Paard wil graag buiten galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Paard wil graag buiten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:52

Hallo allemaal,

Sinds een half jaar rijd en verzorg ik Zorro, een lieve ruin van 8 jaar oud. Hij is zadelmak, maar heeft nooit veel hoeven doen en kent dressuurmatig niet zoveel. De eigenaresse van Zorro heeft niet zoveel tijd voor hem, dus eigenlijk wordt hij alleen twee keer per week door mij en een vriendin gereden. Wij hebben beiden ongeveer twee jaar rij-ervaring.
In de (buiten)bak is hij superlief en braaf en kan je in principe iedereen op hem zetten. Hij bokt niet, steigert niet en doet in het algemeen prima wat je van hem vraagt. Buiten is hij echter een heel ander paard. Hij wordt heel druk, gooit zijn hoofd hoog (ondanks martingaal), oortjes naar voren en hij is ineens supergevoelig voor beenhulpen. In de winter hebben we op een grasstrook met hem gereden, buiten de bak, omdat de bak niet begaanbaar was. Het was een beetje saai, want het was in principe alleen rechtuit rijden, omdraaien en weer terug, maar zo kon hij nog wat beweging krijgen. Voor ik echt met hem buiten wil rijden, wil ik dat hij eerst daar goed naar me luistert. In de winter ging het prima, maar op een bepaald moment ging het mis en wilde hij niet meer luisteren: gevolg was dat ik er af lag en hij er galopperend vandoor ging, terug naar de stal en kudde. Wat later hebben we het weer eens geprobeerd, maar ook toen maakte hij zich sterk en ging er galopperend met ruiter vandoor (terug naar de stal). Nu probeer ik het weer op te pakken, want ik vind dat hij dit gewoon moet kunnen, en als je nooit met hem buiten rijdt zal het ook nooit beter worden. Ik heb vorige week op dat zelfde stuk met iemand erbij gestapt en gedraafd en dat ging best goed. Gisteren heb ik een galopje geprobeerd (van de stal af) en dat ging redelijk goed, hij wilde alleen heel graag langer door galopperen, maar kwam wel weer terug gelukkig. Toen we eigenlijk al aan het uitstappen waren en weer terug naar stal gingen, gooide hij ineens zijn hoofd naar beneden, sprong wat opzij, bokte een paar keer (niet heel hoog) en ging er toen in galop vandoor. Ik kreeg hem na zo'n twintig, dertig meter weer terug en voor het eind van het pad was hij terug in stap.
Ik ben er niet zeker van of hij ergens van schrok en dat in galop omzette, of dat hij gewoon zich aan mijn teugeldruk wilde onttrekken, maar het feit blijft dat dit niet de bedoeling is. Ik merk aan hem dat hij gewoon erg graag buiten wil galopperen, de galop die hij van mij mocht inzetten vond hij duidelijk erg mooi. De eigenaresse heeft erg weinig met hem buiten gegaloppeerd en ook weinig in de bak. Dat hebben we wel opgepakt en in de bak galopperen gaat ook prima nu.
Mijn vraag na dit alles is wat nu de beste oplossing is. Moet ik gewoon doorgaan en morgen gewoon weer hetzelfde proberen? Dat hij leert dat buiten niet anders is en dat hij ook gewoon moet luisteren? Of wil ik te snel en had ik nog niet met hem moeten galopperen buiten? Ik hoor graag wat jullie hiervan denken!

Pumbaa12

Re: Paard wil graag buiten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:37

het klinkt alsnog dat je paard jou wilt uittesten. heb je ook al gevraagd of het paard verkeerd mak is? Messchien is het beter als je eerst buiten rondjes samen met het paard gaan lopen. Heb je niet eventueel op een heuvel gegalopeerd? Want dat is niet zo slim om aan te leren. Als je gaat galoperen op een buitenrit is het slim om hem rond onder je te krijgen om dat je dan controlle over het paard heb, probeer maar uit in de bak. ook nog als je gaat galoperen moet je hem nooit lange teugels geven voor het geval dat hij egt er een sprintje van maakt. Maar als ik jou was zou ik gewoon terug gaan naar stap. probeer maar is er gewoon naast te lopen, en als dat goed gaat gewoon stappen. het klinkt vreslijk saai, maar zo weet het paard ook wie de leider is. Ik heb nu ook zelf een jong paard die nogal graag beetje te enthausiast word buiten en nog al graag willen galoperen, als ik hem dat laat doen krijgt hij zijn eigen zin. volgende buitenrit galopeert hij van zelf aan, en dan gaat hij nog meer gekkere dingen uitproberen. Om dit gewoon te kunnen verkomen ben ik gewoon de hele tijd op stap buitenritten gegaan, als je rijd waar veel heuvels zijn is het handig om op de heuvel ook je paard gewoon rond te laten stappen, en dan zijn rug te laten gebruiken.

hoop dat je hier wat aan hebt :) !

