Sturen met lichaam

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RememberIt

Sturen met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:08

Ik heb mijn paardje al geleerd om op stem harder en zachter te gaan alleen nou wil ik graag weten hoe je je paard aan kan leren om te reageren op de verplaatsing van je lichaam. iemand ideeen?

8nnemiek

Re: Sturen met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:18

Gewoon eerst de zithulp geven en direct daarna de stemhulp. Even later snappen ze dan wel dat na die ene zithulp de stemhulp komt, en kun je die stemhulp achterwege laten als ze op de zithulp al reageren.
Altijd goed belonen natuurlijk, ook bij de kleinste reactie :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:12

Rijden of grondwerk?
Op zich hoef je het paard dat niet te leren, jij zal moeten leren om goede en vooral begrijpelijke aanwijzingen te geven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:18

Het rijden is simpel: volg gewoon de wetten van de zwaartekracht. Je paard zal er waarschijnlijk natuurlijk op reageren en je zwaartepunt volgen.

RememberIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:57

Alicia2u schreef:
Het rijden is simpel: volg gewoon de wetten van de zwaartekracht. Je paard zal er waarschijnlijk natuurlijk op reageren en je zwaartepunt volgen.

doet ze niet :) maar ik heb al een idee van iemand gekregen

RememberIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:57

Waratje schreef:
Rijden of grondwerk?
Op zich hoef je het paard dat niet te leren, jij zal moeten leren om goede en vooral begrijpelijke aanwijzingen te geven.

ze is altijd dresuur matig gereden dus het ligt net iets anders

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:02

Je blik (recht vooruit), een open houding (je groot maken, in balans zijn) en de inwerking van je zitbeenknobbels kunnen als 'stuur' werken mits deze in een goede samenwerking zijn :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:12

RememberIt schreef:
Waratje schreef:
Rijden of grondwerk?

ze is altijd dresuur matig gereden dus het ligt net iets anders

Een paard dat goed dressuurmatig is gereden zal gewoon op je zit reageren. Als het paard matig dressuurmatig is gereden, dan adviseer ik een beter lesgeefmens ;)

Faaaabiioo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:02

je kan met je benen sturen, en terwijl ook met je zit en dan steeds minder met je bene zodat die je zit dan gewoon wordt en op de duur lukt da wel ;)

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:49

gewichtshulpen als je bijvoorbeeld naar rechts wil kijk je naar rechts en dan breng je je gewicht naar rechts

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 02:02

Niet helemaal: als je naar rechts kijk, belast je links > wijken voor druk > paard naar rechts. (Zwart wit gezegd)

Lees deze link eens, die is heel helder: http://spirithorses.be/zitles.html

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:46

@TudusMerula: dat is dus niet helemaal correct. Biomechanisch gezien kun je naar rechts kijken en ook rechts belasten. dat hangt er maar net vanaf hoe je naar rechts kijkt. Overigens zal het pard wel zijwaarts naar rechts stappen, voor een normale bocht met stelling en buiging zijn vrijwel geen overdreven gewichtshulpen nodig (tenzij het paard scheef is).

Ander punt: Vanuit de biomechanica val je altijd in de richting van het zwaartepunt (lopen is niets meer dan gecontroleerd vallen). Het is dus alleen maar logisch dat als jij je zwaartepunt naar rechts brengt, het paard zijn looppattroon aanpast om weer onder dat zwaartepunt te komen en dus naar rechts gaat.

Wijken voor druk met gewichtshulpen is erg onlogisch en veel belastender voor het paard. de verandering in bewegingspatroon is vele malen groter, omdat zowel mens als paard niet in balans bewegen. Neem je de wetten van Newton in acht, dan zit je idealiter altijd midden boven je paard, wat inhoudt dat je zwaartepunt meegaat in de beweging. Dit heeft het grootste effect in de zijgangen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:39

Ik zei heel bewust, zwart-wit gezegd. ;)
Daarom ook een duidelijke link erbij, die ik erg sterk vind. (Maar ook heel basic - vooral de overgangen zijn duidelijk uitgelegd.)

Wat mij alleen opvalt is dat mensen vaak hun buitenbeen optrekken in de wending om daar goed mee te kunnen drijven 'kracht zetten', of inknikken in de heup, of scheef gaan zitten bij het 'meekijken'.
Vandaar. :)

Ik kan hier wel in details hulpen gaan beschrijven, maar daar zal de ts niet veel aan hebben; je moet gewoon voelen, voor je zien, en dat lukt dan niet zo makkelijk.
Wijken voor druk is overigens helemaal niet onlogisch, ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat het niet begreep ieg. Het is de combi van hulpen waar het om gaat, uiteraard!
Uiteraard ga je niet scheefhangen oid, maar het is wel belangrijk te rijden van uit je bekken. :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:38

Wijken voor druk met betrekking tot de beenhulpen en teugelhulpen is inderdaad geen overbodige luxe. Wijken voor druk bij gewichtshulpen is echter onlogisch, omdat het paard en ruiter dan nooit als een eenheid in balans kunnen bewegen. Natuurlijk kun je het je paard aanleren, maar het gaat ten koste van de esthesiteit van de bewegingen (en dat is, dressuurmatig gezien, toch waar het paardrijden deels om gaat). Wil je meer weten verwijs ik je naar de boeken van Dr. Hillary Clayton en Dr. Nancy Nicholson, zij hebben verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van gewicht van de ruiter op de bewegingen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:44

Voordat je hulpen met je zit kunt geven zul je moeten leren voelen. En dus stil zitten. Je moet weten waar gaat het LA been heen en waar het RA. Je moet dat precies kunnen voelen. En geloof me daar zit meer werk in dan jij nu denkt. Als je dat kan kun je de benen leren plaatsen. Zoals in een Travers of SB. Dat doe je op je zit. En je gevoel. Daarom is paardrijden ook een sport waar je talent voor moet hebben. Anders zul je nooit goed leren dressuuren. Maar dit is het beste te leren met een instructrice. Je kunt dit best theoretisch uitleggen maar daar heb je eigenlijk bar weinig aan.

Edit: ik zal even Tem-en aangezien dit niets met NA te maken heeft

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:25

Ik verplaats dit topic van NA naar RT-P omdat het hier duidelijk om het rijden gaat.