Springen gaat goed, totdat ik erop ga zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Springen gaat goed, totdat ik erop ga zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:49

Hey iedereen!

Mijn verzorgdraver kan erg goed los springen. Ongeveer tot haar knie hoogte. Hoger doe ik ook niet op dit moment omdat ik wil dat het leuk blijft ;)
Nu mijn probleem: als ik wil springen terwijl ik op haar zit voelt ze zich ineens erg onzeker en durft ze niet over de hindernis te springen. Als ik aankom in draf gaat ze vlak voor de hindernis stappen en stapt ze er gewoon overheen. Haar eroverheen jagen wil ik niet en als ik haar vlak voor de hindernis even bij drijf gaat het meestal wel goed alleen wel heel erg onhandig.
Het is net of ze niet stevig op haar benen staat als ik erop zit.

Dus: hoe kan ik zorgen dat ze zekerder wordt met mij op haar rug. Misschien zijn er oefeningen zodat mijn balans en die van haar beter worden?

Alvast bedankt! :D

ZusJacobs

Re: Springen gaat goed, totdat ik erop ga zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:53

gaan balkjes wel? Anders begin je gewoon met een balkje, leg je tussen de staanders en langzaam als ze zekerder is ga je dat hoger maken.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:54

Kan ze normaliter met jou erop wel gewoon in balans lopen? Dus zit de dressuurbasis erop?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:57

Bij balkjes blijft ze wel gewoon draven, maar het voelt best onhandig :P Dit doe ik ook altijd voordat ik ga springen.

En met dressuur loopt ze goed in balans, behalve de galop. Dat is nog erg moeilijk voor haar. Alhoewel het wel een stuk beter gaat nu! Ze gaat alleen nog wat plat door de bochten.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:58

Tja, dan zal het toch een kwestie van haar eroverheen zetten, zodat ze wat zelfvertrouwen krijgt..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:19

Idd gewoon doorgaan met balkjes, tot ze erover gaat met het volle vertrouwen. Dan zou je het in de galop kunnen doen (1 of 3 balkjes). Etc.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:21

Blijven oefenen met balkjes en losspringen.
Rij iets overtuigender naar een hindernis toe, geef hem geen kans om te vertragen, anders word het een gewoonte.
Waarschijnlijk moet ie gewoon wat handig worden met hindernissen, het is tenslotte een draver, die hebben van nature wat minder aanleg voor springen, maar ze kunnen het wel leren.
Als hij wel balans heeft tijdens de dressuur, dan zal hij met een klein sprongetje ook niet zomaar op z'n snuffert gaan.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:31

een draver zal extra aandacht nodig hebben om te leren galloperen.Als je dat geleerd hebt aan ze dan zal het makkelijker gaan.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:36

Ze kan super galopperen hoor :P Daar hebben we al hard aan gewerkt :j

Ik ga denk ik inderdaad gewoon heel veel met balkjes oefenen. Wat voor afstand zou ik in de galop moeten aanhouden? In de draf doe ik er ongeveer 1 stap tussen.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:20

Kijk eerst of je wel gewoon alles met haar kan als je erop zit, draf,galop,volte's enz. laat hem stilstaan, en wiebel een beetje van links naar rechts, kijken of ze gewoon rustig blijft staan. (anders hier aan werken)
Ga anders eerst over balkjes heen? ga tijdens het draven in de verlichtte zit (dat ze aan dat gevoel kan wennen) probeer zelf zo stil mogelijk te zitten, voor de hindernis drijven, net zo lang totdat ze snapt dat er niks gebeurt met jou op z'n rug.

Succes! *D

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:54

gewoon beginnen met balkjes draven, zodra dat goed gaat, heel laag kruisje beginnen, en dat steeds opbouwen ;)

zodra het goed gaat, en ze ook goed op haar benen staat, kun je langzaam aan beginnen met een steiltje :)