Verzorgpaard wil niet nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marletjj

Verzorgpaard wil niet nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:05

Alvast van te voren,IK ZIT NIET OP LES,TIPS OM OP LES TE GAAN HOEVEN NIET VAAK GEZEGD TE WORDEN,BEN ZELF AL VAN PLAN LES TE NEMEN,MAAR HEB LASTIGE OUDERS.

Mijn verzorgpaard rijd niet nageeflijk met de teugels,Ze is 1,69 en erg sterk
Ik ben dus eigenlijk te kort om haar makkelijk te drijven en te licht om echt met mijn zit te rijden,
Maar rijd ik met de teugels dan word ze heel sterk,
Maar voor haar ben ik een veertje,dus ga ik eens goed in het zadel zitten,dan merkt ze het niet eens,
en dan loopt ze alsnog met dr neus naar voren

Ik weet niet meer wat ik moet doen,na 4 maanden te rijden,en haar gewoon niet nageeflijk te krijgen

Lara

Re: Verzorgpaard wil niet nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:22

wat ik altijd doe als remie niet nagefelijk wil,
is (heb ik geleerd op les) kneden met binnenhand

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:25

Laraax schreef:

Ja, en dat heb je dus verkeerd geleerd.

TS; probeer toch vol te houden, als je paard niet op je reageert kun je ook even met je zweepje op je sjabrakje tikken zodat hij weer even bij de les komt. Heb je misschien een foto zodat we kunnen zien waar je met je benen komt? :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:26

En wat wil je precies horen?
Je wilt niets horen over les en van achter de pc vandaag kan een ander niet zien wat er mis gaat.
Ook al ben je licht en klein, dan nog kan je op je zit rijden hoor.
Is er niemand op de stal die je helpen kan???

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:28

ze staat op een boerderij,
Heb foto's van 4 maanden geleden,er zijn 7 weken geleden wel recente foto's gemaakt maar die heb ik nog niet gekregen,

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:28

H_Nalanta schreef:
Laraax schreef:

Ja, en dat heb je dus verkeerd geleerd.

TS; probeer toch vol te houden, als je paard niet op je reageert kun je ook even met je zweepje op je sjabrakje tikken zodat hij weer even bij de les komt. Heb je misschien een foto zodat we kunnen zien waar je met je benen komt? :)

nou het werkte prima'
en ik denk dat als je priveles hebt van een meisje die met dressuur 2e van NL was jeugd, dat zij het wel zal weten ;)

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:30

Afbeelding
Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:30

Even in je profiel gespiekt en wat ik je van daaraf mee wil geven is om je handen niet vast te zetten op je bovenbenen. Daarmee laat je een paard niet nageeflijk lopen, je dwingt hem daarmee naar beneden. Door je handen daar neer te zetten ontneem je jezelf alle flexibiliteit in je handen en armen en daarmee ook de flexibiliteit in je paard. Probeer je handen iig hoger en vrij te houden. Dat is zonder les wat ik je hier mee wil geven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:31

Laraax schreef:
nou het werkte prima'
en ik denk dat als je priveles hebt van een meisje die met dressuur 2e van NL was jeugd, dat zij het wel zal weten ;)

Tuurlijk werkt dat prima, omdat je je paard pijn doet zal hij met het koppie omlaag gaan om de pijn te ontlopen, dus ja.. Het werkt prima maar het is niet de juiste en zeker niet de vriendelijkste manier. En al was ze de koningin van de dressuur, dan nog hoeft het niet te betekenen dat ze alles perfect weet, er zijn heel veel mensen die op deze manier rijden.

Nou TS, plaats maar. :)

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:31

alison_belle schreef:
En wat wil je precies horen?
Je wilt niets horen over les en van achter de pc vandaag kan een ander niet zien wat er mis gaat.
Ook al ben je licht en klein, dan nog kan je op je zit rijden hoor.
Is er niemand op de stal die je helpen kan???

Ik wilde weten hoe ik nu verder kan,ik weet echt niet hoe ik verder moet,
ik dacht misschien weten jullie oefeningen ofzo of dingen waardoor er verbetering in komt,want in die 4 maanden zie ik helemaal geen verbetering voor mijn gevoel

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:33

Nou, het moet lukken zo te zien aan de foto's, handen inderdaad hoger houden en toch proberen vol te houden. Nageeflijkheid krijg je als je je paard van achteren naar voren rijd en een flexibele hand hebt. Paard gaat vanzelf ontspannen, rug laat los en het koppie zakt.

Lees ook deze even door, staan handige dingen in!
Juangi @ [RT-D] De juiste nageeflijkheid....

Mistie

Ik denk dat je je beugels wel een gat of 2 langer kan doen, die zijn nu behoorlijk kort. Dan kom je natuurlijk ook al een stukje meer onder het zadel vandaan.

Verder zet je je hand vast op je bovenbeen. Probeer je hand eens losjes voor je te houden.

quartel

het ligt er ook aan hoe je je handen houd, hoe veel druk je op je teugels hebt hoe leg je je benen aan en hoe stil liggen je benen, oe is je zit ect ect.

ja dat bedoel ik dus, handen hoger en teugels op maat, tenen naar binnen en vooral je handen stil(maar dat kanje op een foto niet zien)

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:33

maaikemuis schreef:
Even in je profiel gespiekt en wat ik je van daaraf mee wil geven is om je handen niet vast te zetten op je bovenbenen. Daarmee laat je een paard niet nageeflijk lopen, je dwingt hem daarmee naar beneden. Door je handen daar neer te zetten ontneem je jezelf alle flexibiliteit in je handen en armen en daarmee ook de flexibiliteit in je paard. Probeer je handen iig hoger en vrij te houden. Dat is zonder les wat ik je hier mee wil geven.

