paard zet vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKnol

paard zet vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:53

ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik rijd al een tijdje op een schimmel, echt een leuk paard! alleen de laatste tijd zet hij zich vast. (ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven..) het voelt alsof hij een slot op z'n rug zet en ik de hele les bezig ben om de juiste sleutel te vinden, wat meestal op de helft van de les pas lukt. Na een aantal korte galopjes mee gepakt te hebben en een tijdje gereden te hebben, gaat hij wel beter lopen. Ik probeer erop te letten dat ik met mijn zit opvang, ipv met de teugels en dat ik hem zo min mogelijk dwars zit. hij kan het allemaal wel, want als zijn eigenaresse erop stapt doet ie niets. De 'slechte' periodes met rijden worden wel langzaamaan steeds korter, dus dat is wel fijn om te merken :) Ik ga 1 keer per week privéles nemen, nadat ik terug ben van vakantie (over 2 à 3 weken). Ben erg benieuwd wat jullie tegen dit soort problemen doen. Ik heb trouwens ook foto's.. :)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:25

dit had ik ook met mijn pony, toevallig ook een schimmeltje.
Waarschijnlijk is ze een heel tijd fout gereden, of verkeerd ingereden waardoor ze pijn in haar rug kreeg?

Je geeft aan dat jij daar erg goed op let dus ligt het niet aan jou, ik denk dat het een kwestie van tijd is en dat ze vanzelf fijner gaat rijden als ze doorkrijgt dat het bij jou wél prettig lopen is

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:35

Punt schreef:
dit had ik ook met mijn pony, toevallig ook een schimmeltje.
Waarschijnlijk is ze een heel tijd fout gereden, of verkeerd ingereden waardoor ze pijn in haar rug kreeg?

Je geeft aan dat jij daar erg goed op let dus ligt het niet aan jou, ik denk dat het een kwestie van tijd is en dat ze vanzelf fijner gaat rijden als ze doorkrijgt dat het bij jou wél prettig lopen is

Het paard kan juist echt super veel en loopt met een goede ruiter echt fantastisch. Is helemaal correct ingereden en reageert op de kleinste hulpen. Is binnen een jaar naar de Z gereden en kreeg toen las van een achterbeenblessure. Hij kan nogsteeds alles (alle knopjes zitten erop, een ideaal leerpaard :) ), alleen kan hij niet meer op zijn niveau lopen, aangezien de achterhand niet meer kan dragen (dan rijd je hem gewoon stuk).
Het probleem is dus wel bij mezelf te zoeken, ik weet alleen niet waar. :o

midgie

Re: paard zet vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:36

Heel jammer dat het paard al kapot is gereden, een paard hoort ook niet in een jaar naar het Z gereden, daar gaan ze dus echt stuk van.

Je kan misschien samen met je lesgeefster een trainings plan bedenken om de achterbenen weer wat sterker te maken zodat hij jou beter kan gaan dragen.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar staan heel veel gym oefeningen die jou misschien wel kunnen helpen, of eigenlijk het paard.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:19

midgie schreef:
Heel jammer dat het paard al kapot is gereden, een paard hoort ook niet in een jaar naar het Z gereden, daar gaan ze dus echt stuk van.

Je kan misschien samen met je lesgeefster een trainings plan bedenken om de achterbenen weer wat sterker te maken zodat hij jou beter kan gaan dragen.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar staan heel veel gym oefeningen die jou misschien wel kunnen helpen, of eigenlijk het paard.

Het paard is helemaal niet kapot gereden!! Het is een bot in het achterbeen dat verkeerd is gegroeid, zou sowieso gebeurd zijn. Door de eigenaresse is hij in een jaar naar de Z gereden (toen was hij 17 volgens mij), daarvóór zou het best kunnen dat hij al M gelopen heeft oid, aangezien hij al over heel veel oefeningen beschikte. Dus dat je een paard niet in een jaar naar de Z hoort te rijden vind ik niet echt ergens op slaan. :o
Nogmaals: Het paard is echt heel fijn te rijden, dus zoek ik het probleem eerst bij mijzelf. Zoals ik volgens mij aangaf mag ik absoluut niet de achterhand eronder rijden/meer laten dragen. Dan rijd ik het paard gewoon kapot.
Maar bedankt voor je reactie. :)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:11

xKnol schreef:
midgie schreef:

Het paard is helemaal niet kapot gereden!! Het is een bot in het achterbeen dat verkeerd is gegroeid, zou sowieso gebeurd zijn. Door de eigenaresse is hij in een jaar naar de Z gereden (toen was hij 17 volgens mij), daarvóór zou het best kunnen dat hij al M gelopen heeft oid, aangezien hij al over heel veel oefeningen beschikte. Dus dat je een paard niet in een jaar naar de Z hoort te rijden vind ik niet echt ergens op slaan. :o
Nogmaals: Het paard is echt heel fijn te rijden, dus zoek ik het probleem eerst bij mijzelf. Zoals ik volgens mij aangaf mag ik absoluut niet de achterhand eronder rijden/meer laten dragen. Dan rijd ik het paard gewoon kapot.
Maar bedankt voor je reactie. :)

Ja botten groeien verkeerd omdat ze te snel hoog moeten lopen, zeg niet dat dat gebeurd is toen hij in een jaar naar het Z gereden is want op de leeftijd van 17 lijkt mij dat sterk :') Ik persoonlijk zou hem niet meer rijden als dat botje in de weg zit, maar daar gaat het niet over.

misschien zitles nemen? op een ander paard?

foxof

Re: paard zet vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:25

is het paard net in een stress situatie geweest?