Bit vastpakken, niet loslaten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bit vastpakken, niet loslaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:46

Hoi allemaal,

Ik rijd al een paar maanden een vosruin van 18 jaar en rond de 1.55m hoog. Hij is hiervoor al door
veel verschillende mensen gereden en ik rijd hem nu ook samen met een ander meisje. Ik merkte
meteen al dat hij aardig vast zat en niet helemaal mee wilde werken, maargoed doorgezet en
gelest etc. en uiteindelijk liep hij weer redelijk netjes. Ander zadel gekocht omdat het andere
niet fijn lag en deze past nu ook weer goed.

De laatste tijd echter haalt hij echt het bloed onder m'n nagels vandaan :+ Ik stap aan,
leg mijn been eraan, weerstandbiedende hand om hem aan mijn buitenteugel te krijgen en
daar komt hij dan heel erg hard tegenin. Kop in de lucht etc. En ik weet echt niet hoe ik
dit op moet lossen. En als ik hem daar eenmaal doorheen heb laat hij vaak nog niet helemaal
los of komt meteen weer omhoog en in verzet als ik hem vraag een oefening te doen.
Eronderuit rennen is hij ook heel erg goed in.

Ik rijd hem af en toe met slof zodat ik hem wel fijn lang, laag en over de rug kan rijden
maar ik wil het natuurlijk graag gewoon zonder kunnen. Of het misschien aan zijn tanden,
rug etc. ligt heb ik ook al afgevraagd en ik ben nog aan het overleggen met de eigenaar
om iemand te laten komen.

Ik heb natuurlijk ook les maar zou graag wat meningen/tips horen.

Almeetje

Re: Bit vastpakken, niet loslaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:17

Is hij misschien met harde hand gereden? En wat voor bit heb je?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:52

Eerst lichamelijke dingen uitsluiten. Gebit laten checken, rug na laten kijken.

Daarna zeg ik: een paard kan niet vastpakken als jij niet vasthoud. Kwestie is dus: loslaten en voorwaarts rijden. Ook al gaat hij naar jou idee te hard, gewoon gas blijven geven tot je voelt dat jij weer verbinding krijgt van voren. Pas als je hem weer naar het bit kan drijven krijg je weer verbinding welke bewerkbaar is.

slofteugel e.d. is symptoombestrijding, kracht los je niet met kracht op want je paard wordt alleen maar sterker tot de slofteugel ook niet meer helpt.

Wie niet sterk is moet slim zijn, blijf gas geven tot hij zelf weer een functionele verbinding gaat zoeken, vooral níet terug trekken en remmen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:54

wow die ga ik ook even toepassen bij mijn dame. Ik rijdt haar nog steeds met een dubbelgebroken trens, Zou een enkelgebroken beter zijn?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:58

Ik zou niet zo snel veranderen van bit. Tenzij ze hiermee altijd al problemen heeft gehad kan je afhankelijk van de grootte van je paard zijn mond gaan kijken voor een dikker/dunner bitje.

Probeer eerst maar eens die tip uit, gewoon consequent voorwaarts opblijven lossen. Gooit hij zijn hoofd omhoog laat je je hand staan met een lichte verbinding (NIET trekken) en drijf je voorwaarts, hoe meer druk je paard neemt, hoe meer je voorwaarts gaat rijden. Meestal gaan ze dan wel na geven, gaat hij dan aan het rennen ga je over het tempo van je paard rijden. Net zolang tot je paard voorwaarts denkt en je weer wat verbinding kan gaan pakken waar je iets mee kunt.

Het punt is namelijk dat op het moment dat het paard gaat 'rennen' deze in 99% van de gevallen tóch nog achter het been is en ondanks dat hij harder gaat dan het tempo dat jij aangeeft, deze toch niet voorwaarts denkt.

Voorwaarts oplossen is de clou.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:16

Nou daar zal ze blij mee zijn, want het is soms een racemonster. Ze ook pas 4 mnd onder zadel!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:17

Essie73 schreef:
Nou daar zal ze blij mee zijn, want het is soms een racemonster. Ze ook pas 4 mnd onder zadel!

