extreem heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

extreem heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 07:47

Ik heb een hele tijd moeten nadenken of ik hierover een topic zou plaatsen.
Niet om mezelf de hemel in te praten, maar ik heb al veel ervaring met paarden ( rij al 32 jaar,5 keer Z dressuur, veel paarden beleerd en gecorrigeerd). maar ik heb nu een extreem paard gekocht. Ik wist dat ze verreden was na het inrijden en dat ze al 3 veulens heeft gehad, waarvan de laatste is overleden (ze is nu 7 jaar).

Ze is echt extreem heet en niet tot rede vatbaar.... Ze kan nu (na een paar maanden) stappen en galopperen, draven is een drama. Het ging de afgelopen tijd eigenlijk best goed, als ze een rustige dag heeft, zal ze L2 klaar zijn, die dagen zijn alleen nog niet zoveel voorgekomen.
De laatste week is alles verergerd, ze staat nu 24/7 op het land in een grote merriegroep. Ze is de leidende merrie en is eigenlijk (als de groep onrustig is) de hele tijd bezig de groep bij elkaar te houden. Als ze uit de groep is, is ze (vooral dus tijdens het rijden) superzenuwachtig...
Ik kan redelijk rijden als ze de groep volledig kan zien of helemaal niet. In onze (binnen en buiten) bak kan ze de groep maar voor een gedeelte zien en dan flipt ze.... Zelfs met longeren, waar ze anders redelijk rustig mee bleef...
Ik zit nu eigenlijk met mijn handen in het haar, heb alles al geprobeerd, moe maken, gerust stellen, aanpakken, negeren, de hele trucendoos van mij en mijn instructies heb ik al open gehad, niets helpt echt goed, alleen verdoven met sedalin...
Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n extreem paard en kan mij tips geven hoe ik het beste met haar om kan gaan??

midgie

Re: extreem heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:58

Is het el echt een leidende merrie, omdat je zegt dat ze in de groep druk doende is alles bij mekaar te houden?
Heeft ze ook vaak aanvaringen in de groep?
Kan dus ook zijn dat ze super onzeker is en daardoor dit gedrag vertoond.
Dat ze erg nerveus is als ze de groep niet ziet en met jou bezig is duid erop dat ze jou niet echt vertrouwd en dus erg onzeker daar van word en terug wil naar haar groep.
Ik weet niet hoeveel tijd en geduld jij er in wil steken.
Het is een erg jong paard nog en ze is verreden,
Misschien kun je helemaal terug naar de basis gaan en alles opnieuw opbouwen en aanbieden bij haar.
Misschien de komende tijd grondwerk doen en gaan werken aan vertrouwen naar mekaar toe .
Ook werken naast haar , mijn heeft dat erg geholpen met een erg nerveuzen en wantrouwig onzeker paard,
Ik train via de manier van de klassieke rijkunst kijk eens paardenbegijpen.nl.
Daar kun je echt heel veel mee bereiken, maar het vergt tijd en heel veel geduld.
Verdoven zou ik zeker nooit doen, daar bereik je niks mee, werk aan het vertrouwen dat de merrie jou als leider gaat zien buiten haar vertrouwde groep