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:44

Hoihoi!

Wat een verhaal, maar: ik heb het helemaal gelezen :p.
Als hij er zo vandoor gaat, bokt en springt hij dan ook of is het alleen hard racen?
Als hij echt bokt en springt zou ik voorzichtig zijn. Je moet er niet naast liggen met alle gevolgen van dien, zorg eerst dat je hem in stap en draf geheel onder controle hebt!
Als hij echt gaat racen zou ik proberen heel veel overgangen te maken. Je zet hem in een rustige! draf, gaat dat goed, dan zet je hem in galop. Na een sprong of 5 haal je hem al weer terug (als hij dan al aan het racen is, nog eerder!). Zo krijgt hij niet de tijd om te gaan rennen, dan ben jij hem voor.
Dit kan je uitbouwen, steeds ietsje langer galopperen.
Verder zou ik alleen naar buiten gaan als je samen bent. Gewoon iemand op de fiets er naast laten fietsen.
Als jij er dan af valt, is er iemand voor jou, of voor je paard.

Doe het vooral rustig aan, begin met kleine stapjes!
Succes!

Groetjes Zoë

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:21

Bedankt voor de antwoorden! Hij is denk ik inderdaad me aan het uittesten. In de bak ben ik de baas, dat is duidelijk, maar buiten moet dat blijkbaar nog uitgetest worden. Hij is erg dominant, al is hij dat naar mijn idee minder naar mensen dan naar paarden.
Het is gewoon een recht, vlak stuk, dus geen heuvels. Als ik daar ga rijden begin ik ook met stappen en draven, en dat gaat meestal prima. Het is de galop die een knop bij hem omzet. En terug naar de stal rijden, daar wordt hij ook altijd een stuk drukker van (vandaar dat ik mijn eerste galop niet de kant van de stal op deed).
Hij gaat overigens vooral racen, bokken doet hij eigenlijk niet. Dit keer wel een beetje, wat me doet vermoeden dat hij ergens van schrok. Hij is ook wel eens geschrokken van een geluidje terwijl we in de bak reden, en toen ging hij ook even bokken. Hij houdt zich alleen wel altijd in, naar mijn idee, het is niet zijn bedoeling dat je er naast komt te liggen. Hij wil gewoon lekker rennen buiten, met of zonder ruiter.
Hij komt ook heel moeilijk terug uit galop. Ook als ik maar een paar passen maak en hem dan weer terug wil nemen duurt het alsnog het hele pad voor hij weer draaft/stapt... In de bak is het geen probleem, dus hij kan het echt wel.
Hij is zeker verkeersmak, ik heb één keer op hem echt buiten gereden met een ander paard erbij. Dat ging best goed. Auto's, tractors, vrachtwagens; het kan hem helemaal niets schelen. Maar als er dan een ander paard is ergens, dan is hij ineens helemaal daarop gefocust. Hij is erg paardgericht.
Is het slim om echt buiten te gaan rijden, of eerst nog maar op dit semi-buiten stuk? Ik mag van de eigenaresse bij echt buiten rijden niet galopperen, dus dat kan ik dan niet oefenen. Ook is er geen paard meer dat mee kan op een buitenrit, dus dan zal ik alleen moeten (met iemand op de fiets erbij).

Totaal gezien moet ik dus gewoon blijven oefenen, en gewoon gaan stappen als hij graag wil galopperen? Die keer dat ik eraf viel hield ik hem ook steeds tegen, waar hij heel druk van werd, en uiteindelijk kreeg hij toch zijn zin en ging er in galop vandoor. Maar dat moet ik dus wel blijven doen?

