achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marritpiebe

achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:44

ik heb van mijn instructrice geleed dat je je paard achterwaarts leert door er naast te gaan staan en dan zachtjes met het zweepje op het kruis te tikken.
daarbij heb j gewon de teugels vast.
dit heb ik gedaan bij mijn paard. ze reageerde hier goed op. en ging ook achterwaarts als ik er om vroeg als ik er opzat zonder dat er iemand naast stond.
nu doet ze dit niet meer.
en gaat ze niet meer achteruit.
vrijdag moet ik al op wedstrijd achterwaarts gaan, maar zou niet weten hoe ik dat voor die tijd nog goed moet krijgen.

weet iemand van jullie hier een goeie en makkelijke oplossing voor?

Searcher

Re: achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:52

Ik vind op het kruis tikken nou niet echt logisch als het paard naar achteren moet. Je geeft druk aan de achterkant dus een logische reactie van het paard is naar voren gaan. Ik zou eerder druk geven tegen de borst, met de hand of een zweepje er tegenaan. Mijn pony en mijn huidige paard leer ik het puur op stemcommando zodat je met rijden hele lichte hulpen kan aanleren. Maar die hielp ik eerst ook door met een vinger tegen de borst te prikken of t zweepje er tegenaan te houden. Is wel kort dag om dat nu aan te leren mn pony kon t na 3 keer al onder het zadel. Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:19

Ik ben wel heel benieuwd waarom jou instructrice op het kruis tikt want daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Mijn eerste reactie was ook, zo daar begin je lekker op tijd mee.

Ik leer het een jong paard altijd wat later aan omdat ze het achteruitgaan ook wel eens gaan gebruiken om onder het werk uit te komen.
Even in het kort:
Het begint al met grondwerk door als je naast je paard staat met een kort 'terug" en eventueel op de borst drukken/prikken het paard achterwaarts te laten gaan.
Dit ga je dan af en toe te paard oefenen met iemand ernaast. Naast het grondwerk commando doet de amazone de benen iets naar achter.
Het "terug" wordt uiteindelijk vervangen door benen iets naar achter te doen.
Niet trekken, alleen ophouding als paard dreigt naar voren te gaan.

Dit is dus niet even iets om binnen een paar dagen te leren.

marritpiebe

Re: achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:08

@ jury:

mijn instructrice zei dat als je op het kruis tikt, de achterhand dan wat naar beneden zou gaan en omdat je ook wat druk op de teugels geeft, ze dan achteruit gaan.
het hielp ook echt dus ik denk wel dat ze iets van gelijk had.

je zegd dat je het kort dag vind. maar ik ben er een paar weken geleden al mee begonnen en toen pakte ze dit goed op en deed ze het ook goed op comando.
verder heb ik het in de training een paar keer niet meer meegepakt omdat ik het te druk had met andere dingen waar we ook aan moesten werken.
vandaag zou ik weer even echt gaan oefenen voor vrijdag.
maar nu deed ze het niet meer dus.

wat grondwerk betreft, dat zit goed. ze gaat achterwaarts als ik achterwaarts loop, ze gaat acahterwaarts als ik erom vraag, maar als ik erop zit niet.
ook niet als er iemand anders naast staat of loopt.