verdere opbouw peesblessure...hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

verdere opbouw peesblessure...hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 08:45

Na de peesblessure rechts achter van mijn merrie zitten we nu in de opbouw fase.
We zijn al aan het draven en hebben net een paar zeer korte galopjes gemaakt.
Maar nu vraag ik me af.....hoe train in rechts achter het beste zonder het te overbelasten???

Meer info:
Het was de tussenpees bij de aanhechting van de sprong.
Kans op genezing slechts 20%.
Na de derde controle echo genezing 60% tot 80%.
We hoefde niet meer op controle en rustig doorgaan met opbouwen.
Been is niet meer warm voor, tijdens of na het rijden.
Ook zet ze het been er weer helemaal goed onder.
We zijn weer zo ver dat we rustige lessen kunnen gaan volgen, maar niet langer dan een half uur.
Doordat ze zo lang op rust heeft gestaan en nu alweer een poosje in de wei loopt is ze wel wat scheef getrokken.
Rechtsom inbuigen is moeilijk en ze heeft een voorkeur naar de linker galop.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Hoe heb jij het bewuste been gesterkt?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: verdere opbouw peesblessure...hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:50

Ik zou nog niet meteen op het zwakke achterbeen gaan trainen. Eerst zorgen dat beide achterbenen sterker worden, dus veel schakelen (vooruit en terug uit), veel overgangen rijden en schijnovergangen. Dus echt de achterhand onder gaan rijden en zo sterker maken.

Als ze dat goed af kan, kan je door middel van schouder voor het binnen achterbeen trainen. Die moet namelijk elke keer onder de massa komen en dus het gewicht dragen. Wel beide kanten evenveel, dus niet het zwakke achterbeen meer. Dan kan je die overbelasten of je maakt je paard juist heel scheef (als je 1 kant meer doet dan de andere kant).

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:53

hoe is je paard aan de blessure gekomen? overbelast of door een "verwonding/trauma"van buitenaf, dat maakt nl ook nog verschil voor het herstel, onbelast dus aan de hand kun je alvast het achterbeen leicht trainen dmv schoudervoor enzo maar erop veel afwisselen, wel trainen maar afwisselen

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:58

Mijn paard heeft hetzelfde gehad. Kans op genezing nihil. Ik heb echt maanden gestapt en gedraaft op rechte stukken op harde ondergrond (weiland) Galopperen mocht echt niet omdat dan het been juist belast wordt. Weet niet hoelang het geleden is maar ik zou heel rustig aan doen en geen krappe wendingen maken. Ik heb ook heel lang Pure Pees van de paardendrogist gegeven voor een betere doorbloeding.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:01

Owja en let heel erg op de bodem, absoluut niet in een (iets) zware bak gaan rijden! Het liefst op een weiland.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:04

Quir schreef:
Ik zou nog niet meteen op het zwakke achterbeen gaan trainen. Eerst zorgen dat beide achterbenen sterker worden, dus veel schakelen (vooruit en terug uit), veel overgangen rijden en schijnovergangen. Dus echt de achterhand onder gaan rijden en zo sterker maken.

Als ze dat goed af kan, kan je door middel van schouder voor het binnen achterbeen trainen. Die moet namelijk elke keer onder de massa komen en dus het gewicht dragen. Wel beide kanten evenveel, dus niet het zwakke achterbeen meer. Dan kan je die overbelasten of je maakt je paard juist heel scheef (als je 1 kant meer doet dan de andere kant).

die overgangen heb ik eerst al aan de longe gedaan.
Veel overgangen kort achter elkaar, daarna ben ik die onder het zadel gaan doen.
Ze loopt ze nu zonder moeite vandaar vroeg in me af of ik het bewuste been meer kon gaan belasten.

ik ben zeker geen topruiter en maak fouten zat maar leer graag veel.
schouder voor het binnen achterbeen, dat ben ik nu aan het leren maar kost mijzelf erg veel moeite.
Mijn lerares doet het zo en ik worstel nog enorm.
Lerares rijd dan ook op zeer hoog niveau ;)
En pasoa? kan ik dat al wagen?

