Springen -> Oefen parcourtje wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Springen -> Oefen parcourtje wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 23:02

Hallo,

Ik heb een probleempje, ik ben een erge springfanaat, maar ik heb 1 drempel..
Ik weet nooit wat om te springen, ik wil altijd een oxertje, en een dubbel en zet meestal nog iets neer, maar mijn probleem is, ik heb niet zoveel fantasie, en we springen altijd op de linkerhand... :o

We hebben ook niet een al te grote springbak (normale lengte 20x40) dus schuine dingentjes zijn niet zo makkelijk...

Ik heb meestal een dubbelsprong bij E,
Op het midden (diagonaal) een kruisje / stijltje,
En bij B een oxer. :+

Ik kon bij de zoekfucntie en op google niks vinden..
Dus als iemand foto's / tekeningentjes heeft.. welkom! :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Springen -> Oefen parcourtje wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:30

Je kan veel verschillende dingen doen, wil je kort wenden oefenen? Zet je een hindernis op de AC lijn neer, dat je op de lange zijde afwend en de hindernis springt en lange zij weer verder.

Gebroken lijntjes kan je rijden, deze kan je ook als enkele hindernis oefenen. In uitjes zijn ook hele goede oefeningen.

Als je meer afwisselingen in de sprongen wilt, kan je eens een deken over de hindernis heen leggen. Emmers/tonnen er onder leggen, pionnen er onder, een blauw zeil onder de hindernis, oxer kruisje maken (dus gewoon een kruisje en dan breder uit elkaar zetten, zoals een oxer. Evt kan je de kant wat normaal op de grond ligt ook op een lepel leggen, zodat het kruisje hoger wordt). Of een dubbel sprong op 4 galopsprongen zet en de ene keer 3 galopsprongen rijden, dan 4 en daarna weer 5. Dus controle over de galoppassen van je paard krijgen.

Er zijn zoooo ontzettend veel dingen die je kan neerzette, ligt er maar net aan wat je wilt oefenen. Enge hindernissen overwinnen? Tempo controle? Controle over de passen?

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:03

Hmm ik denk dat je dan niet echt creatief bent, want bij ons op stal in onze kleine 20x40 bak hebben we toch altijd de meest orginele parcoursen, en altijd tussen de 9 en 13 sprongen.
Ik kan je wel een 2tal filmpjes sturen van mij met mijn paard, in die bak met het parcours die je dan kunt zien.

Ik hoor het graag van je via pb :)

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:29

idd, je kan echt heel veel combinaties maken,
zoals bij de h afwenden, en dan een sprongetje, en dan meteen wenden, en een oxer bijv. :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:14

Als je de hindernissen van beide kanten springbaar maakt, dan kun je al veel meer afwisselen. Gewoon een grondlijn aan allebei de kanten dus.
Als je dan een lijntje of dubbel neerzet, dan kun je het dus linksom en rechtsom springen.

Een leuk parcours kun je maken als je 4 hindernissen op de diagonalen zet. Dus 2 hindernissen recht achter elkaar van F naar H en 2 van M naar K. De lijnen kun je dan beide kante op recht springen, maar je kunt ook gebroken lijnen rijden van bijvoorbeeld F naar M. Omdat je de hindernissen allebei de kanten op kunt springen, kun je oneindig veel verschillende parcoursjes rijden.
Je leert er nog goed van sturen ook!