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:15

Het lijkt net alsof ik het verhaal van mijn Jazzmerrie lees. Die was ook zeven toen ik haar kocht, verreden en had drie veulens gehad.
En ook zo druk, heet en paniekerig.
Bij mij was het: de aanhouder wint, geduld is een schone zaak en vooral zelf onverstoorbaarheid en rust uitstralen.
In het begin kon ik niet eens opstijgen op mijn merrie. Extra lastig was, dat ik door een breuk in mijn bovenarm daar een pen met schroeven in had zitten en ik mijn arm niet goed omhoog kon doen en er geen kracht in had. Daarom moest ik opstappen met een krukje. En dat kan knap lastig zijn als een paard steeds omhoog komt zodra ze denkt dat je er op wilt.
Ik kan je wel een tip geven: kies voor een plan van aanpak en blijf daar ook bij. Houd dat beleid aan, dag in dag uit.
Ik heb voor het strenge, doch wel geduldige beleid gekozen. Ik ben van mezelf heel geduldig en dan ook ijzig kalm. En dat was exact wat dit paard nodig had (velen voor mij hadden het al opgegeven met dit paard). Kortom: ik was altijd dezelfde strenge maar duidelijke ruiter.
Ik ben begon met stappen, stappen en nog eens stappen en daar tussendoor halthouden. Halthouden was gelijk hup omhoog bij dit dier, want ze wilde niet stilstaan, ze wilde terug naar de andere paarden en dacht dat sneller te kunnen bereiken door te blijven lopen. Wat ik dan deed was het omhoog komen negeren. Niet op schelden, niet op mopperen, niet afstraffen, geen emotie van mezelf. Niks...gewoon wachten tot ze weer met vier benen op de grond stond en dan weer stappen. Dan nog een keer proberen en zodra de merrie maar een halve seconde echt even stil stond zoner omhoog te komen...dan belonen en afstappen en haar terug naar de anderen brengen.
Dit heeft heel goed effect gehad.
Valkuil in dit soort dingen is dat je eigenlijk vindt dat het toch "normaal" moet kunnen. Zoals die enkele dag die er tussen zit dat het paard zich wel normaal gedraagt. Dat moetje zelf uit je hoofd zetten. Want bij zo'n paard gaat het niet normaal.
Als je dit kunt uitbouwen zoals ik beschrijf zou het de sleutel kunnen zijn naar dat jij de aandacht van het paard op jou kunt laten focussen.
Bij mij ging het met sprongen vooruit en kon ik al snel gewoon draven en van draf ook weer een goede overgang terug rijden. Ik heb de merrie nu zes jaar en ze gaat nooit meer weg. Wat een fijn paard heb ik nu. En braaf....dat wil je niet geloven. Stilstaan is helemaal geen probleem meer. IK rijd er mee in het bos, ik spring en dressuur en we zijn er nu aan het beleren voor de kar en ook dat lijkt super te gaan,
Ik wed dat je hier tig tips krijgt dat je grondwerk moet doen. Maar als het zo is dat het paard zulk geconditioneerd gedrag met rijden vertoont, dan los je dat ook alleen maar op door die conditionering met rijden te doorbreken.
Op de grond was mijn merrie altijd al braaf: netjes stilstaan, braaf de trailer op, voetjes geven...allemaal geen probleem....de stress ed begon echt pas op het moment dat er iemand op ging zitten. En dat had zijn redenen bij dit dier, want er was al veel verkeerds gebeurd.
Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje kunt volgen en dat je er wat aan hebt. Ik ben van mening dat jouw mentale verandering eerst moet gebeuren (ik zeg niet dat je het nu fout doet hoor...) in die zin dat je het paard echt accepteert zoals het is en niet steeds denkt: dit moet toch anders kunnen, want soms kan het wel.... (dat is bij mij namelijk echt van invloed geweest)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:36

