Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quir schreef:Ik zou nog niet meteen op het zwakke achterbeen gaan trainen. Eerst zorgen dat beide achterbenen sterker worden, dus veel schakelen (vooruit en terug uit), veel overgangen rijden en schijnovergangen. Dus echt de achterhand onder gaan rijden en zo sterker maken.
Als ze dat goed af kan, kan je door middel van schouder voor het binnen achterbeen trainen. Die moet namelijk elke keer onder de massa komen en dus het gewicht dragen. Wel beide kanten evenveel, dus niet het zwakke achterbeen meer. Dan kan je die overbelasten of je maakt je paard juist heel scheef (als je 1 kant meer doet dan de andere kant).
Quir schreef:Ik zou nog niet meteen op het zwakke achterbeen gaan trainen. Eerst zorgen dat beide achterbenen sterker worden, dus veel schakelen (vooruit en terug uit), veel overgangen rijden en schijnovergangen. Dus echt de achterhand onder gaan rijden en zo sterker maken.
Als ze dat goed af kan, kan je door middel van schouder voor het binnen achterbeen trainen. Die moet namelijk elke keer onder de massa komen en dus het gewicht dragen. Wel beide kanten evenveel, dus niet het zwakke achterbeen meer. Dan kan je die overbelasten of je maakt je paard juist heel scheef (als je 1 kant meer doet dan de andere kant).
Quir schreef:Lekker rustig aan doen is ook zeker goed.![]()
Hoe langer je nu er mee bezig bent, hoe langer je meer plezier aan je dier hebt.
Lukken schijnovergangen ook goed? Dat is vaak lastig en toch best zwaar, als je draaft neem je het paard gewoon terug naar stap alleen vlak voordat je paard gaat stappen geef je been om weer verder te gaan in en actieve draf.
Schoudervoor kan je ook beginnen met stelling op de lange zijde te rijden, de schouder komt dan vaak zelf al een beetje mee. Je begrensd je paard dan aan de buiten kant (dus buiten teugel en been) zodat ze niet weg loopt over de buitenschouder. Binnen been houdt je er bij voor een actief (binnen)achterbeen.
Wat ik er uit begrijpt beheerst je paard het wel? Dan gewoon voor jezelf makkelijk beginnen dmv van stelling naar binnen te rijden en elke keer 10c verder de schouder meenemen. Wel belangrijk dat je de buitenschouder altijd blijft controleren.

Quir schreef:Na 7 maanden weer mogen draven, mag ik ergens toch wel verwachten dat het paard langzaam aan meer mag gaan doen en de pees toch al weer een beetje aangesterkt is...
Alleen inderdaad een zachte/diepe bodem echt ontwijken, sowieso is het al heel slecht voor alle paarden, maar voor paarden met een zwakke pees nog veel slechter.