blessure is 1,5 jaar geleden ontstaan door een glijpartij.
we hadden allang klaar kunnen zijn met de opbouw volgens de artsen maar door andere kleine onhebbelijkheden hebben we het extra rustig aan gedaan. Ik mocht 7 maanden geleden al beginnen met aandraven en 4 maanden geleden met een galopje.
Het galopje hebben we drie weken geleden voor het eerst gedaan.
Liever te rustig dan te snel is mijn motto, ik heb haar graag nog een paar jaar langer en dat lukt alleen met veel geduld.

helaas heb ik de bakbodem niet in de hand en buiten is ze niet mak

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:08

Lekker rustig aan doen is ook zeker goed. :j
Hoe langer je nu er mee bezig bent, hoe langer je meer plezier aan je dier hebt.

Lukken schijnovergangen ook goed? Dat is vaak lastig en toch best zwaar, als je draaft neem je het paard gewoon terug naar stap alleen vlak voordat je paard gaat stappen geef je been om weer verder te gaan in en actieve draf.

Schoudervoor kan je ook beginnen met stelling op de lange zijde te rijden, de schouder komt dan vaak zelf al een beetje mee. Je begrensd je paard dan aan de buiten kant (dus buiten teugel en been) zodat ze niet weg loopt over de buitenschouder. Binnen been houdt je er bij voor een actief (binnen)achterbeen.

Wat ik er uit begrijpt beheerst je paard het wel? Dan gewoon voor jezelf makkelijk beginnen dmv van stelling naar binnen te rijden en elke keer 10c verder de schouder meenemen. Wel belangrijk dat je de buitenschouder altijd blijft controleren.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:10

Quir schreef:

Overgangen zou ik juist nog zoveel mogelijk vermijden, dit geeft erg veel belasting op de toch zwakke pees. Eerst weer conditie kweken en door middel van schoudervoor rijden de kant met de korte spieren weer gaan oprekken. Zo moest ik het aanpakken van mijn DA, na eveneens een peesblessure (diepe buigpees) achter. Overgangen moest ik zo voorzichtig mogelijk rijden. En zeker geen draf/halthouden-overgangen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:15

Quir schreef:
Lekker rustig aan doen is ook zeker goed. :j
Hoe langer je nu er mee bezig bent, hoe langer je meer plezier aan je dier hebt.

Lukken schijnovergangen ook goed? Dat is vaak lastig en toch best zwaar, als je draaft neem je het paard gewoon terug naar stap alleen vlak voordat je paard gaat stappen geef je been om weer verder te gaan in en actieve draf.

Schoudervoor kan je ook beginnen met stelling op de lange zijde te rijden, de schouder komt dan vaak zelf al een beetje mee. Je begrensd je paard dan aan de buiten kant (dus buiten teugel en been) zodat ze niet weg loopt over de buitenschouder. Binnen been houdt je er bij voor een actief (binnen)achterbeen.

Wat ik er uit begrijpt beheerst je paard het wel? Dan gewoon voor jezelf makkelijk beginnen dmv van stelling naar binnen te rijden en elke keer 10c verder de schouder meenemen. Wel belangrijk dat je de buitenschouder altijd blijft controleren.

de schijnovergangen gaan goed.
Van daaruit wegdraven gaat ook boven verwachting.
zowel in stap als draf mag ik niet klagen.
Mijn probleem is dat ik de buitenschouder niet goed lijk te begrenzen, houd de teugel tegen de schouder maar met zowel lage als hoge druk valt ze daar toch over weg.
Doe ik mijn buitenbeen naar achter en binnenbeen voor en dan snappen we het samen niet meer :+ :o

De conditie is er inmiddels gelukkig al weer, ze is duidelijk toe aan meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:19

Ik moest ook alles waar je het paard bij op de achterhand zet zeer lang vermijden, dus geen (schijn-)overgangen, geen zijgangen, geen achterwaarts, geen krappe wendingen,..
Rechtuit en op harde egale bodem, liefst dus buiten een stevig zandpad en de weg, anders evt. in de bak met een stevige egale bodem. Zachte diepe bodem of veel ongelijkheden = niet rijden.
Mijn paard is ook op speciaal beslag gezet waardoor het voor hem onmogelijk is om er achter ver onder te komen.