Oohh! Dan zou ik helemaaaaal niet gaan sleutelen met bit! Keer de tandjes na laten kijken, goed in de gaten houden want ze kunnen heeeeeel erg veel last hebben van het wisselen.

Verder gewoon verbinding houden, vooral niet trekken en druk pakken, gewoon lichte verbinding en alles voorwaarts oplossen, zéker met een jong paard!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:28

tandarts is pas geweest (mei) dus dat kan het niet zijn, ze is goed gewisseld ook. Denk dat het in geval van mijn haf gewoon hafstreken zijn. Maar niet leuk. heb toch idd snel de neiging om te gaan trekken als ze er vandoor gaat. Zo moeilijk om dan te denken dat ik moet mee geven, maarre nog even en ze kan de baan op haha.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:16

Met jonge paarden kan de tandarts toch ooit snel gaan hoor, niet zomaar afschrijven.

Vooral niet trekken, dat win je toch niet en dat weet zij.. Hoe vaker jij dat probeert, hoe vaker ze het wint en hoe beter ze dat door krijgt en hoe makkelijker ze het gaat doen.

Echt erop letten dat je niet terug trekt, beter haar verrassen en juist het tegenovergestelde te doen en gas te geven. Waarschijnlijk (als het echt streken zijn) wordt het binnen een week of 2 al heeeeeel wat minder, want ze verwacht waarschijnlijk veel reacties, maar die niet ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:18

Dooddoener, ik weet het.
Maar als hij medisch na is gekeken en harnachement klopt, volgt er altijd domme vraag van mij.
Heb je les?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:21

Ik zou ook zeker lekker longeren aan de touwtjes of,als je handig bent,aan dubbele lijnen.
Kun je het probleem oplossen vanaf de grond en al wat loswerken voordat je er op gaat zitten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:20

Voor dit soort gevallen is bitloos proberen echt een superuitdaging! Ik heb zo een draver bijgereden, die met het bitloze hoofdstel gelijk stopte met dit gedrag!! Probeer eens te rijden met een eenvoudig stalhalster met je teugels eraan en kijk eens wat er gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:42

Bitloos wil ik idd ook nog eens gaan proberen, maar ik wil toch graag eerst dit probleem oplossen.
Ik heb hem nu een dunner bitje ingedaan en daar loopt hij veel fijner op. Hij heeft ook niet zo'n
grote mond :+ Voorwaarts blijven rijden is bij hem idd wel iets waar ik veel meer op moet gaan
letten, want hij heeft de neiging om zich op te kroppen in een krulletje van voren en dan heb
je eigenlijk bijna geen aanleuning meer. Hij loopt in verschillende stukken zeg maar, en niet van
achter naar voren.
Zijn hoofd/halshouding bepalen is bij hem ook bijna niet mogelijk, lager instellen bijv. is echt een
drama zonder slof. En dat vind ik wel heel jammer want zo kan ik hem juist fijn losrijden.

Ik merk dat hij gewoon heel veel kracht mist in zijn achterhand en nogal scheef is. Of hij met
harde hand gereden is weet ik niet, erg fijn in de mond is hij iig niet. Ik moet toch altijd net wat
'strenger' de hulp geven voor hij doorkomt lijkt wel. Wil niet zeggen dat ik niet probeer om alles
zo zacht mogelijk te doen.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:18

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:19

Zwartsnoepje schreef:
Bitloos wil ik idd ook nog eens gaan proberen, maar ik wil toch graag eerst dit probleem oplossen.
Ik heb hem nu een dunner bitje ingedaan en daar loopt hij veel fijner op. Hij heeft ook niet zo'n
grote mond :+ Voorwaarts blijven rijden is bij hem idd wel iets waar ik veel meer op moet gaan
letten, want hij heeft de neiging om zich op te kroppen in een krulletje van voren en dan heb
je eigenlijk bijna geen aanleuning meer. Hij loopt in verschillende stukken zeg maar, en niet van
achter naar voren.
Zijn hoofd/halshouding bepalen is bij hem ook bijna niet mogelijk, lager instellen bijv. is echt een
drama zonder slof. En dat vind ik wel heel jammer want zo kan ik hem juist fijn losrijden.

