Hoi bokkers! Ik een probleem bij het galloperen. Op zich gaat het aanspringen bij mijn pony prima maar als we eenmaal in galop zitten gaat ze keihard schuren door de bochten. En als ik echt goed wil gaan zitten ga ik zo stuiteren en als ik de teugels naar me toe trek om vaart te minderen stopt ze gelijk en gaat ze keihard draven :S Wat moet ik doen??
Veel hierop oefenen, begin in stap al met tempowisselingen iet sneller stappen, heel langzaam, arbeidsstap, stilstaan en weer wegstappen hetzelfde doe je met de draf en vanuit de draf weer terug naar stap.
Niet aan de teugels trekken, je rijd op je buitenhand die sluit je en je gaat zwaarder zitten.
Voor het aanspringen ga je een paar pasjes doorzitten. Een net drafje dat jij kan uitzitten. Als hij al begint te hollen in draf, gaat hij ook niet ontspannen aangalopperen, moet je denken. Je mag zelfs een paar pasjes opvangen in de draf (trager draven) Dan wil je aanspringen. De enige hulpen die je geeft zijn een beetje stelling vragen en je been verleggen. En heel heel heel stil zitten, nog geen centimetertje met je romp naar voor, want dat is voor je pony al een prikkel om vooruit te gaan. Bij het aanspringen denken: "ik zit stil" Laat hem 3 of 4 pasjes galoperen en terug draf. Draven tot ie rustig is en terug op dezelfde manier aangaloperen. Doe deze oefening gerust op de volte als dat makkelijker is.
Hoe oud is je pony? Is ze al lang onder het zadel?
Het kan ook een balansprobleem zijn; Hoe galoppeert ze op lange, rechte stukken? Galop vereist een goede balans en zeker als je pony dat nog niet helemaal goed heeft en jij zit te stuiteren is het niet gek dat ze dat 'oplost' door extra hard en plat door de bochten te gaan. Als die balans nog niet goed is, is het ook logisch dat je haar 'uit de galop trekt' als je de teugels naar je toetrekt, waardoor zij in een snelle draf terecht komt.
Loopt ze in stap en draf wel helemaal goed op haar eigen benen? Als het een balansprobleem is zou ik veel oefeningen doen om haar achterhand te versterken, oefenen met het aanspringen en werken aan je eigen zit zodat je haar niet hoeft te hinderen met stuiteren of trekken aan de teugels. En als ze galoppeert, vooral de vrijheid geven, zeker van voren. Laat haar in het begin maar wat te hard gaan, haar eigen weg en evenwicht zoeken. Als zij zekerder wordt in haar galop zul je haar vanzelf makkelijker in jou tempo kunnen laten lopen.
Als je wilt dat ze langzamer gaat niet trekken aan beide teugels... Paard is altijd sterker en wint het!
Wat je kan doen is het volgende: In je teugels kleine ophoudingen maken, dan gaat je paard spelen met het bit, ontspant, je gaat terug zitten en neemt haar terug op zit en bv. stem.
Je kan ook in een soort verlichte zit gaan zitten. Niet te ver naar voren, en lichtjes uit het zadel komen. Hiermee ontlast je de rug, krijg je geen schrikreactie van het stuiteren op de rug etc.
Wil je goed blijven doorzitten ga zitten (beeld je in dat je op een heerlijke stoel zit), ontspan je totaal. Dit werkt altijd bij mij. Tenzij het paard zo snel draaft of gallopeerd dat het niet uit te zitten is.
Je hebt je pony pas 2 weken? Heb geduld. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Gewoon blijven oefenen en met enige regelmaat een lesje nemen dan komt het vanzelf goed. Ik heb er met mijn paard heel wat meer dan 2 weken voor nodig gehad om de galop gecontroleerd te krijgen en nu, 3 jaar later, ben ik er nog steeds niet over uit hoe ik nu het fijnste kan galoperen.
Misschien eerst eens mekaar leren kennen in stap en dan draf en later eens aan de galop gaan denken, ga wat zijgangen leren rijden, technisch wel goed dan , dan kun je de pony meer verzamelen/achterhand en dan zal de galop ook beter gaan. Ga zelf de techniek snappen en misschien ook handig de theoretische kant er bij leren begrijpen. de pony gaat niet voor niets rennen , of hij snapt het niet of jij weet niet wat je moet doen. dus begin bij het begin, hoeveel tijd heb je ??
ga héél langzaam draven en dan aan galopperen maar niet hatder laten draaven ik had dit probleem ook met mij VP je kan ook halt houden en dan aan galoperen of gaan stappen -> aangalopren
kleine voltesrijden als hij gaat rennen. en ophoudingen maken en niet trekken. altijd op je kont zitten niet voorover gaan hangen klinkt natuurlijk makkelijk ik weet dat dat niet zo is dus suc6
Kleine voltes rijden ja, en denk goed aan je buitenteugel. Als jij je binnenteugel goed vast hebt maar je buitenteugel niet, heb je grote kans dat hij alleen maar harder gaat rennen. Met je buitenteugel neem je hem terug (binnenteugel wel contact houden natuurlijk)