mijn shetlander van 5 jaar oud heeft een bijrijdstertje en ze doen het ongelofelijk goed, alleen telkens als we in de buurt komen van de stal of willen omkeren en naar rechts willen, stribbelt ze flink tegen, wondjes zijn het niet, misschien toch het bit?? ik heb een vrij vrij smal bit hij is 10.5 cm en enkel gebroken, ik heb er nog een liggen, dat is een dikke watertrens van ook 10,5, dus ik twijfel nou of hij goed zit, misschien bitringen, tjha, dat heb ik vaker gehoord. maar nog nooit geprobeert als ik weer dit advies krijg ga ik ze proberen!!,
ook op buitenrit is dit het geval, willen we omkeren vanwege een wegversperring, wil ze niet omdraaien, gaat ze haar hoofd flink in de lucht schudden om maar niet naar rechts te gaan, en als je links aangeeft doet ze alles braaf, maar dan moet je vooruit geef je been en stuur je naar rechts, en zo gaat het door totdat de bijrijdster afstapt, is dit dan ook uitproberen? moeten we dit dan doorzetten?
ook vind lucky, het niet fijn als je aan het halster trekt als ze voor je loopt, maar dit word inmiddels al minder, ze loopt al zonder halster mee, en ik oefen ook regelmatig met halster.
lucky is gewoon beleerd en bijrijdstertje weet hoe ze er mee om moet gaan, maar het blijft een miscommunicatie tussen lucky en isabel ( bijrijdstertje ) , dus als jullie misschien een oplossing weten? laat het me horen
Klinkt alsof ze aan één kant vastzit. Als het niet medisch is kan je misschien kan je eens googlen op rechtrichten en (in overleg met de osteopaat) oefeningen aan de hand doen om haar linkerkant wat losser te maken.
doei
Geplaatst: 10-07-10 11:30
Misschien moet ze naar de tandarts? Of je kan haar gymnastiseren...
Ninx
Geplaatst: 10-07-10 11:31
Bel eerst een osteopaat en kijk vervolgens eens op: www.paardenbegrijpen.nl Daar vind je oefeningen om je paard aan beiden kanten even los en even sterk te krijgen. Ze heeft er naar alle waarschijnlijkheid gewoon moeite mee, zit vast, en dat doet pijn. Ik zou haar nu niet langer plagen en eerst even laten checken en daarna pas weer verder gaan.
soms zoals in de bak weide, loopt ze na paar minuten gewoon normaal, ze luistert in de bak weide naar alle zijde even gelijk. dus ik snap dat soms ook niet?
tja, ze luistert prima als je het zo bekijkt, maar het is altijd als ik alleen buitenstap met de pony geen probleem, omkeren/rechts geen probleem, ruitertje erop, helemaal paniek.
Een keer nalaten kijken kan sowieso nooit kwaad, maar als ze het echt alleen buiten doet (dus niet in de bak/weide) verwacht ik dta het inderdaad ongehoorzaamheid is.
zie je tekenen van pijn wanneer ze naar rechts gaat? haar 'gezichtstrekking' veranderen, zie je iets anders aan der dan dat ze naar links gaat? het kan natuurlijk ook een kwestie zijn van wat ze fijner vind, net zoals het ene paard de rechter galop fijner vind, dan de linker. maar ik zou voor de zekerheid wel even een osteophaat/dierenarts erbij halen of iniedergeval het even melden bij de eigenaar.
LizzieLover
Geplaatst: 11-07-10 14:59
ik zou even de dierenarts erbij halen om het te controleren, het klinkt namelijk best appart..