polly2 schreef:
Het lijkt net alsof ik het verhaal van mijn Jazzmerrie lees. Die was ook zeven toen ik haar kocht, verreden en had drie veulens gehad.
En ook zo druk, heet en paniekerig.
Bij mij was het: de aanhouder wint, geduld is een schone zaak en vooral zelf onverstoorbaarheid en rust uitstralen.
In het begin kon ik niet eens opstijgen op mijn merrie. Extra lastig was, dat ik door een breuk in mijn bovenarm daar een pen met schroeven in had zitten en ik mijn arm niet goed omhoog kon doen en er geen kracht in had. Daarom moest ik opstappen met een krukje. En dat kan knap lastig zijn als een paard steeds omhoog komt zodra ze denkt dat je er op wilt.
Ik kan je wel een tip geven: kies voor een plan van aanpak en blijf daar ook bij. Houd dat beleid aan, dag in dag uit.
Ik heb voor het strenge, doch wel geduldige beleid gekozen. Ik ben van mezelf heel geduldig en dan ook ijzig kalm. En dat was exact wat dit paard nodig had (velen voor mij hadden het al opgegeven met dit paard). Kortom: ik was altijd dezelfde strenge maar duidelijke ruiter.
Ik ben begon met stappen, stappen en nog eens stappen en daar tussendoor halthouden. Halthouden was gelijk hup omhoog bij dit dier, want ze wilde niet stilstaan, ze wilde terug naar de andere paarden en dacht dat sneller te kunnen bereiken door te blijven lopen. Wat ik dan deed was het omhoog komen negeren. Niet op schelden, niet op mopperen, niet afstraffen, geen emotie van mezelf. Niks...gewoon wachten tot ze weer met vier benen op de grond stond en dan weer stappen. Dan nog een keer proberen en zodra de merrie maar een halve seconde echt even stil stond zoner omhoog te komen...dan belonen en afstappen en haar terug naar de anderen brengen.
Dit heeft heel goed effect gehad.
Valkuil in dit soort dingen is dat je eigenlijk vindt dat het toch "normaal" moet kunnen. Zoals die enkele dag die er tussen zit dat het paard zich wel normaal gedraagt. Dat moetje zelf uit je hoofd zetten. Want bij zo'n paard gaat het niet normaal.
Als je dit kunt uitbouwen zoals ik beschrijf zou het de sleutel kunnen zijn naar dat jij de aandacht van het paard op jou kunt laten focussen.
Bij mij ging het met sprongen vooruit en kon ik al snel gewoon draven en van draf ook weer een goede overgang terug rijden. Ik heb de merrie nu zes jaar en ze gaat nooit meer weg. Wat een fijn paard heb ik nu. En braaf....dat wil je niet geloven. Stilstaan is helemaal geen probleem meer. IK rijd er mee in het bos, ik spring en dressuur en we zijn er nu aan het beleren voor de kar en ook dat lijkt super te gaan,
Ik wed dat je hier tig tips krijgt dat je grondwerk moet doen. Maar als het zo is dat het paard zulk geconditioneerd gedrag met rijden vertoont, dan los je dat ook alleen maar op door die conditionering met rijden te doorbreken.
Op de grond was mijn merrie altijd al braaf: netjes stilstaan, braaf de trailer op, voetjes geven...allemaal geen probleem....de stress ed begon echt pas op het moment dat er iemand op ging zitten. En dat had zijn redenen bij dit dier, want er was al veel verkeerds gebeurd.
Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje kunt volgen en dat je er wat aan hebt. Ik ben van mening dat jouw mentale verandering eerst moet gebeuren (ik zeg niet dat je het nu fout doet hoor...) in die zin dat je het paard echt accepteert zoals het is en niet steeds denkt: dit moet toch anders kunnen, want soms kan het wel.... (dat is bij mij namelijk echt van invloed geweest)

hier herken ik idd mijn merrie in... het stappen heb ik geprobeerd, het ging een paar dagen goed, toen ging ze flippen (4 benen de lucht in en bij het neerkomen je uit het zadel rukken).... halthouden gaat redelijk, maar moet niet te lang duren....
mijn probleem zit echt in de overgang stap, draf... ze galoppeerd dan aan, meestal na een uurtje is ze erg moe en dan kan ik een paar keer aandraven en als ik haar uit haar balans haal (kleine volte). Ik heb dus normaal geen geduld, maar nu lukt het redelijk...
Dat 'normaal' in je hoofd hebben, dat herken ik helemaal, ook omdat ze er soms goede dagen tussen heeft... ik zal proberen mij erover een te zetten.
Ze vertoont dit gedrag dus idd alleen met rijden, aan de hand is ze wel op mij gericht en als er iets is, dan zoekt ze ook steun, vertrouwen is er dus wel...
Mag ik vragen hoe lang het bij jou heeft geduurd voordat ze enigszin normaal te rijden was??

@ midgie: ze is echt de leider, geen aanvaringen en iedereen gaat ook voor haar aan de kant. De vreemde paarden die evt in de groep komen, houdt ze ook bij de groep vandaan... onzeker is ze zeker niet, ook niet aan de hand... Ze is ook niet bang of schrikkerig, in tegendeel, ze is eigenlijk nergens bang voor. aan de hand is ze wel rustig enontspannen, het vertrouwen is er dan ook wel, het is echt alleen tijdens het rijden en het longeren. grondwerk lijkt me dan ook niet echt nuttig.
Ik heb tijd en nog redelijk veel geduld. Al moet het een paar jaar duren, maar ik heb geen zin om er 2 jaar voor uit te trekken en dan nog blijven zitten met een springboon...
Ik heb haar in het begin lichtelijk verdoofd op het advies van een trainer waar ze even heeft gestaan (moest weer ff geduld bij elkaar zoeken :o ), dat hielp idd niet veel en daar ben ik ook mee opgehouden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:40

