Rijden met elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

Rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:55

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie van 17 jaar. Ik heb haar gekocht na een vervelende val van een manegepaard waardoor ik het vertrouwen ben kwijtgeraakt. Deze merrie is dan ook ontzettend braaf (ze heeft zo ook wel haar streekjes maar gooit me er nooit af.) alleen 'kwaliteitloos'. Ze kent bijvoorbeeld alleen de basis. Wijken, aan de teugel enz. kent ze dus niet. Ik wil haar graag aan de teugel leren lopen maar ik krijg het niet voor elkaar. Nou heb ik vorig jaar eens op een haflinger gereden die moeilijk aan de teugel liep. Toen hebben ze elastieken gebruikt.

Nou is mijn vraag, werkt dit ook voor mijn pony? Of begrijp ik het doel van elastieken nu verkeerd. Is ze misschien al te oud om het nog te leren?

alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:00

Nee dat werkt niet bij jouw pony, en ook die Haf is daardoor niet 'aan de teugel' gegaan. Hooguit heeft 'ie afgebogen gelopen, 'in de krul'. Aan de teugel hoeft een paard niet te leren. Het is namelijk geen kunstje, maar het resultaat van een hele grote optelsom. In balans, aan het been, rechtgericht, ruiter netjes op het paard, motor van achteren aan en van voren licht weerstandbiedend contact = 'aan de teugel', oftewel een paard dat lekker van achteren naar voren loopt en nagefelijk is.

Anoniem

Re: Rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:01

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:02

Oooh oke bedankt. Ik heb er ook niet heel veel ervaring mee vandaar dat ik het even vraag. Dan ben ik gewoon nog te onervaren om mijn pony aan de teugel te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:05

Heb je les ShannonJuul? Dan zou je het eens met je instructeur over 'aan de teugel' kunnen hebben. Ik geef zelf ook les en neem bv in mijn lessen ook theorie over dergelijke onderwerpen mee.

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:06

Ik denk dat je je merrie met elastieken niet leert hoe ze ontspannen aan de teugel moet lopen. Het aan de teugel lopen moet je vragen met je lichaam en niet met een hulpmiddel. Door het gebruik van een hulpmiddel zal je pony sneller afhankelijker worden van de stieken en is het moeilijker om haar met je lichaam en gewone hulpen op een ontspannen, fijne manier te laten lopen. Een goede instructie kan je helpen om te leren hoe je haar op de juiste manier zo ontspannen mogelijk kunt rijden dat je haar aan de teugel kunt rijden en wat ingewikkeldere oefeningen kunt laten doen.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:14

Ik rij met haar op een manege achter ons huis. Dat is wel handig. Het probleem is dat als ik vraag van; hoe kan ik mijn pony aan de teugel laten lopen, als antwoord krijg; gewoon kneden met je vingers. Moet ik er ook bij vertellen dat ik die lessen echt waardeloos vind. Je leert er niks, het is meer je paardje even laten lopen en klaar. Zelden heb ik een andere instructrice die je op de volte zet en je dan helpt om je paard wat ontspannen te laten lopen. Zij neemt zeg maar echt de tijd voor je.

Ik heb vorig jaar eens wat privelesjes gehad (op die haf) van haar heb ik ook heel veel geleerd. Vooral hoe ik mijn vertrouwen terug kon krijgen.

Een andere manege is geen optie. In ons dorp is er maar 1 en ik beschik niet over een trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:19

Tja, je bent er als ruiter ook zelf bij als je slecht les krijgt... ;)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:28

Weet ik.. helaas geen andere opties dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:31

Waarom vraag je dan niet die fijne instructrice om bij je thuis te komen? Of kijk eens of je op een andere dag toevallig ook een andere instructeur treft op de manege.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:33

1. Neem privéles!!!!
2. Grijp niet naar hulpteugels, zeker niet naar elastiek! Die trekken je paard alleen maar in de krul en ook zeker niet lekker loopt voor je paard omdat je paard niet gaat nageven vanuit ontspanning.
3. Heb geduld! Geduld wordt beloond. Als je paard het nooit geleerd heeft, dus zo slecht gereden is dat dat paard het gevoel van kunnen nageven ook nooit heeft gekend, vooral veel geduld hebben. Het komt allemaal vanzelf als je les neemt en flink aan de slag gaat.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:58

ShannonJuul schreef:
Ik rij met haar op een manege achter ons huis. Dat is wel handig. Het probleem is dat als ik vraag van; hoe kan ik mijn pony aan de teugel laten lopen, als antwoord krijg; gewoon kneden met je vingers. Moet ik er ook bij vertellen dat ik die lessen echt waardeloos vind. Je leert er niks, het is meer je paardje even laten lopen en klaar. Zelden heb ik een andere instructrice die je op de volte zet en je dan helpt om je paard wat ontspannen te laten lopen. Zij neemt zeg maar echt de tijd voor je.

Ik heb vorig jaar eens wat privelesjes gehad (op die haf) van haar heb ik ook heel veel geleerd. Vooral hoe ik mijn vertrouwen terug kon krijgen.

Een andere manege is geen optie. In ons dorp is er maar 1 en ik beschik niet over een trailer.

droevig word ik ervan.
Op maneges zouden ze toch beter moeten weten.....(ik weet het, ik weet het, maar ik geloof in sprookjes :))

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:30

Elastiek is niet om een paard te leren om aan de teugel te lopen.
Het is om de halsspieren te trainen.
En te oud is die niet hoor.
Dat paard kan het nog wel leren.
Als je les hebt zou ik het vragen aan je lesgever.
Het heeft heel veel oefenen en gedult nodig.
Ga er dus niet een uren mee bezig.
maar bouw het op en als die nageeft ( hoef niet in één keer perfect te zijn ) gelijk goed belonen en ontspannen in de teugel.
Als die zijn hoofd omhoog doet moet je je paard laten merken dat het niet zo fijn voelt daarboven(bedoel ik niet mee slaan of schreeuwen) maar ophouding maken.
Als die nageeft moet je hem gelijk ontspanning geven.
Zo ga je door en dan lukt het zelf bij jou paard wel ! ;)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 08:52

Ik zal es even rondvragen! Bedankt allemaal

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:49

van een elastiek worden ze 8 vd 10x alleen maar onrustiger,ga eerst een lekker lang en laag aan de longe werken

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:15

Ze is zeker niet te oud om te leren alleen een elastiek vind ik zelf geen goed idee. Ik vind het ook gevaarlijk het rekt wel mee maar je zet je paard wel vast en daarnaast heb jij de teugels nog in je handen. Probeer veel voltes te rijden en overgangen te maken en goed voorwaart te rijden waardoor je naar je hand toe rijdt. Je kan ook een x proberen te longeren en dan het uiteinde van je teugels losmaken en dan aan beide kanten vastmaken aan de singelstoten zodat je pony gewent raakt aan die druk en dat hij aan de teugel gaat leren lopen. En onder het zadel kun je het steeds verder proberen met veel geduld. Ik zou het zonder hulpteugel gebruiken daar dwing je je pony mee af en soms zonder bewust zijn op een verkeerde manier. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:45

Ehhhh als je iets NIET wilt is het wel je pony wennen aan die druk... ;) Je wilt leren dat de pony WIJKT voor druk, oftewel dat 'ie gaat NAGEVEN. Zoals jij het nu beschrijft is het nog steeds een kunstje...

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:47

Ik denk dat de elastiek niet de beste oplossing is. Ik denk niet dat een paard dat zo fijn vindt. Misschien moet je eens priveles nemen? Daar leer je echt ongelofelijk snel van. Is zeker de moeite waard!