Ik merk dat hij gewoon heel veel kracht mist in zijn achterhand en nogal scheef is. Of hij met
harde hand gereden is weet ik niet, erg fijn in de mond is hij iig niet. Ik moet toch altijd net wat
'strenger' de hulp geven voor hij doorkomt lijkt wel. Wil niet zeggen dat ik niet probeer om alles

Dat begrijp ik, maar als bitloos nu zeg maar de oplossing ís? Dan hoef je toch niet verder te tobben?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:52

Wat een ongelooooofelijk kortzichtige reactie.
Denk je nu werkelijk dat het probleem dan opgelost is?? Het paard blijft even goed achter de teugel kruipen en achter het been. Dat verandert het niet hebben van een bit niets aan. Rijtechnisch moeten je problemen opgelost zijn waardoor ik je bijna durf te garanderen dat dan ook het probleem met vastpakken zal zijn opgelost.

Bitloos corrigeert al deze problemen niet.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:56

Zwartsnoepje schreef:
achter naar voren.

Stap 1 is om gewoon te zorgen dat hij aan het been komt. Op het moment dat hij aan het been komt kan hij ook niet achter de teugel kruipen. Op dit moment probeert je paard zoals ik het lees gewoon alles om maar niet in verbinding te hoeven komen. Enerzijds kruipt hij erachter (voelt licht, ziet er op het eerste oog goed uit maar is totaal niet functioneel) en anderzijds duwt hij zijn neus in de lucht, pakt het bit vast en gaat met je aan de haal. Waarschijnlijk zitten daar tussen in nu geen andere opties.
Door consequent voorwaarts te blijven rijden, kritisch blijven op de manier waarop hij op het been reageert, veel schakelen en steeds jezelf af te blijven vragen of je paard voorwaarts denkt los je deze beide problemen al grotendeels op.
Op het moment dat je daar doorheen bent kan je gaan beginnen met het rechtrichten omdat je dan ook daarin kan gaan sturen en corrigeren, zonder dat hij daarvan meer terug komt, achter het bit kruipt of juist begint te rennen.
Omdat het paard dan voorwaarts denkt kan je ook af en toe een keer wat meer verbinding nemen om hem daar te corrigeren, zonder dat hij daarbij blokkeert in de beweging van achter naar voren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:23

DL_ schreef:
Wat een ongelooooofelijk kortzichtige reactie.
Denk je nu werkelijk dat het probleem dan opgelost is?? Het paard blijft even goed achter de teugel kruipen en achter het been. Dat verandert het niet hebben van een bit niets aan. Rijtechnisch moeten je problemen opgelost zijn waardoor ik je bijna durf te garanderen dat dan ook het probleem met vastpakken zal zijn opgelost.

Bitloos corrigeert al deze problemen niet.

Dat kun je kortzichtig noemen, maar je kunt ook eens, in plaats van aan de achterkant te beginnen, aan de voorkant beginnen! Het is bijzonder makkelijk uit te testen of het probleem opgelost kan worden door het gewoon 1 keer, 1 keertje maar, uit te proberen zonder bit. Ik neem aan dat TS niet alleen maar durft te rijden met een stuk metaal in de mond van het paard!!
Als dit niets helpt, kun je de andere langdurige methoden proberen. Maar begin bij het begin is mijn idee!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:29

Precies, begin bij het begin. In dit geval is die mond niet het begin, enkel de plek waar het probleem tot uiting komt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:30

DL_ schreef:
Precies, begin bij het begin. In dit geval is die mond niet het begin, enkel de plek waar het probleem tot uiting komt.

Dat is jouw méning maar dat kun je niet weten als je
1. het paard niet kent
2. het niet hebt uigeprobeerd

Ik ben echt geen geitewollensok, en in sommige situaties vind ik een bit beter dan bitloos, maar in sommige situaties kan het een oplossing zijn voor veel problemen waar men eerst een andere oplossing voor zoekt. Bovendien is het supermakkelijk en snel uit te proberen, en zie je dírect óf het effect heeft. Zo niet, moet je zowieso dat doen wat jij hebt aangeraden (wat eigenlijk al zowieso in de basis moet liggen!).