Toen ik mocht opbouwen qua specifieke belasting voor het gekwetste been was het eerst de galop op beide kanten en daarna de kleinere wendingen in draf. Zijgangen waren het laatste wat ik weer in mocht voeren in het programma.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:25

Na 7 maanden weer mogen draven, mag ik ergens toch wel verwachten dat het paard langzaam aan meer mag gaan doen en de pees toch al weer een beetje aangesterkt is...

Alleen inderdaad een zachte/diepe bodem echt ontwijken, sowieso is het al heel slecht voor alle paarden, maar voor paarden met een zwakke pees nog veel slechter. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:30

dat is dus een groot nadeel.
k sta sind een paar maanden op een nieuwe staL.
mooie 25/60 bak met all weather bodem.
Nu met die droogte word de bak wel heel erg zacht.
Ook word er niet veel gesleept (bijna helemaal niet) en is er geen sproeisysteem.
De weides bestaan uit klei grond, zijn ongelijk en heben veel grote greppels.
Je kan er wel prima buiten rijden maar de kans dat mijn merrie op hol gaat is zeer reeel te noemen.

Ik ga het er met de staleigenaresse wel even over hebben vandaag maar ben helaas toch wel afhankelijk van anderen in deze.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:05

Quir schreef:
Na 7 maanden weer mogen draven, mag ik ergens toch wel verwachten dat het paard langzaam aan meer mag gaan doen en de pees toch al weer een beetje aangesterkt is...

Alleen inderdaad een zachte/diepe bodem echt ontwijken, sowieso is het al heel slecht voor alle paarden, maar voor paarden met een zwakke pees nog veel slechter. :)

Ja, maar dan mag de pees nog niet 'belast' worden. Ben vier jaar bezig geweest, dus je mag toch (helaas) wel zeggen dat ik enige ervaring heb. Stappen, draven, voorzichtige overgangen, geen zijgangen, niet achterwaarts en ook galop moest ik nog een hele tijd uitstellen. Na zeven maanden gaat het eigenlijk pas net de goede richting op...(afhankelijk natuurlijk van de ernst van de blessure, maar een peesblessure achter kost vaak net wat meer tijd dan een blessure voor). Let wel: ik ben geen DA, dit is hoe ik het aan moest pakken met mijn paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:19

Niet longeren, niet in een zware bak en niet teveel galoperen.\

En dagelijks minimaal een kwartier rechtuit op het harde stappen.

Zo maak je de kans op terugval een stuk kleiner

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:21

Ik heb zelf (gelukkig!) geen ervaring met peesblessures, maar wel bij de paarden praktijk in Someren stage gelopen en daar werd wat ik hierboven zei tegen elke eigenaar gezegd met een paard met peesblessure. Zowel achter als voor, dat maakt eigenlijk geen verschil. Dus de vele overgangen en schijnovergangen, zijgangen zijn van latere duur. Hier komt de VA niet meer langs bij het paard, dus dan verwacht ik dat de peesblessure met goed opbouwen weg is. Anders blijven ze onder controle (bij Someren in ieder geval).

Als je de beschikking over een stapmolen hebt, is dat ook zeer zeker een aanrader. :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:27

de galop doe ik niet langer dan een halve baklengte.
Draven hooguit maar 10 minuten.
Verder doen we veel in stap ong. 20 tot 25 minuten.
Dan is het wel genoeg geweest.
Galop doe ik niet dagelijks.
Ik laat het er ook van af hangen wat ze mij bied.
Galopje heb ik maar een paar keer gedaan (op 1 hand te tellen).
Wijken ed. ook nog niet gedaan.
Het is de bedoeling haar mee naar buiten te gaan nemen maar helaas gaat dat nog een poos duren.
Ze moet eerst mak worden aan de hand buiten voor ik er op ga.

stapmolen had ik wel op de vorige stal, daar heeft ze heel wat km in afgelegd.
wij staan niet meer op controle bij DA, ze werd behandeld in de universiteit in utrecht.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:30

Heb je van de uu geen trainingsschema mee gekregen? Die geven dat namelijk vaak mee, in Someren werd hetzelfde trainingsschema gebruikt (en aan de eigenaren meegegeven) als de uu en die door de uu in elkaar gezet is. Soms kleine aanpassingen, maar meestal de gelijke.