Sommige mensen zweren bij bachbloesem. Ik heb er geen ervaring mee maar misschien zou je in de hoek een oplossing kunnen vinden. Hormonaal is de merrie wel normaal?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:45

Anne_GTI schreef:
Sommige mensen zweren bij bachbloesem. Ik heb er geen ervaring mee maar misschien zou je in de hoek een oplossing kunnen vinden. Hormonaal is de merrie wel normaal?

heb bach rescue gebruikt, magnesium en momenteel zit ze aan magic nogwat... volgens mij is ze hormonaal wel in orde, ook omdat magnesium helemaal niet hielp...
Zal toch nog een keer de bach proberen, ook omdat het nu weer wat verergerd is.
Is het beter om haar s nachts binnen te zetten (als ze de box niet afbreekt..). Ze staat nog maar een week 24/7 buiten en ze gaat zowiezo met slechter weer weer s nachts naar binnen (kan niet goed tegen de regen), of zal ik het maar zo laten? tja, ze moet t toch leren misschien??

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:03

Ik rij sinds een jaartje op een gevoelig paard die heel erg heet kan worden en niet meer rustig wordt. Eerste maand heb ik hem alleen maar gelongeerd, op gegeven moment kreeg ik goed contact met hem en hij luisterd op stemhulpen. Daarna ben ik gaan rijden, bij eerste keer draven zat zijn hoofd voor mijn gezicht :+ dus toen besloten om alleen maar te gaan stappen, veel oefeningen maken en regelmatig uitgestrekte stap waarmee hij zijn hals kan verlengen en dalen. Na anderhalve maand heb ik de stap goed onder controle en besloot toen gaan draven. Ik begon met kleine stukjes draven, achtjes maken en regelmatig belonen om te controleren of ik zelf ontspannen ben. Als het fout gaat dan ga ik terug naar stap want daar heb ik meeste controle over, uit laten rennen helpt helaas niet want na een uur is hij nog steeds heet. Ik heb zelfs niet veel geduld, maar door dat paard heb ik geleerd om geduld te hebben en heel consuquent te blijven. Als ik boos wordt dan ben ik nog verder van huis :+
Bij dat paard kan ik niet ieder keer gaan halthouden en alleen maar op hoefslag volgen want dan gaat ie vervelen en heet worden.

Wat bij jullie mist is de contact, met grondwerk kan je aan werken om contact te krijgen met het merrie en vervolgens kan je dan erop rijden. Het merrie moet gewoon weten dat JIJ de leider bent want ze is eraan gewend dat zij alles bepaald wat er gebeurd.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:17

Th0mas schreef:
Ik rij sinds een jaartje op een gevoelig paard die heel erg heet kan worden en niet meer rustig wordt. Eerste maand heb ik hem alleen maar gelongeerd, op gegeven moment kreeg ik goed contact met hem en hij luisterd op stemhulpen. Daarna ben ik gaan rijden, bij eerste keer draven zat zijn hoofd voor mijn gezicht :+ dus toen besloten om alleen maar te gaan stappen, veel oefeningen maken en regelmatig uitgestrekte stap waarmee hij zijn hals kan verlengen en dalen. Na anderhalve maand heb ik de stap goed onder controle en besloot toen gaan draven. Ik begon met kleine stukjes draven, achtjes maken en regelmatig belonen om te controleren of ik zelf ontspannen ben. Als het fout gaat dan ga ik terug naar stap want daar heb ik meeste controle over, uit laten rennen helpt helaas niet want na een uur is hij nog steeds heet. Ik heb zelfs niet veel geduld, maar door dat paard heb ik geleerd om geduld te hebben en heel consuquent te blijven. Als ik boos wordt dan ben ik nog verder van huis :+
Bij dat paard kan ik niet ieder keer gaan halthouden en alleen maar op hoefslag volgen want dan gaat ie vervelen en heet worden.

