Beste training voor dit paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsmayEsmay

Beste training voor dit paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:13

is natuurlijk gewoon les nemen.

Maar helaas, is dit geen mogelijkheid.

Ik zal even wat uitleg geven:
Ik rijd nu sinds een paar keer op een paard van iemand anders. De eigenaresse staat nu met haar paard ongeveer een jaar bij ons op stal. Na twee weken gewoon elke dag naar haar paard geweest te zijn hield het op. Nu komt ze zo nu en dan is langs op stal maar is er vrijwel nooit om haar paard beweging te geven. Degene die het paard daarnaast ook nog verzorgd heeft zelf ook nog een paard dus niet veel tijd, daarnaast is zij ook enkel wat angstig voor het paard. Vandaar dat ik haar nu help, en de verzorging langzaam van haar over aan het nemen ben.
De eigenaresse zelf is niet al te makkelijk, dus dingen zoals les nemen zit er (in ieder geval nu nog) niet in. Omdat er toch actie ondernomen moet worden, vraag ik jullie tips. Want extra tips zijn altijd handig!

Info over het paard:
Angelo-arabier
8 jaar
merrie
heet paard
super werkwillig

Het probleem:
In de tijd dat de eigenaresse nog vaak reed, reed deze met een te klein bit. Waardoor de merrie erg moeilijk met haar hoofd begon te lopen. Omdat de eigenaresse het niet in gaten had dat het aan het bit lag, reed zij daar gewoon door heen. Dus zat vaak erg te plukken in haar mond zodat ze laag ging lopen. Ze had vooral een erg strenge binnehand. Het probleem nu dus is als je op de merrie gaat zitten ze op bepaalde stukken erg scheef loopt. Vooral in de hoeken draait ze haar achterhand helemaal naar buiten, en haar hoofd is dan helemaal naar binnen gesteld. Op de hoefslag zelf valt het mee en loopt ze enkel wat dicht tegen de bakrand aan. Op voltes is het precies het zelfde als in de hoeken. Je wilt gewoon een volte maken, maar die wordt ongeveer 3 keer zo groot omdat ze helemaal naar buiten draait. Zodra je de teugels los gooit loopt ze al een stuk beter, in ieder geval wel normaal door de hoeken. Maar de teugels los gooien is niet altijd een optie aangezien ze erg heet kan zijn en ze moet toch ooit ontspannen kunnen lopen met de teugels op maat. De aanleuning is trouwens wel gewoon constant en stil.

Ik heb wel gewoon veel ervaring, maar tips van andere zijn altijd fijn en ben ook wel benieuwd hoe jullie hier over denken en wat jullie mening is.

Dus hoe denken jullie erover? Welke rijstijl denken jullie dat ik het beste zou kunnen toe passen, en op wat voor manier ik haar het beste kan longeren.

Ik heb alleen een bak tot me beschikking

Alvast bedankt!

kejen

Re: Beste training voor dit paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:20

misschien in de hoeken steling naar buiten nemen en buiten been iets naar achter om haar achterhand naar binnen te zetten.
( met stelling naar buiten gaat het wat makkelijker omdat hetdan natuurlijker is om de achterhand naar binnen te brengen)

zodat je controle krijgt over haar achterhand.

dan kan je later werken naar rechtlopen met achterhand naarbinnen, zodat ze op jou buiten been reageerd als je haar achterhand naar binnen wilt brengen.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:24

kejen schreef:
misschien in de hoeken steling naar buiten nemen en buiten been iets naar achter om haar achterhand naar binnen te zetten.
( met stelling naar buiten gaat het wat makkelijker omdat hetdan natuurlijker is om de achterhand naar binnen te brengen)

zodat je controle krijgt over haar achterhand.

dan kan je later werken naar rechtlopen met achterhand naarbinnen, zodat ze op jou buiten been reageerd als je haar achterhand naar binnen wilt brengen.

Stelling naar buiten in de hoeken heb ik inderdaad geprobeerd, maar omdat ze niet op me been reageerd als ik die naar achter leg (ze is volgens echt alleen op de teugels gereden, op drijven na dan) stuur ik haar zeg maar tegen het hek aan/de hoek in. Ik ben daar op dit moment wel mee aan het oefenen, want als ze uiteindelijk wel op me been reageert is het natuurlijk een hele goede oefening!

Bedankt voor je reactie!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:26

ja hoelang ben je daarmee bezig?
het gaat dan niet over dagen/weken, maar het kan wel is een paar maanden duren voordat ze je echt door heeft.

ik heb die oefening ook gedaan omdat mijn paard haar achterhand naar buiten zette in de galop als gevolg: overkruist galoperen.

Ik heb ook heel lang moeten oefenen!

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:30

kejen schreef:
ja hoelang ben je daarmee bezig?
het gaat dan niet over dagen/weken, maar het kan wel is een paar maanden duren voordat ze je echt door heeft.

ik heb die oefening ook gedaan omdat mijn paard haar achterhand naar buiten zette in de galop als gevolg: overkruist galoperen.