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:27

Als ik jou zo hoor, kun je hem niet houden. Dat kan best gevaarlijk zijn.
Als hij graag wil galopperen, is hij dan nog wel in de hand (nageeflijk etc.)?
Als hij niet in de hand meer is, zou ik echt niet in je eentje de weg op gaan met hem. Dat is te gevaarlijk.

Als mijn pony heel erg wil racen, zet ik hem even stil, dan stappen, maar al snel ga ik weer draven.
Als jij hem tegenhoud, stapt hij dan nog wel door of zet je hem in een hele langzame stap? Als jij hem in een langzame stap zet, heeft je paard alle ruimte om te gaan klieren, hetzelfde verhaal met een langzame draf.

Als ik mijn pony moeilijk kan houden, zet ik hem in een stevige draf, maar dan ook echt in draf! Als hij in galop gaat, probeer ik hem terug te zetten (ik weet, dat is soms lastig), als ik dan aan het eind van de weg ben (bijna thuis), draai ik gewoon om en ga weer terug, net zo lang tot hij rustig is.

Dus als ik jou was:
Begrens je paard niet de hele tijd, dan gaat hij 'door je hand heen lopen'. Oftewel, hij luistert niet meer naar jou.
Als je hem nog enigszins kan houden, zet hem dan in een stevige draf, hij MOET in de hand blijven. Wil hij galopperen, dan merk je dat vast wel van te voren. Zet hem dan in stap of in halthouden. Draaf daarna weer weg.
Zorg dus dat je paard geen tijd heeft om aan andere dingen te denken! Ga desnoods wat wijken of inbuigen, dat hij zijn hoofd bij jou houdt, en niet bij het galopperen!

Zo'n rondje lopen kan prima. Maar: alleen als je zeker bent dat je hem kan houden!
Ik weet niet wat voor paard het is (en hoe groot). Maar je moet niet gezellig aan het wandelen zijn als je paard daar anders over denkt! Die is namelijk veel sterker dan jij!

Heel veel succes!

Groetjes Zoë

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 00:00

Dank je voor je reactie! Zoals jij het beschrijft is het volgens mij precies: hij is niet echt te houden en maakt zich dan erg sterk. Ik wil ook nog niet echt de weg op totdat hij beter luistert buiten (vandaar dat ik nu ook nog niet echt buiten rijdt, maar op dit stuk). Als hij wil gaan galopperen is hij niet meer in de hand.
Het lijkt me een goede tip om hem niet de hele tijd te begrenzen, hij loopt dan gewoon door de teugel heen en wordt er erg druk van. Ik wil graag dat hij ook buiten lekker ontspannen is zoals in de bak. Ik zal het uitproberen morgen! Zorro is overigens niet erg groot, maar wel sterk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet denk dat ik hem altijd kan houden, maar als ik het nooit oefen, dan kan het toch nooit beter worden? Of ben ik dan niet de juiste persoon om dit te doen?

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:39

Hoi!

Fijn dat je begrijpt wat ik bedoel!
Als je bang bent dat je hem niet kunt houden zou ik zeker niet in je eentje weggaan. Ik heb het ook wel eens gedaan (met mijn konik van 1.31), het ging vaak goed, maar uiteindelijk zag hij een konijn en lag ik op de grond :s. Gelukkig staat hij stil als ik eraf val, en nu ook. Dus ik had mazzel.

Je zou desnoods met zijn tweeën kunnen gaan en dan één iemand een kort touw bij het hoofd en één iemand een longeerlijn op wat meer afstand. Dan heb je iets meer te zeggen...

Succes!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 13:03

Ik heb donderdag weer met hem geoefend, en het ging bover verwachting goed! Hij wilde wel erg graag, maar ging niet racen en liet zich terug nemen. Hij werd wel weer druk, maar luisterde vrij goed. Zorro sprong een keer in galop aan toen ik dat niet wilde, ik zei kort en duidelijk "Nee", nam hem terug en beloonde hem toen hij weer draafde. Hem toen een stevige draf in gezet.
Bedankt voor alle tips!

Ik had nog wel een andere vraag. Hij is altijd moeilijk terug te krijgen vanuit galop buiten. Hoe kan ik dat het beste oplossen? Hij galoppeert eigenlijk nu altijd tot het eind van het pad, ook al neem ik hem veel eerder terug. Ik vind het moeilijk om dan goed achterover te zitten en ga meer in de teugels hangen (dat werkt natuurlijk niet). Hoe kan ik dat het beste oplossen?