Wat bij jullie mist is de contact, met grondwerk kan je aan werken om contact te krijgen met het merrie en vervolgens kan je dan erop rijden. Het merrie moet gewoon weten dat JIJ de leider bent want ze is eraan gewend dat zij alles bepaald wat er gebeurd.

dat contact mist nu (aan de hand dan) dus net niet... ik heb in het begin echt een band met haar opgebouwd en daar de tijd voor genomen, ze heeft tussendoor ook een paar keer een blessure gehad en toen ben ik ook met haar bezig geweest. Dat maakte echt geen verschil... ze ziet mij, aan de hand dan, dus ook wel als leider, maar tijdens het rijden dus niet. ze is ook goed op de stemhulp (moet wel, beenhulpen ben ik nog niet echt aan toegekomen). Het alleen stappen heb ik dus ook geprobeerd, maar toen werd ze echt link, 4 benen de lucht in, niet meer te sturen enz. afleiden met kleine voltes (in draf, in stap gaat ze op den duur dus flippen), helpt wel iets, dus dat doe ik al...

ik moet steeds weer mijn omgeving overtuigen waarom ik haar niet verkoop, maar, ik heb echt een klik met haar (aan de hand dan). bovendien kan ik haar zo niet verkopen, ja, als fokmerrie misschien...
uit laten rennen helpt bij die van mij dus idd ook niet, eerst moe longeren ook niet, ze begint gewoon weer opnieuw...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:25

Hoe reageert ze als je tijdens het rijden haar de oren van de kop kletst?

Bij mijn ouwe heks was dat de oplossing destijds. Gewoon continue met de stem contact maken en veel belonen door braaf te zeggen enz. In het begin was het vooral zaak om veel een constant laag tempo te rijden. Tempowisselingen riepen extra spanning op.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:38

Bij mij is omgang een heel lief rustig paard, zelfs een kleine kind doet de hoofdstel om maar bij rijden is hij heel anders. Ik moet mezelf rustig blijven, consuquent blijven, belonen en contact houden.

Het is idd erg lastige situatie als je nog niet weet hoe je haar af kan leiden om te kunnen gaan rijden. Het probleem is dus dat je geen contact hebt met rijden.

Geloof me: bij ieder probleem is er een oplossing!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:40

Anne_GTI schreef:
Hoe reageert ze als je tijdens het rijden haar de oren van de kop kletst?

Bij mijn ouwe heks was dat de oplossing destijds. Gewoon continue met de stem contact maken en veel belonen door braaf te zeggen enz. In het begin was het vooral zaak om veel een constant laag tempo te rijden. Tempowisselingen riepen extra spanning op.

Daar wordt ze idd rustiger van, dus dat doe ik ook zoveel mogelijk.
in een constant laag tempo gaat ze ook giga flippen. Op zich vind ik dat niet heel erg, maar ze trekt tijdens het bokken of 4 benen de lucht in springen mij ook uit het zadel, met als gevolg dat ik de hele week met spierpijn rondloop... bovendien is dat niet erg bevordelijk voor de ontspanning (het flippen en mijn spierpijn)

op het moment is het gewoon zo erg, dat ik niet echt kan zeggen wat helpt. misschien een fufusela tegen haar oor zetten, zodat ze eindelijk eens herrinert dat er 1 op haar rug zit en dat die ook wat inspraak wil :D
ik ga in elk geval zoveel mogelijk tips meenemen en zien hoe het de komende weken gaat..

@ thomas, dat ga ik iedere dag tegen mezelf zeggen, momenteel zie ik niet echt een toekomst, maar ik blijf volhouden!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:03

Ik heb zelf een poos zo'n zelfde uitdaging gereden :P
Echt zo'n hete fik.... ook een merrie met volgens mij de bijkomende extreme hormonale perikelen :o
Ik herken haar meteen in het verhaal!