Stapmolen is een heel fijne uitvinden, zeker voor paarden met blessures. Jammer dat je die nu niet meer tot je beschikking hebt. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:32

nee geen schema meer.
Die kreeg ik in het begin wel.
Over wanneer en hoe lang stappen en draven maar dat is alweer eenhalf jaar geleden.
De boodschap bij de laatste controle was op de zelfde manier rustig doorgaan met de opbouw en dan was het goed.
dus ja, dan kom je ineens op het punt van......wat nu???

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:40

Ik snap wat je bedoelt. :j

Maar het is dan wel lastig.
De tijd dat je stapt is in ieder geval goed, stap je ook veel met haar op het harde? Evt. aan de hand

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:50

Hetgeen wat hard is op deze stal ligt overvol met kleine steentjes.
Ze verloor dagelijks haar ijzer, die er dus onder uit gehaald.
Liep ze een poos gevoelig dus op rust.
Opgepakt, voetje te ver afgebrokkelt weer op rust.
Weer opgepakt, 2 dagen en weer voetje te kort gelopen.
Nu weer ijzers er onder en opgepakt.
Vanavond probeer ik met haar naar de weg te lopen, dan kan ik een heeeeeel eind rechtuit :j
we hebben eerst een half uurtje les en dan hoop ik dat ze moe genoeg is om even aan de hand mee naar buiten te gaan zonder al te gek te doen. De les zal voornamelijk uit stappen bestaan, misschien een klein drafje meer ook niet.....veel te warm!!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:41

Afhankelijk van het soort peesblessure is de stapmolen niet altijd de beste oplossing. Weet niet hoe groot de cirkel is, maar als het een stapmolen met een relatief kleine cirkel is, waarbij de paarden ook om de zoveel minuten moeten draaien (en dat is een heel korte, moeilijke draai), wordt dit niet geadviseerd (voor mijn paard was het iig niet goed, ik heb 'gewoon' anderhalf jaar rechtuit op het harde gestapt)

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:33

Mijn paardje had ook een tussenpeesblessure.
Niet zo ernstig als bij jou paard (als ik lees) maar alsnog!
De DA vertelde mij dat ik nog een maand moest stappen (na de behandeling dus) en dat ik er daarna gewoon op moest gaan en rijden!
Ik keek er een beetje vreemd tegenop, want ik snapte niet wat hij bedoelde.
Hij legde me uit dat de tussenpees veel beweging nodig heeft om aan te sterken (lees: wel rustige beweging).
Ik mocht na die maand dus gewoon meteen opbouwen qua conditie en dan verder gaan met wat ik bezig was.
Heb ik zelf alleen niet gedaan. Ben eerst veel gaan stappen (was een hel, me vader liep ernaast met een longeerlijn en fris was ze zeker) en dan later een paar rondjes draf erbij.
Ik vermeed (scherpe) bochten en figuren zoveel mogelijk.
Na een maand ben ik voorzichtig begonnen met figuren, zoals grote voltes, gebrokenlijn 5 meter op haar goede been, etc.
Ik heb zo weinig mogelijk op de linkerhand gereden, aangezien haar linkerbeen haar probleembeen was. Heb ik ontzettend stom gedaan want na het opbouwen ben ik zeker nog 2 maanden bezig geweest voor ze weer normaal op de linkerhand liep, zonder te kloten.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar je moet gewoon naar je gevoel opbouwen. Trainingschema's werken vanaf dit punt niet meer (iig niet bij mij. Ik heb het anders aangepakt dan moest en het gaat nu super met mijn paardje).
Kijk zelf wat je denkt wat nu kan en vraag advies aan je DA.
Succes! :)

Alexjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:50

Rij op een harde bodem. Met een paard op de baan draven op de straat is ideaal zo'n 20m ofzo. Daarna kan je in je piste verder gaan eerst rechtdoor draven en niet in de bocht, doe dit ook met galop eerst rechtdoor. Vervolgens kan je in je bochten ook galloperen en geef je best geen stelling. Je paard gebruikt altijd zijn binnen achterbeen het meest bij gallop, als je stelling geeft gebruikt hij dit nog meer. x