Ik heb ook heel lang moeten oefenen!

Jaa inderdaad, daar heb je gelijk in. Ben er ook nog niet zo heel lang mee bezig. De stelling neemt ze erg goed aan, jammer dat ze niet op mijn been reageert/niet snapt. Want reageerde jou paard daar wel al op toen je er mee begon?

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:36

nee absoluut niet,door die oefening was het de bedoeling dat ze het uiteindelijk ging snappen

ik ben er echt al heel lang mee bezig geweest, maar ik heb er wel profijt gehad van hoor,

ik heb mijn eerste wissel gesprongen doordat zij uiteindelijk toch mijn buitenbeen snapte, en zo oversprong.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:37

kejen schreef:
nee absoluut niet,door die oefening was het de bedoeling dat ze het uiteindelijk ging snappen

ik ben er echt al heel lang mee bezig geweest, maar ik heb er wel profijt gehad van hoor,

ik heb mijn eerste wissel gesprongen doordat zij uiteindelijk toch mijn buitenbeen snapte, en zo oversprong.

Oh oke! Nou dan is dat in ieder geval iets waar ik zowieso mee door blijf oefenen!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:40

veel succes!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:18

Omdat ze niet op je been reageert zou ik gaan oefenen met wijken, die van mij was eerst echt super scheef, heb har tegen een he aangezet en haar beide kanten op leren wijken. Ze kon niet voorwaarts, dus moest zijwaarts, en eerst reageerd ze wat gestresst maar op een gegeven moment snapte ze het en gaat ze normaal bochten door, omdat ze heeft geleerd dat mijn been de hulp is voor opzij gaan.
Dit pas ik vaker toe bij scheeffe paarden en tot nu toe altijd profijt van gehad, daarnaast hoef je niet meer te klungelen met wijken als je een keer zou gaan starten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:29

Toch zou ik zeggen , neem een privélesgever, das goed voor de ruiter en ook goed voor get paard, daar kan toch niemand een probleem tegen hebben.
Aan enkel wat tips via een forum daar heb je eigenlijk niks aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:32

waarom is les geen optie?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:18

kan het niet zijn dat de eigenaar het paard compleet scheef gereden heeft?
Moet terug te vinden zijn in het lichaam.
Als het lichaam niet mee werkt krijg je vanzelf protest en frustratie van het dier.
Misschien is het handig er eens een ostheopaat naar te laten kijken,
mijn merrie had na het bezoek van een osteo beduident minder moeite met stelling.
Ik weet niet of de eigenaar dit er voor over heeft maar als het paard lichamelijk scheef is rij je dat niet zo maar even recht.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:20

Als ze niet zo goed op je been reageerd, is het dan ook nog een optie om met een zweepje te rijden? Misschien is dat een goede tijdelijke oplossing.

Als het paard niet reaggerd dan kan je (des al niet te min) een zacht tikje geven, reactie? beloon haar/hem uitbundig!
Zo zal de link vanzelf gelegd worden.

Als je longeerd, hoe doe je dat dan? Bijgezet, pessoa of helemaal los? En doet ze het dan ook?

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:23

Rosanna1990 schreef:
Omdat ze niet op je been reageert zou ik gaan oefenen met wijken, die van mij was eerst echt super scheef, heb har tegen een he aangezet en haar beide kanten op leren wijken. Ze kon niet voorwaarts, dus moest zijwaarts, en eerst reageerd ze wat gestresst maar op een gegeven moment snapte ze het en gaat ze normaal bochten door, omdat ze heeft geleerd dat mijn been de hulp is voor opzij gaan.
Dit pas ik vaker toe bij scheeffe paarden en tot nu toe altijd profijt van gehad, daarnaast hoef je niet meer te klungelen met wijken als je een keer zou gaan starten.

Dat is inderdaad een handige tip! Was inderdaad al bezig met wijken omdat ik weet dat het er dan inderdaad beter op wordt. Helaas loopt ze erg (en uit zichzelf) over de schouder weg in plaats van te wijken. Tegen het hek aan is inderdaad een beter idee en zal ik zeker ook uitproberen!

Bedankt voor je reactie!

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:27

@ aeolusnr1 & KiWiKo:

Het is op dit moment geen optie omdat de eigenaar er al uberhaupt moeilijk mee doet dat iemand anders dan haar ''nu'' verzorgster er op rijdt. Ik ben er wel mee bezig, en ben ook zeker van plan te gaan lessen. Ik denk dat als ik de merrie wat langer rijd de eigenaresse ook makkelijker wordt. Dat was in ieder geval wel het geval toen haar huidige verzorgster net kwam.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:33

alison_belle schreef:
kan het niet zijn dat de eigenaar het paard compleet scheef gereden heeft?
Moet terug te vinden zijn in het lichaam.
Als het lichaam niet mee werkt krijg je vanzelf protest en frustratie van het dier.
Misschien is het handig er eens een ostheopaat naar te laten kijken,
mijn merrie had na het bezoek van een osteo beduident minder moeite met stelling.
Ik weet niet of de eigenaar dit er voor over heeft maar als het paard lichamelijk scheef is rij je dat niet zo maar even recht.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn, maar ik ben er bijna zeker van dat dat niet het geval is. Dat merk je goed aan haar als ik er net op zit, heel voorzichtig rijd met een wat langere teugel en goed voorwaarts. Je ziet dat ze er dan amper moeite mee heeft. Ook is het geval zodra ze een week even wat meer getraind is het al een stuk minder is, en dan ook als de teugels gewoon op maat zijn.