1e 2 maanden heb ik haar laag en diep gereden, kleine voltes & achtjes, met een constante aanleuning in een zo laag mogelijk tempo.
Wilde ze harder steeds met contrastelling afremmen en terugnemen...binnenhand los en stelling terugnemen.
En last but not least DE TIP: Het lijkt tegenstrijdig maar heel veel extreem constante kuitdruk geven!!!!
Fijn/doodknijpen voor je gevoel zeg maar ;-)

Dit laatste heeft echt super geholpen, na 2 maanden steeds meer hoger instellen en weinig schakelen,
focussen op 1 tempo met zoals gezegd veel constante kuitdruk!
Extreem vanuit je been naar de hand toe rijden.....druk houden en met constante aanleuning ertussen houden!
Eigenaresse had haar na 3/4 maanden weer overgenomen, met mijn tips & trics en gestart....meteen 1e met 3 wp :Y)

Ze bleef overigens van nature heet, maar wel bewerkbaar, behalve als ze weer haar hormonale periodes had,
dan verviel ze af en toe snel terug in haar oude gedrag :(:)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 10:16

listiglistje schreef:
Ik heb zelf een poos zo'n zelfde uitdaging gereden :P
Echt zo'n hete fik.... ook een merrie met volgens mij de bijkomende extreme hormonale perikelen :o
Ik herken haar meteen in het verhaal!

1e 2 maanden heb ik haar laag en diep gereden, kleine voltes & achtjes, met een constante aanleuning in een zo laag mogelijk tempo.
Wilde ze harder steeds met contrastelling afremmen en terugnemen...binnenhand los en stelling terugnemen.
En last but not least DE TIP: Het lijkt tegenstrijdig maar heel veel extreem constante kuitdruk geven!!!!
Fijn/doodknijpen voor je gevoel zeg maar ;-)

Dit laatste heeft echt super geholpen, na 2 maanden steeds meer hoger instellen en weinig schakelen,
focussen op 1 tempo met zoals gezegd veel constante kuitdruk!
Extreem vanuit je been naar de hand toe rijden.....druk houden en met constante aanleuning ertussen houden!
Eigenaresse had haar na 3/4 maanden weer overgenomen, met mijn tips & trics en gestart....meteen 1e met 3 wp :Y)

Ze bleef overigens van nature heet, maar wel bewerkbaar, behalve als ze weer haar hormonale periodes had,
dan verviel ze af en toe snel terug in haar oude gedrag :(:)

ik ben al ietsjes langer dan 2 mnd bezig, ook bovengenoemde tips geprobeerd (op de kuitdruk na)... knijpen met mijn been gaat niet lukken, jammer genoeg. Heb een ongeluk met een paard gehad die ik moest corrigeren en nu doet mijn been het niet goed meer...

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:26

Is er geen mogelijkheid om haar een periode helemaal af te zonderen van de groep? Of met maar een enkele groepsgenoot?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:28

Chips das wel balen voor je :(:)
ik had nl echt het idee dat dat als beste hielp om de boel rustig(er) en gecontroleerd te houden....

Wellicht voer aanpassen/supplementen? Cavalor Pianissimo voeren met een soort Equinerve oid? ik noem maar wat....
Helpt iets, maar verder is het toch iets wat ze rijtechnisch moet gaan snappen/accepteren... lastig!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:44

En totaal opnieuw beginnen? Eerst met één iemand aan de longeerlijn laten werken, zodat ze daar helemaal opgericht raakt. Let er ook heel erg op dat een overgang terug aan de lijn géén trekken aan de lijn wordt etcetera. Daar zit je dan later weer mee als je gaat rijden, dan is ze al gewend aan grove hulpen dus reageert ze helemaal niet meer.
Deze zelfde persoon blijft de lijn vasthouden als er iemand anders opgaat. Vervolgens gaat de ander langzaam aan steeds meer hulpen van de ander overnemen tot diegene los kan rijden. Een paard wat niet meer tot rede vatbaar is, heeft gewoon geen zin om op te gaan zitten.
Ik zou haar wel bij de rest laten staan, of in een kleiner groepje, van helemaal alleen worden ze vaak onrustiger (wat logisch is).
Je zou eens kunnen kijken of je voer kan geven wat geleidelijk aan de energie vrijgeeft. Bachbloesems schijnen ook goed te helpen.
Maar lastig om zo van internet advies te geven, je kan niet zien of het paard het doet uit onrust, onzekerheid, dominantie enzovoorts.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 10:48

listiglistje schreef:
Chips das wel balen voor je :(:)
ik had nl echt het idee dat dat als beste hielp om de boel rustig(er) en gecontroleerd te houden....