Daar let ik al goed op,dat was de 3de keer dat ik op dr reed,
Ik heb ze nu al bij de manenkam of soms er echt boven

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:34

H_Nalanta schreef:
Laraax schreef:
nou het werkte prima'

Tuurlijk werkt dat prima, omdat je je paard pijn doet zal hij met het koppie omlaag gaan om de pijn te ontlopen, dus ja.. Het werkt prima maar het is niet de juiste en zeker niet de vriendelijkste manier. En al was ze de koningin van de dressuur, dan nog hoeft het niet te betekenen dat ze alles perfect weet, er zijn heel veel mensen die op deze manier rijden.

Nou TS, plaats maar. :)

achjoh geloof maar lekker wat je geloven wilt ;)
ik probeer alleen maar te helpen,
en als jij niet snapt wat ik bedoel
dan is dat zo ,,

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:34

Probeer iig zelf ontspannen te gaan zitten. Je handen zitten vast op je bovenbenen en in je bovenlijf is enorm veel spanning te zien. Zorg ervoor dat je paard actief is, been is actie. Een paard moet van achteruit willen komen, dus veel overgangen rijden en deze ook secuur rijden. En werk aan de juiste buiging en stelling in je voltes, je slangenvoltes etc.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:34

OOk ben ik erachter gekomen dat ik rijden met langere beugels prettiger vind,

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:35

Laraax, kneden is echt not done.. Daar word het paard alleen maar sterker van.

Wat je beter kan doen is voorwaards voorwaards voorwaards, en contact houden. Het contact moet zowizo ALTIJD op je buitenteugel. Daar moeten ze op ontspannen. Dus al laat je je binneteugel los, ze moeten altijd blijven lopen.
Oke, dat gezecht hebbende. Wat je dus doet is voorwaards, en dan iig contact op de buitenteugel, binneteugel laat je iets losser. Dan ga je door te vragen (niet te eisen) of het paard naar beneden wil. Vragen doe je door je binnenteugel er op het zelfde contact, LANGZAAM en VOORZICHTIG, er bij te pakken. Wil het paard niet ontspannen? Dan laat je gelijk weer los, zo blijf je constand vragen of hij naar beneden wil. Maar je basis zit altijd in het voorwaards, anders kan het paard nooit ontspannen.
Dus niks niet kneden, dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. En ja, ik het het zelf ook gedaan, ik heb ontzettend veel instrukteurs gehad, en die zeiden allenmaal het zelfden, kneden, of spelen, noemen ze het ook wel eens. Dat werkt niet. Daar word het paard alleen maar sterker van. Nu heb ik les van mijn nicht (waarom ik dat nooit eerder heb gedaan?) al weer dik een anderhalf jaar, en mijn paard gaat als een trein. Ze was ook heel sterk en niet nagevenlijk te krijgen, maar nu op mijn pinken te rijden, en doe ik zo af en toe een M oefening (schouder binnewaards, beetje traver, en soms zelfs een beetje appuyeren.)
Mijn paardje loopt nu echt op eigen benen en draagd zich zelf, en ik kan je zeggen, het is een hele verademing em ontspannen op je paard te kunnen zitten :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:36

foto´s verklaren veel meer.

doe eerst je beugels wat langer, of je hakken goed naar beneden.
denk niet gelijk aan het nageeflijk rijden, maar probeer haar goed aan het been te krijgen. zoals hier al is gezecht is je handhouding niet goed. breng je hand naar voren en houdt hem daar op zijn plaats. dan met je been naar je hand rijden. je kan beter er even over doen voordat ze nageeflijk is, dan dat je haar in de krul trekt.

succes en succes met vinden van les, weet niet welke regio je zit en wat je allemaal al moet betalen voor het bijrijdpaard, maar moet toch te doen zijn lijkt mij

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 08:38

Joltsje schreef:
succes en succes met vinden van les, weet niet welke regio je zit en wat je allemaal al moet betalen voor het bijrijdpaard, maar moet toch te doen zijn lijkt mij

Ik woon in Lathum(bij arnhem,duiven,westervoort)
en ik hoef niets voor haar te betalen,behalve tuig zoals hoofdstel en poetsspullen,maar zelfs dat hoef ik eigenlijk niet zelf te betalen van de eigenaar,maar dat wil ik graag

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:40

Tjonge, jonge, je paard na 4 maanden nog niet nageeflijk?
Dan wordt het toch echt tijd voor een scherper bit of een slof!!

Nee, gekheid natuurlijk!
Ik ben al 4 jaar bezig mijn lease Haffie wat nageeflijker te laten lopen.
Neem de tijd! Nageeflijk zijn is ontspanning zoeken.
Dus ga je niet zitten fixeren op die gebogen hals, want nageeflijkheid komt vanuit de rug.
Laat je paard lekker lopen. Rijd overgangen en veel voltes.
En vooral: heb geduld. Staar je niet blind op die mooie houding,
maar geef je paard vertrouwen en de kans zich te ontspannen met jou op zijn rug.

Als beloning voor je geduld zul je zien dat je paard uiteindelijk wat losser wordt en dus nageeflijk.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:07

Overgangen, schijnovergangen, nog meer overgangen en nog meer schijnovergangen rijden. Voltes openen en sluiten. Overgangen tijdens het openen en sluiten en vooral goed je binnenbeen erbij houden. Wees niet zuinig met kuitdruk en werk goed naar voren. Hou een constant contact met je buitenteugel, zonder te hangen of te trekken, speel met je binnenteugel. Je paard moet leren evenwicht te vinden en zal zo nageefelijker en verzamelder gaan lopen. Niet in een uurtje, niet in een week, maar als jij vaak oefent, moet je naar een week of drie zeker verbetering merken. Ook zal hij/zij lichter in de mond worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:34