Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En als hij een houding opgezocht heeft waar het minder pijn deed, hoe verklaar je dan dat hij zijn hals in diezelfde houding hield toen ik mijn handen weer omhoog bracht? Dan zou hij toch meteen weer de voor hem meest comfortabele houding op gaan zoeken lijkt mij? Juul schreef:Ik had m'n teugels totaal niet strak (puur als aanwijzing bracht in m'n handen lager (en iets meer naar voor), niet om op die hoogte druk uit te oefenen). Ik rijd sowieso altijd met vriendelijk hand.. Dus JoviBan, ik oefen zeker geen druk uitEn als hij een houding opgezocht heeft waar het minder pijn deed, hoe verklaar je dan dat hij zijn hals in diezelfde houding hield toen ik mijn handen weer omhoog bracht? Dan zou hij toch meteen weer de voor hem meest comfortabele houding op gaan zoeken lijkt mij?
JoviBan schreef:Je hoeft je teugels niet strak te hebben om druk op de lagen te bewerkstelligen.
De kleinste beweging naar beneden doet het bit al kantelen en op de lagen drukken.
Lage handhouding is per definitie een onvriendelijke hand (zoals meer onjuiste handhoudingen een hand hard maakt).
Dat het paard niet meteen weer met z'n hoofd omhoog ging, zal een gevolg zijn van de link die hij gelegd heeft:
hoofd omhoog = pijn in de mond en hoofd omlaag = minder/geen pijn.
bugpluisje schreef:Waarom rijd je jonge paarden dan met een lage en brede hand? Omdat je ze daar dan pijn mee doet? Nee omdat het hen steun geeft voorin!
JoviBan schreef:Je hoeft je teugels niet strak te hebben om druk op de lagen te bewerkstelligen.
De kleinste beweging naar beneden doet het bit al kantelen en op de lagen drukken.
Lage handhouding is per definitie een onvriendelijke hand (zoals meer onjuiste handhoudingen een hand hard maakt).
Dat het paard niet meteen weer met z'n hoofd omhoog ging, zal een gevolg zijn van de link die hij gelegd heeft:
hoofd omhoog = pijn in de mond en hoofd omlaag = minder/geen pijn.
Gewoon voor het zadel, alleen wat lager zodat hij (tenminste dat was mijn idee erachter) wat makkelijker mijn hand kon opzoeken. Blijkbaar had het effect.