Wellicht voer aanpassen/supplementen? Cavalor Pianissimo voeren met een soort Equinerve oid? ik noem maar wat....
Helpt iets, maar verder is het toch iets wat ze rijtechnisch moet gaan snappen/accepteren... lastig!

ik voer subli zonder met biotine en magic nogwat (voor hete paarden)
Het probleem is dat ze hoefbevangengevoelig is en dat haar hoeven, o.a. door slecht onderhoud, erg slecht en gevoelig zijn...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:51

Ik heb meestal hete paarden omdat ik daar het beste mee kan. ( Kan niet zo goed met druk rijden in een springparcours) Wat inderdaad belangrijker is voor hete paarden is de kuitdruk.

Ik heb bij Alice Naber Lozeman gewerkt en zij heeft het mij een keer zo uitgelegd:

Als je een persoon hebt die niet tegen kietelen kan en je raakt die af en toe in de zij aan. Dan kietelt dat en krijg je een (extreme) reactie.

Als je bij een kietelig persoon je vlakke hand in de zij legt en daar constante druk op houd, zal het niet zo erg zijn en (hopelijk) gaan ontspannen.

Hopelijk lukt het toch met die constante kuitdruk. (Ik bedoel ook met je been)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:01

2005 schreef:
En totaal opnieuw beginnen? Eerst met één iemand aan de longeerlijn laten werken, zodat ze daar helemaal opgericht raakt. Let er ook heel erg op dat een overgang terug aan de lijn géén trekken aan de lijn wordt etcetera. Daar zit je dan later weer mee als je gaat rijden, dan is ze al gewend aan grove hulpen dus reageert ze helemaal niet meer.
Deze zelfde persoon blijft de lijn vasthouden als er iemand anders opgaat. Vervolgens gaat de ander langzaam aan steeds meer hulpen van de ander overnemen tot diegene los kan rijden. Een paard wat niet meer tot rede vatbaar is, heeft gewoon geen zin om op te gaan zitten.
Ik zou haar wel bij de rest laten staan, of in een kleiner groepje, van helemaal alleen worden ze vaak onrustiger (wat logisch is).
Je zou eens kunnen kijken of je voer kan geven wat geleidelijk aan de energie vrijgeeft. Bachbloesems schijnen ook goed te helpen.
Maar lastig om zo van internet advies te geven, je kan niet zien of het paard het doet uit onrust, onzekerheid, dominantie enzovoorts.

hier ben ik nu mee bezig en dat heb ik ook al een paar keer eerder gedaan.
een kleiner groepje is helaas niet mogelijk. Persoonlijk ga ik niet op een paard zitten die nog aan een lijn vastzitten, daar heb ik een keer een zeer ernstig ongeluk mee gehad...
Heb je ook een idee wat voor voer of welke bachbloesems? Ze is wel gevoelig voor hoefbevangenheid.
Ik heb het idee dat het een combi is tussen onrust, dominantie en aangeleerd gedrag. misschien een heel klein beetje onzekerheid erbij, maar dan alleen maar heel soms. Ze is bij de vorige eigenaar door een meisje gereden, die erg bang was en die alleen maar met haar galopeerde, dan is ze nl wel rustig..
Het probleem uit zich dus eigenlijk alleen in de stap en draf... galop doe ik dus bijna nooit, ook omdat ze daarna helemaal flipt in de draf...
Ik heb op zich wel een filmpje dat een klein beetje aangeeft hoe ze is, maar die is op een goede dag gemaakt en is al een paar maanden geleden gemaakt. Niet echt vergelijkbaar met de huidige situatie dus...

@ muc: Dat hoort idd erg logisch... ik kan dus alleen met mijn rechterbeen druk geven en ik heb niet echt controle over mijn linkerbeen. ongelijke druk lijkt mij ook niet handig. Maar ik ga t deze week wel ff proberen (met 2 benen gelijke druk dan). Ik rij ook nog een flegmatiek paard en daar lukt t soms ook, alleen wordt mijn enkel dan wat dik en blauw...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:10

