vaak wel de boze stem, maar niet de lieve.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:15

Een paard dat nog niet lang onder het zadel is, en waarvan jij nog maar 2 weken erop zit. Logisch toch dat er communicatie problemen zijn??

Probeer het gewoon op de correcte nette manier op te lossen en als ze reageerd goed belonen. Grote kans dat dit paard totaal nog niet weet wat de bedoeling is, en het simpelweg nog niet begrijpt. Coclusie; je moet het paard het (op)nieuw aanleren. Terug naar af, terug naar de basis/ grondwerk, positieve belonen, negatieve negeren. Back to the basic!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:18

Ik zou dit ook niet onder de man willen oplossen, maar vanaf de grond; terug naar het begin, de basis.
Geef jullie de tijd. :)