Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kejen schreef:misschien in de hoeken steling naar buiten nemen en buiten been iets naar achter om haar achterhand naar binnen te zetten.
( met stelling naar buiten gaat het wat makkelijker omdat hetdan natuurlijker is om de achterhand naar binnen te brengen)
zodat je controle krijgt over haar achterhand.
dan kan je later werken naar rechtlopen met achterhand naarbinnen, zodat ze op jou buiten been reageerd als je haar achterhand naar binnen wilt brengen.
kejen schreef:ja hoelang ben je daarmee bezig?
het gaat dan niet over dagen/weken, maar het kan wel is een paar maanden duren voordat ze je echt door heeft.
ik heb die oefening ook gedaan omdat mijn paard haar achterhand naar buiten zette in de galop als gevolg: overkruist galoperen.
Ik heb ook heel lang moeten oefenen!
kejen schreef:nee absoluut niet,door die oefening was het de bedoeling dat ze het uiteindelijk ging snappen
ik ben er echt al heel lang mee bezig geweest, maar ik heb er wel profijt gehad van hoor,
ik heb mijn eerste wissel gesprongen doordat zij uiteindelijk toch mijn buitenbeen snapte, en zo oversprong.
Rosanna1990 schreef:Omdat ze niet op je been reageert zou ik gaan oefenen met wijken, die van mij was eerst echt super scheef, heb har tegen een he aangezet en haar beide kanten op leren wijken. Ze kon niet voorwaarts, dus moest zijwaarts, en eerst reageerd ze wat gestresst maar op een gegeven moment snapte ze het en gaat ze normaal bochten door, omdat ze heeft geleerd dat mijn been de hulp is voor opzij gaan.
Dit pas ik vaker toe bij scheeffe paarden en tot nu toe altijd profijt van gehad, daarnaast hoef je niet meer te klungelen met wijken als je een keer zou gaan starten.
alison_belle schreef:kan het niet zijn dat de eigenaar het paard compleet scheef gereden heeft?
Moet terug te vinden zijn in het lichaam.
Als het lichaam niet mee werkt krijg je vanzelf protest en frustratie van het dier.
Misschien is het handig er eens een ostheopaat naar te laten kijken,
mijn merrie had na het bezoek van een osteo beduident minder moeite met stelling.
Ik weet niet of de eigenaar dit er voor over heeft maar als het paard lichamelijk scheef is rij je dat niet zo maar even recht.
Only_Gold schreef:Als ze niet zo goed op je been reageerd, is het dan ook nog een optie om met een zweepje te rijden? Misschien is dat een goede tijdelijke oplossing.
Als het paard niet reaggerd dan kan je (des al niet te min) een zacht tikje geven, reactie? beloon haar/hem uitbundig!
Zo zal de link vanzelf gelegd worden.
Als je longeerd, hoe doe je dat dan? Bijgezet, pessoa of helemaal los? En doet ze het dan ook?
WashingtonB schreef:Toen ik je verhaal las, was ook het eerste wat bij mij opkwam, probeer met buitenstelling te rijden. Dit zal de inderdaad niet gelijk doorhebben, maar oefening baart kunst.
Ze hoeft ook niet teveel ingesteld te zijn, maar net een knikje achter de kaak te geven.
Ik zou verder eens proberen om om de binnenhoefslag te gaan rijden, dan heeft ze ook niet zo veel steun meer aan het hek.
Als ze in draf over de buitenschouder heen loopt, probeer het dan eerst eens in stap. Zorg dat ze dan aan je been is en je hulpen begrijpt. Al zijn het maar een paar pasjes. 2 stappen opzij en dan weer voorwaarts. En zo paar keer achter elkaar.
WashingtonB schreef:Wel leuk om te horen dat dat na een paar keer beter ging. Ze leren dan toch meer om op hun 'eigen' benen te lopen.
Als ik dat zo hoor gaat het helemaal goed komen, maar zulke dingen hebben ook tijd en training nodig.