Ik rijd ook zo'n heethoofd die wat moeite heeft met gezag.
Die ben ik ook regelmatig kwijt.
Het zal met veel trainen en idd veel kuitdruk wel iets kunnen verbeteren,maar weg gaan doet het niet en reken niet op veel verandering.
Op momenten dat het moet gebeuren keert het zich direct weer tegen je.
Dus ik raad je eigenlijk gewoon aan er niet iets van te willen maken wat het niet is,je hebt eigenlijk alles al geprobeerd.
De sport is ze dus gewoon niet zo geschikt voor,helaas.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:16

ambre schreef:
Ik rijd ook zo'n heethoofd die wat moeite heeft met gezag.
Die ben ik ook regelmatig kwijt.
Het zal met veel trainen en idd veel kuitdruk wel iets kunnen verbeteren,maar weg gaan doet het niet en reken niet op veel verandering.
Op momenten dat het moet gebeuren keert het zich direct weer tegen je.
Dus ik raad je eigenlijk gewoon aan er niet iets van te willen maken wat het niet is,je hebt eigenlijk alles al geprobeerd.
De sport is ze dus gewoon niet zo geschikt voor,helaas.

Ze laat wel heel veel talent zien. De zijgangen pakt ze wel goed op. om haar nu zo op te geven voor de sport, nee, dat vind ik nu nog te vroeg... Helemaal na sommige reacties hierboven...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:18

Dat snap ik,die van mij heeft ook heel veel talent.Maar karakter is nog wel het allerbelangrijkste.
Maar ik zou zeggen:zet gerust door!Maar als ik lees hoe heet ze is.....Sterkte!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:30

Loopt deze merrie wel goed?

De combinatie van wel willen stappen en galoperen, samen met slecht hoefonderhoud en gevoelige voeten, zou grotendeels het probleem kunnen zijn. Draf is de meest vermoeiende gang vandaar.

Daarnaast zou ik haar voor een tijdje uit de kudde halen. Zet haar samen met een ander paard (liefst een heel menslievend en rustig paard) en zorg dat ze deze altijd kan zien. Weet je soms waarvan het veulen is overleden? Heeft ze voldoende afscheid kunnen nemen? Het gebrek hieraan zou haar reactie ten opzichte van de kudde kunnen verklaren. Laten dekken is altijd nog een goede optie voor dit jaar.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:37

ik heb een tijdje geleden het zelfde gehad met mijn pony zij was ook het enorm druk echt niet normaal en ik had toen 2x in de week les ook ging zij soms uit het niet helemaal uit haar dak.
toen hebben we besloten haar naar de veearts te brengen omdat het zo niet langer kon en wat bleek ze was heel erg hoefbevangen. Elk paard reageerd er anders op de meeste worden heel rustig maar die van mij kon je echt niet meer houden. ook mij instructrice stond er ook versteld van dat ze zo op haar hoefbevangenheid reageerde door te gaan rennen. ookal was ze hoefbevangen ze liep niet kreupel en stond ook niet raar om haar voorvoeten te ontlasten dus misschien heeft ze daar last van omdat u erbij vermeld dat ze erg gevoelig is voor hoefbevangenheid.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:40

Constante druk ben ik nooit zo van, maar het verschilt ook sterk per paard. Het paard wat ik reed die kon gewoon niet tegen kuitdruk... Ging vluchten en dan had ik niet zoveel meer te zeggen. Een duidelijk, minimaal klein hulpje werd het, maar dat heeft me lang geduurd om dat zelf ook goed te leren. Stomme was, als ze knopje om ging kon ik bij wijze van spreke sporen omdoen en ze er in zetten, trekken in het bit, ze reageerde nergens meer op.
Bachbloesems zou ik op moeten zoeken, dat weet ik zelf ook niet. Op een vorige stal stond iemand die dat heel goed wist. Voor ieder 'probleem' was er dan weer iets anders wat je kon proberen. Ook met kruiden. Normaal ben ik er niet zo van, maar in dit geval is het misschien het proberen waard. Het werkte wel, niet bij ieder paard even goed, maar sommige werden er bijvoorbeeld net iets rustiger van.
Ik bedenk me opeens, een ander zadel, zou het uitmaken? Ik had twee op het oog goedpassende zadels. Zadelmakers konden er ook niks aan zien. Toch was ze bij het ene zadel veel rustiger voor haar doen dan bij het andere zadel. Blijkbaar irriteerde ze zich weer eens ergens aan bij een zadel.
Succes ermee, ik denk dat je hier nog wel een behoorlijk lange tijd voor uit mag trekken;). Vooral de combinatie van onrustig/dominant en verkeerd aangeleerd gedrag is lastig.