te snelle pony wat kan ik doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauri1997

te snelle pony wat kan ik doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:20

Hallo,

IK heb een pony star ze is 8 echt kan aardig dressuren, ( L ) maar nu wil ik ook graag springen, ze vind springen heel leuk en kan het ook heel goed, maar ze is alleen supersterk en snel, ik heb haar een gewoon dubbelgebroken bitje in en een martingaal om, maar ze gaat echt super snel, heeft iemand tips? training?ander bit? of misschien tips? graag!
alvast bedankt!

Chap_

Re: te snelle pony wat kan ik doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:13

Ik zou niet meteen naar meer hulpmiddelen grijpen. Ik zou beginnen met les, je instructrie kan je er vast mee helpen. En verder gewoon goed zitten, van voren opvangen en steeds maar er aan werken dat ze rustig blijft tussen de sprongen.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:16

Ik zou eerst even goed aan de slag gaan, zodat ze haar energie een beetje kwijt is.
Dan zou ik eerst beginnen met balkjes, stap, draf, galop, als ze daar braaf overheenloopt dan hindernisje.
Wat ook vaak helpt, ophoudingen maken vóór de hindernis, gewoon in de teugels knijpen zegmaar, dan voeld je paard een kleine druk op zijn bit, en vaak gaan ze dan al wel zachter. :D

Succes!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:17

ik heb misschien wel een goede oefening:
leg 1 balkje neer en stap eroverheen, en probeer zo snel mogelijk na de balk stil te staan. ook in draf doen (en misschien galop) en dan steeds iets hoger (wel zo hoog dat je er makkelijk overheen kan draven). zo kun je steeds 'echtere' hindernissen doen. en zeker bij de hindernisjes hoef je niet echt helemaal stil te staan, maar wel zoveel terug dat je weer zelf de controle hebt.

trouwens, dit hoeft ook niet in 1 keer goed te gaan he ;)

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:20

nadjajump schreef:
leg 1 balkje neer en stap eroverheen, en probeer zo snel mogelijk na de balk stil te staan. ook in draf doen (en misschien galop) en dan steeds iets hoger (wel zo hoog dat je er makkelijk overheen kan draven). zo kun je steeds 'echtere' hindernissen doen. en zeker bij de hindernisjes hoef je niet echt helemaal stil te staan, maar wel zoveel terug dat je weer zelf de controle hebt.

of elke keer als hij te snel naar de hindernis wil stuur m er langs heen, maak een volte of zet m stil v''or de sprong.

succes :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:21

Kan je niet gewoon springles volgen?
Zo heb ik het iniedergeval geleerd.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

calyppie_ schreef:
nadjajump schreef:

of elke keer als hij te snel naar de hindernis wil stuur m er langs heen, maak een volte of zet m stil v''or de sprong.

succes :)

ook wel een goed idee ja! al zou ik niet zo snel mijn pony langs de hindernis sturen. volte dan weer wel!

lauri1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:21

oke bedankt! alleen dit heb ik ook allemaal al wel eens geprobeert en ik heb een goede spring instructrisse! dus daar moet het niet aan liggen, dat met balkjes doe ik al wel, met 1 of 2 hindernissen doet ze het ook wel goed, maar zo gauw het er meer worden, is ze helemaal gek.:P ze heeft zoveel energie. maar is een yankee bit geen oplossing vinden jullie?

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:26

en (meerdere) in-uitjes springen dan ?

:)

edit: ik heb opmijn pony ook een yankee trensje er in gehad, hij liep er super op!!
helaas past hij m nu niet meer.

xEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:33

Ik zou ook niet gelijk andere hulpmiddelen gebruiken, gewoon eerst proberen terug te rijden met deze tips hier en zorgen dat
je paardje onder je blijft voor de hindernis. En ik lees dat het bij 1 of 2 hindernissen nog gaat, maar bij meer niet meer, zou je
dan niet beter gewoon rustig opbouwen, :+

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:40

mijn oplossing tegen paard dat te snel wil zijn in de dressuur, springen of wat dan ook is volte op en terug in stap zetten, rustig terug gaan draven en als hij daar rustig in is mag hij terug in galop. en blijven herhalen tot ij terug rustig is, daar hem te laten aan leer je toch alleen maar slechte gewoontes aan.
en zoals hierboven al gezegd rustig opbouwen.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:41

Yankee trensje kan hoor ;)

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:16

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:53

les nemen?

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:16

Geef je paard water voordat je gaat rijden.
het blijkt dat ze dan rustiger zijn. Bij mij werkt het!!!

Als je voor de hindernis rustig blijft zitten zal het misschien werken.
Als het paard afzet, moet je pas gaan staan.

Zelf ook rustig blijven natuurlijk ;)

Succeess!!!

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:17

Laat haar wachten!
Elke keer als je voelt dat ze het tempo over wil nemen, laat je haar wachten.

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:38

Zorgen dat ze eerst ontspannen loopt over een paar balkjes eerst in stap...dan proberen in draf en zodra ze er ontspannen overheen gaat belonen! Zo weet ze wat jij van haar verwacht!

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:43

wat ook kan helpen is veel overgangen rijden zodat ze leert jouw commando's op te voglen

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:35

eerst lekker balkjes draven. dan een klein hindernisje neerzetten. proberen net een paar meter voor de hindernis je paard/pony halt te zetten. dan vanuit het halthouden naar draf of galop en over de hindernis heen. dan na de hindernis weer stil proberen te zetten. zo leert je paard/pony te wachten.

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:45

Veel figuren rijden, zo moet het paard wel langzamer gaan.

melaniecr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:47

borsttuig!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:30

ja ik denk ook gewoon veel figuren rijden en overgangen zodat hij de tijd er niet een voor heeft om te denken ik moet snel!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:34

melaniecr schreef:
borsttuig!

Sinds wanneer werkt een borsttuig bij een snelle pony :P?

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:35

Veel kleine voltes in stap,draf,galop rijden en bijde teugels een keer ietsmeer aantrekken,los,aantrekken,los (even dat ze een goed rukje voelt) en dan gaat ze waarsch. slomer. doet mijn verzorg B Pony ook.
En een les help ook vaak. Succes ;)

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:40

sweety1978 schreef:
les nemen?

volgens mij heb je het topic niet helemaal goed gelezen, ze heeft les..

Bij mij doet mijn pony het ook. zodra hij dit doet laat ik hem een paar rondjes om de sprong heen lopen. Hij wordt namelijk al druk als hij in de buurt komt van de sprong en doet er vervolgens alles aan om er overheen te kunnen. Door hem er omheen te laten rijden is er geen kans voor hem om er over heen te gaan en loopt hij er toch dicht langs.