Pony gooit kont heel erg naar binnen in rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjee

Pony gooit kont heel erg naar binnen in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:39

Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar het lukt me niet zo goed om verder te komen hiermee.

Cavello is over het algemeen een soepele pony, stelling en buiging vind ze soms lastig maar gaat 9 vd 10 keer goed. Zowel links- als rechtsom.
In de rechtergalop gooit ze haar kont alleen heel erg naar binnen, en haar voorbenen gewoon keurig op de hoefslag..
Op de volte gaat het allemaal nog wel okee, maar vanaf het moment dat ik een stukje rechtuit wil gaan (over de hoefslag, of op de 2e hoefslag dat maakt niet uit) gooit ze d'r hele kont weer naar binnen..
Ohja, als ik m'n binnenbeen eraan leg probeert ze er alleen maar onderuit te komen door harder te gaan ;) .

Wie o wie heeft hier hetzelfde (gehad) en heeft er DE ideale oplossing op gevonden?

EllyC

Re: Pony gooit kont heel erg naar binnen in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:05

pony is dan toch niet helemaal recht.
steeds je voorhand voor de achterhand zetten.
ook een iets hoger tempo rijden kan helpen om hem rechter te krijgen.
met dit laatste is het niet iedereen is (zie eerder topics over scheef gaan in gallop) maar bij mij werkt het super.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:22

Dan is ze inderdaad niet helemaal recht nee, ben ik wel mee bezig maar 't blijft oefenen oefenen en oefenen (stapje voor stapje gata het wel beter, maar de galop niet :n )
Hoger tempo vind ik lastig, omdat ze er al onderuit wilt komen en dus al hard gaat, snap je?
Bedankt iig! :) .

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:26

buitenkant goed begrenzen (zijn hals recht houden )
binnenbeen iets naar achteren leggen.
en goed meedraaien met je lijf in de richting van waar het paard loopt.
dan gaat die kont wel naar binnen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:28

Je moet bezig met rechtrichten. Je pony voor je binnenbeen naar de buitenteugel rijden.
Schoudervoor galopperen helpt en dan het liefst op de binnenhoefslag omdat hij anders makkelijk met de schouder op het schot gaat kleven.
Ik zou hier samen met je instructrice mee aan de gang gaan, dat werkt beter dan tips op een forum. :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:56

KarinvdM: Ik ben ook al zeker bezig, instructeur en ik zijn wel veel aan het oefenen. Maar dacht misschien heeft iemand de gouden tip ;) . Je weet maar nooit.

Dank jullie voor de tips!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:59

Die gouden tip is inderdaad binnenbeen eraan en de buitenteugel begrenzen. En niet te lange sessies. Hoe moeier het paard, hoe liever hij zo scheef gaat lopen. Pak het liever in het begin een paar keer kort mee, en ga dan weer in draf verder met recht en soepel maken.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:41

Veel wijken heeft bij mij ook geholpen. Gewoon korte stukjes, beide kanten op. Mijn pony gooide ook als een idioot haar kont naar binnen. Ik reed veel schoudervoor in draf/galop, reed veel korte stukjes galop en ook wat pasjes wijken. Wordt het paard sterker van en ik zag na een paar weken al duidelijk resultaat. :j

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:25

Veel hebben hier al het advies gegeven. Er is denk helaas geen goudentip, kwestie van veel oefenen.

Heb zelf precies hetzelfde gehad, ze galoppeerde altijd in traver op de rechterhand, niets aan te doen. Toen ik haar aan het rechtrichten was werd het alleen maar erger. Ja ze deed het wel, maar werd onwijs gespannen. Had ook weinig moeite met stelling geven, maar gooide altijd de rechter schouder ervoor. Al gaf ik rechter been naar buitenteugel werd ze onwijs heet, of de andere keer viel ze juist nog meer naar binnen.

Osteophaat er naar gekeken; haar bekken stonden erg scheef. Waardoor alles in haar lichaam zowat vast zat. Opzich was het toen klaar duidelijk waarom ze niet recht kon lopen. Nu naar een half jaar, doet ze het super! Misschien even een eye-opener voor je als het met rijden er niet uit te rijden is.

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:50

Ik ken het probleem :+
Ik heb geleerd tijdens de lessen dat ik vooral mijn binnenbeen ver naar achter moet leggen, en ik rij veel op het gras zonder aanleuning, en dan binnenbeen ver naar achter. :+

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:55

En op de volte,

Mijn pony doet dat op de linkerhand, dus die zet ik op de volte, en goed stellingen rijden..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:57

Stelling en schouderbinnenwaarts oefenen om haar spieren daar te rekken...

Kijk is op www.paardenbegrijpen.nl
Je kan eventueel les aan de hand nemen hierin, daar pluk je echt de vruchten van!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:00

als je paard het lichamelijk niet aankan dan kun je oefenen tot je een ons weegt.
Dan zal je je paard eerst lichamelijk in orde moeten gaan brengen.
ik heb het opgelost met een ostheopaat, na 1 behandeling konden we weer vooruit ;)

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:30

probeer haar schouder voor haar achterhand te rijden en dan weer echtuit en nie teveel binnenbeen en stelling,kan ook zijn dat ze daardoor schreef trekt

Paula92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:30

je moet idd proberen de voorhand voor haar achterhand te krijgen. Schouder voor rijden dus, verder goed begrenzen met de buitenhand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:38

Voorkant voor de achterkant plaatsen zoals al gezegd.
Dus voorkant voor je buiten teugel meenmen, zodat die recht voor de achterkant komt.
In eerste instantie kleine stukjes, want dat zal hem wel spierpijn opleveren.

Binnenbeen naar achteren zou ik niet doen.
Aangezien de achterkant achter de voorkant plaatsen eigenlijk niet kan,
je kan wel de voorkant recht voor de achterkant plaatsen.
Aangezien de motor achter zit.
Tevens is het denk ik weer lastig als je je wachtbeen voor de wissels nu op deze manier gaat gebruiken.
(althans zo heb ik het geleerd)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:46

Dankjullie voor de tips!
Ben er echt hard mee aan het werk (okee, deze week+ volgende 2 weken rijd ik niet alleen..) en t gaat wel stapje voor stapje ieeets vooruit!

Dank jullie wel!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:54

Wat je ook nog zou kunnen proberen, naast de schouder voor wat een goede oefening hiervoor is, is (alleen als je denkt dat je pony dit aankan) kleine stukjes contragalop proberen. Dus op de linkerhand op de lange zijdes rechts galopperen. Door de bakrand kan de achterhand er niet echt uitgegooit worden en moet hij wat meer zijn best doen..