paard traag in de wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vajramani

paard traag in de wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:57

Ik rij met mijn zelfgefokte merrie Z2 dressuur en niet zonder succes. Maar we lopen nog steeds tegen 1 probleem aan. Ze is achter traag in de wissels. In dezelfde sprong springt ze achter iets na.
In het begin hebben we veel moeite gehad met het leren van de wissels. Ze werd er enorm heet in. Inmiddels kan ze de rust iets meer bewaren.

Iemand tips of ideeën om haar hierin te verbeteren?

pasdedeux

Re: paard traag in de wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:59

Is het beide kanten of voornamelijk 1 kant die in tweeen wordt gesprongen?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 06:59

Beide kanten om. Om doet ze 1 kant vaker goed dan de de ander. Vanuit een appuyement en vanuit de middengalop wil ze ze nog wel eens goed springen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:03

Ik zou het dan toch oefenen vanuit die middengalop vanwegen de voorwaardse drang. Ook ging het bij mij beter op een lange zijde omdat je dan steun hebt van de bakrand.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:13

kohtje schreef:
Ik zou het dan toch oefenen vanuit die middengalop vanwegen de voorwaardse drang. Ook ging het bij mij beter op een lange zijde omdat je dan steun hebt van de bakrand.

das idd een goede tip. Ik heb destijds toen ook de tip gekregen om de achterhand wat meer te activeren door arbeidspirouettes en het hielp ook door eerst de ene kant uit te apuyeren, een wissel te springen en dan terug te apuyeren.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:01

Veel schakelen in de galop/ook in de contragalop. Ook veel stap- galop en dan meteen reactie eisen op het been. Het nieuwe binnenachterbeen goed vrij maken door hem desnoods iets achter naar binnen te zetten alvorens de wissel te springen.
Voor de rest kan het te maken hebben met je zadel of een spieren/bottenkwestie zijn. Wellicht is je paard iets scheef in het bekken. Keer laten masseren door een happy athlete masseuse voor de spieren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:26

Eerst tempowisselingen in de galop, waarbij je er erg op moet letten dat als je opvangt en richting verzameling gaat rijden, je paard net zo snel laat springen als in het meer voorwaartse tempo. Zo wordt ie beter aan de hulpen en sneller in de verzameling. Veel paarden vertragen namelijk de sprong in het opvangen. Verder moet je erg opletten dat je aan de voorkant niet te veel begrenst op het moment dat je de wissel wilt rijden, maar je paard super op eigen benen op de achterhand hebt. Dus hij mag niet leunen op je hand en moet dus super op je been zijn. ;)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:14

pasdedeux: zadel of spierkwestie is het niet bij haar. Ze wordt geregeld nagekeken. Stap-galop doet ze zonder problemen.

Probleem bij deze merrie is dat ik ze niet telkens vanuit dezelfde oefening kan doen. Tijdens de training doe ik ze bewust niet meer van uit een appuyement. Aangezien deze standaard in de proef zit en ze in de proef dan enorm heet wordt en dan juist niet meer reageert op de hulp.
Ik moet bij haar echt de rust erin houden anders flipt ze helemaal.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:25

Hoi Hoi, he tis ten eerste heel belangrijk dat de achterhand sterker (en sneller) wordt. Dit kan de doen door veel te schakelen in galop, groter en kleiner maken van de galopsprong. Ook door schouder voor te rijden komt je paard zijn gewicht meer op het binnenachterbeen, waardoor dat weer sterker wordt.
Als je paard uit elkaar loopt is de kans groter dat hij na springt. Je moet er dus voorzorgen dat je paard vanuit de achterhand voorwaarts gaat (impuls, van achter naar voor) dan zal hij ook de wissel vanuit de achterhand springen en niet na springen.
Succes, hoop dat je hier wat aan hebt!