Totaal niet voorwaarts, snel last van dr rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachaaaa

Totaal niet voorwaarts, snel last van dr rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:37

Hallo!
Ik heb nu zo'n 1.5 jaar een pony, een 17 jarige merrie nu, en ik heb haar gekocht terwijl ze al slecht aan het been was. Ik dacht dat het wel op te lossen was, maar eigenlijk is dat me nog steeds niet gelukt.
Ook ben ik al een paar keer bij Harry Hoevers geweest, om haar te laten kraken. Ik vind dat dit goed werkt, positieve ervaringen. Maar na een tijdje zijn we weer terug bij af en moet ik opnieuw. Op zich heb ik dit nooit als dramatisch ervaren, op wedstrijden rijden we iedere keer wel winstpuntjes, en ik ga nu ook naar de L1. Met springen hebben we een slechte periode gehad, nu gaat dit ook weer beter.
Maar zonet heb ik ontzettend veel gelezen over Antoine de Both, en erg onder de indruk! Nu vraag ik me af of het niet een keer verstandig is om een clinic bij te wonen, of les te nemen. Al die kleine dingetjes waar ik tegenaan liep, lijkt hij te kunnen verhelpen. Maar natuurlijk heb ik er geen ervaring mee, en ik neem aan dat het allemaal niet goedkoop is. Daarom roep ik jullie hulp in: iemand ervaringen ermee?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

midgie

Re: Totaal niet voorwaarts, snel last van dr rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:53

alleen kraken helpt niet jij zal je ook moeten gaan aanpassen met je training en weten wat je aan het doen ben, dus wat dieper door gaan denken.
Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 09:30

Dat begrijp ik, en daarom vroeg ik me af of jullie dan ook ervaring hadden met goede manieren, want ik weet ook van mezelf dat mijn rijstijl moet veranderen, want anders kan mijn pony ook niet veranderen! Bedankt voor de tip, goede site!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:47

Ik ga met Midgie mee, probeer het eea met nieuwe instructeurs, met name die goed letten op het rechtgerichte van het paard.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:00

Zowel AdB als Marijke de Jong hebben instructeurs opgeleid die verspreid over het land werken. Die zijn een stuk goedkoper dan de personen zelf ;)

Verder wordt nog wel eens de fout gemaakt om bij een paard dat niet echt luistert naar beenhulpen, een wat stevigere hulp te geven en dat te belonen en het daar dan verder bij te laten. Op die manier train je dus eigenlijk het paard pas op een steverige, hardere, fellere, spoor of zweephulp te reageren.

Dus als je eerst een zachte (normale) hulp geeft en je krijgt geen reactie dan een verstrekte hulp (tikje zweep, of spoortje e.d.) geven, krijg je daar een reactie op, dan is dat natuurlijk goed, maar wacht met belonen. Je begint dan weer opnieuw en vraagt hetzelfde maar nu weer op een zachte hulp, krijg je dan een reactie dan pas belonen! je moet daarin consequent zijn en blijven! Dus altijd een test uitvoeren.

Ik weet natuurlijk niet of dit op jou van toepassing is, maar misschien heb je er iets aan. ;) Als je je paard namelijk beter voorwaarts kan rijden, dan wordt het ook makkelijker om een paard voorwaarts neerwaarts te rijden, wat kan bijdragen aan het soepeler maken van de rug.

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:07

Ik sluit me volledig bij Moniqueb aan :)