Dressuurmutsvraag: paard leren springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Dressuurmutsvraag: paard leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 18:30

Mijn 12-jarige schimmel heeft wel Z2-dressuur gelopen, maar verder nooit iets anders gedaan. Nou zou ik graag (met oog op instructeursopleidingen waar ik graag dit paard mee naartoe zou willen nemen en ook voor wat meer souplesse in de rug en handigheid in de benen) naast zijn dressuurtraining wat met hem willen springen. Op een of andere manier begrijpt hij niet wat de bedoeling is en loopt hij gewoon door de sprong heen. Hoe krijg ik dat opgelost?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Dressuurmutsvraag: paard leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:37

Een mikado aan balken neer leggen, dan gaat hij kijken (moet wel) waar hij zijn voeten neer kan zetten.

Dus echt gewoon kris kras een stuk of 10 balken op elkaar leggen. Dat heeft bij die van mij heel goed gewerkt. :j

Verder veel oefenen en het eng/spannend maken, bijvoorbeeld een deken over de balk leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 18:44

Bedankt Alice, de mikado ga ik eens met hem proberen! Gaat sowieso goed zijn voor zijn zelfoplossend vermogen, ik vind hem wat te volgzaam en afwachtend dus dat gaat een leuk idee zijn om met hem te doen.
Spannend vindt hij het wel, de eerste keer balkjesstappen vond hij blijkbaar heel eng en in het aanrijden op de sprong staan zijn oren ook zo ver naar voren dat ze er nog net niet afvallen. Het is trouwens ook echt een braaf en werkwillig paard, dus ik denk niet dat het een 'niet-willen' is, volgens mij snapt hij gewoon echt de bedoeling niet en is hij zo ontzettend braaf dat hij voor mij zelfs zijn benen pijn wil doen aan de balken. }:0

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:52

Mikado is daar inderdaad ook een leuke oplossing voor en sowieso een hele leuke afwisseling! Je ziet de paarden echt denken, owjaa wat moet ik hier mee. De eerste keren gaat ook vrij klungelig, als ze het door hebben vinden ze het meestal erg leuk!

Als ie het al spannend vind, dan inderdaad de hindernissen niet eng/spannend gaan maken. Veel balkjes draven en galopperen, zowel aan de longe als onder het zadel en die op een gegeven moment iets verhogen (10cm).

Maar het klinkt wel alsof ie het echt leuk vind, dus dan zou het met wat oefenen en "balk/voet bewust" maken, hij het best snel door hebben! :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:54

Ik zag net je post in het Orun-topic langskomen, vind dat je het hilarisch omschrijft, maar een probleempje is het wel...
Zou het kunnen helpen als 'ie - tuurlijk wel met een afstandje ertussen - een keertje achter een ander paard dat wél springt aan gaat? Dat 'ie door het te zien op een idee wordt gebracht? Vroeger hebben we op die manier menig manegepaard aan het 'springen' gekregen (max 40cm maar toch...), wie weet werkt het bij die van jou ook. Succes in elk geval!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 19:00

Misschien dat dat idd ook werkt :j , dan zou ik hem eens mee moeten pakken naar de manege.

(Liever zou ik het eerst thuis eens doen, omdat ik zelf ook niet zo handig ben in het springen en ik wil mezelf niet blameren door 'slecht' te springen :o Erg he :o )

Nou ja, anders moet ik eerst weer eens wat springen met de andere paarden, weer meer ruitergevoel opdoen op dat vlak en dan de schimmel meenemen.

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:20

Ik zou eerst lekker veel balkjes gaan stappen/draven/galloperen. En daarna een kruisje op gaatje 1. en daarna heeeeel langzaam wat hoger. Dan af en toe een laag oxertje of dubbelsprongetje en alles langzaam maar zeker net iets moeilijker en net iets uitdagender maken. (dat is natuurlijk wel een langertermijn klusje :+ )

Het ziet er ontzettend triest uit als je over 10 cm heen gaat springen, maar zo heeft die van mij het geleerd. Nu, ongeveer 8 maanden later springt ze met veel plezier 80 cm en we hebben laatst ook voor het eerst een parcourtje gereden en dat ging ook super. O:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:50

Het is ook nog niet bar veel hoor, het ging zomaar om balkjes op emmers, dus hoe hoog is dat, 25 cm ofzo, op zijn hoogst?
Ik wou hem nou niet gelijk 1.20 voorschotelen :D
(en mezelf ook niet, heel eerlijk :P )

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:52

Hey,

Bij mijn paard hielp het heel erg goed om het veel los te laten springen en
toen hij dat eenmaal door had sprong hij over alles. En toen ook met mij er op

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:10

Veel grondwerk doen, daar leren ze van inschatten en nadenken.

Mikado is super, balkjes lopen, wip, labyrinth, enz, enz.