Als het aan mij had gelegen had ik er inderdaad toch even voor de zekerheid een ostheopaat bijgehaald. Helaas denkt de eigenaresse daar anders over.

Bedankt voor je reactie!

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:34

Toen ik je verhaal las, was ook het eerste wat bij mij opkwam, probeer met buitenstelling te rijden. Dit zal de inderdaad niet gelijk doorhebben, maar oefening baart kunst.
Ze hoeft ook niet teveel ingesteld te zijn, maar net een knikje achter de kaak te geven.
Ik zou verder eens proberen om om de binnenhoefslag te gaan rijden, dan heeft ze ook niet zo veel steun meer aan het hek.

Als ze in draf over de buitenschouder heen loopt, probeer het dan eerst eens in stap. Zorg dat ze dan aan je been is en je hulpen begrijpt. Al zijn het maar een paar pasjes. 2 stappen opzij en dan weer voorwaarts. En zo paar keer achter elkaar.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:47

Only_Gold schreef:
Als ze niet zo goed op je been reageerd, is het dan ook nog een optie om met een zweepje te rijden? Misschien is dat een goede tijdelijke oplossing.

Als het paard niet reaggerd dan kan je (des al niet te min) een zacht tikje geven, reactie? beloon haar/hem uitbundig!
Zo zal de link vanzelf gelegd worden.

Als je longeerd, hoe doe je dat dan? Bijgezet, pessoa of helemaal los? En doet ze het dan ook?

Voor het tempo reageerd ze gek genoeg wel erg goed op mijn been. Alleen niet met sturen. Ik heb vanochtend inderdaad wel met een zweepje gereden. Dan is ze een stuk achtiever en voorwaartser waardoor alles wel wat soepeler gaat, dus ook o.a. het scheef lopen.

Met longeren deed ik de eerste paar keren dat ik haar net reed met bijzet, omdat ze toen nog zo ontzettend heet was. Nu ze een stuk meer ontspannen is longeer ik hier mee: http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000043&itemno=2280009 (heb eigenlijk geen idee hoe het heet). Dit werkt een stuk beter omdat haar hoofd dan gewoon vrij is (dan krijg ik een beetje het zelfde effect met rijden met een langere teugel). Je voelt wel dat ze uit zichzelf de volte groter maakt en een beetje aan het touw trekt. Maar ze loopt aan de longe dan weer niet scheef.

Bedankt voor je reactie!

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:50

WashingtonB schreef:
Toen ik je verhaal las, was ook het eerste wat bij mij opkwam, probeer met buitenstelling te rijden. Dit zal de inderdaad niet gelijk doorhebben, maar oefening baart kunst.
Ze hoeft ook niet teveel ingesteld te zijn, maar net een knikje achter de kaak te geven.
Ik zou verder eens proberen om om de binnenhoefslag te gaan rijden, dan heeft ze ook niet zo veel steun meer aan het hek.

Als ze in draf over de buitenschouder heen loopt, probeer het dan eerst eens in stap. Zorg dat ze dan aan je been is en je hulpen begrijpt. Al zijn het maar een paar pasjes. 2 stappen opzij en dan weer voorwaarts. En zo paar keer achter elkaar.

Jaa inderdaad. Je merkt ook dat ze er niet veel van snapte toen ik op de binnehoefslag ging rijden, en dat er coordinatie toen niet echt helemaal goed was. Na al een paar keer oefenen ging het al een stuk beter en neigt ze niet meteen weer naar de hoefslag. Met buitenstelling ben ik nu inderdaad flink aan het oefenen, want dat is op dit moment wel het grootste punt waar aan gewerkt moet worden.

Bedankt voor je reactie!

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:17

Wel leuk om te horen dat dat na een paar keer beter ging. Ze leren dan toch meer om op hun 'eigen' benen te lopen.
Als ik dat zo hoor gaat het helemaal goed komen, maar zulke dingen hebben ook tijd en training nodig.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:24

WashingtonB schreef:
Wel leuk om te horen dat dat na een paar keer beter ging. Ze leren dan toch meer om op hun 'eigen' benen te lopen.
Als ik dat zo hoor gaat het helemaal goed komen, maar zulke dingen hebben ook tijd en training nodig.

Jaa inderdaad, je merkt ook echt dat ze erg werkwillig is. Ik denk inderdaad dat het met veel training en tijd goed gaat komen, en ben heel benieuwd waar we over een halfjaar staan!