Kan mijn paard ooit nog galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Kan mijn paard ooit nog galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:17

Hallo,
ik heb sinds 2jaar geleden april een toffe merrie aangekocht.
Ze heet Lamina, een draverse merrie van nu 9jaartjes.
Veel weet ik niet van haar verleden.
Ze was eerst mijn verzorgpaardje, maar de eigenaar van Lamina
keek echter niet naar zijn paarden ( stond ook nog een shetje Romeo, heb ik ook gekocht )
Lamina was letterlijk vel over been.
Ze was bang van alles en iedereen.
Ik ging bij haar in de weide, en ik voelde meteen een ' klik '.
Ik heb nl. graag paarden waar er nog ' werk ' aan is.
Sinds vorig jaar weet ik dat Lamina vroeger draversraces heeft gereden.
Ze heeft ook een goede afstamming.
Ik heb me toen bezig gehouden met op het internet op te zoeken, of je ook met dravers kan rijden.
Enja, dat kon.
Dus zijn ik ( en mijn vriendin ) Lamina gaan gewoonmaken aan bit en zadel.
Ook ben ik eens bij de vorige eigenaar gaan aankloppen, en heb gevraagt of hij wat meer wist over haar,
dat ze kon rijden etc.
Hij zei dat de eigenaar voor hem ermee heeft gereden, maar dat ze opnieuw moet ingereden worden.
Nu dat was allemaal gebeurt, ze kent alle hulpen heel erg goed, en reageert super op de stem.
Enkel om in galop te gaan is het ' vreselijk '.
Ze galoppeert namelijk als een 'echte' draver.
Ik weet dat ze vroeger nog draversraces heeft gedaan, dus dacht ik dat het daar aan lag.
ik heb al vanalles geprobeert, ook met trucjes van halve ophoudingen, links ( of rechts ) gestelt lopen etc.
Maar niets werkt echt, of toch maar voor een second of 5.

Weten jullie soms nog tips ofzo?
x

Ayla

Re: Kan mijn paard ooit nog galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:57

doet ze het aan de longeerlijn wel?
anders kun je dit misschien tijdens het longeren oefenen, zowel links als rechts galoperen. ;)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 14:19

xAylie schreef:
doet ze het aan de longeerlijn wel?
anders kun je dit misschien tijdens het longeren oefenen, zowel links als rechts galoperen. ;)

Ze steigert aan de longeerlijn :s

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:39

dan zou ik toch echt gaan proberen Lamina manieren aan te leren. :j
je zegt dat je haar opnieuw beleerd hebt, maar hier begin je toch mee via de longeerlijn?
of je hebt een paar stapjes overgeslagen?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:04

xAylie schreef:
dan zou ik toch echt gaan proberen Lamina manieren aan te leren. :j
je zegt dat je haar opnieuw beleerd hebt, maar hier begin je toch mee via de longeerlijn?
of je hebt een paar stapjes overgeslagen?

Wel, het is eigenlijk heel gek gegaan ;)
Lamina heeft wel manieren ja ;p
maar haar verleden is nietecht super (;
aangezien ze mishandelt is geweest etc.
zoals in het topic gezegt, ze luistert echt goed naar de stem,
dus heb ik haar in een longeerpiste gelongeert maar dan zonder koort.
x

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:05

oke, maar longeren zonder longeerlijn is evengoed longeren. :')
dus alweer mijn 'vraag', kan ze galoperen aan de longe?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:09

Een draver kent vaak de normale galop niet. Dit kan je niet door een of ander trucje uit te proberen ineens doen verdwijnen. Het zal er gewoon op aan komen om veel te oefenen en te blijven proberen. Voor sommige paarden doet het goed om eens een lang eind rechtuit te kunnen galoperen, voor anderen is het dan weer beter om veel overgangen draf-galop-draf te rijden.
Zoek een instructeur/instructrice die ervaring heeft met dravers om je verder te helpen. Verwacht in elk geval niet dat ze van de ene op de andere dag het ineens gemakkelijk gaat vinden. Galop blijft meestal een moeilijk onderdeel voor dravers. En daar heb je gewoon veel werk aan. Zoals andere paarden met andere dingen het moeilijk hebben.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:09

xAylie schreef:
oke, maar longeren zonder longeerlijn is evengoed longeren. :')
dus alweer mijn 'vraag', kan ze galoperen aan de longe?

Galopperen is een groot woord ;p
Ze kan het ja, maar haar achterhand gaat naar beneden & ze vliegt maar wat in het rond.
ze crost en doet ;p
x

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:14

De mijne kon het ook niet, of soms ineens wel maar dan echt gevaarlijk hard. Ze raakte namelijk gruwelijk in paniek van de galophulp (nog steeds overigens, dat zal er nooit meer uit gaan). Ik heb het haar geleerd door een hindernisje naast de hoefslag te zetten en boven de hindernis de galophulp te geven. Dan raakte ze niet in paniek en kon ze na de sprong gewoon prima verder galoperen. Dat was toen de enige mogelijkheid haar rustig aan te laten springen.
Inmiddels rijd ik niet meer in de bak en heb buiten onze eigen hulp bedacht. Ik zeg 'lopje floem, toe maar' en dan springt ze aan. Gaat soms (na 10 jaar) nog steeds ongecontroleerd, maar ze doet het wel.
Weet nog wel dat de eerste keer dat ze buiten aansprong in galop dat ik zat te janken van blijdschap, ik had namelijk de galop helemaal uit mn systeem gehaald, ik dacht dat gaat nooit lukken. En was eigenlijk ook niet zo'n probleem, dan maar rendraf. Maar toen ineens vond ze dat we er klaar voor waren en daar ging ze :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:16

een vriendin van mij had ook een verzrogdraver, die was toen 15 jaar en kon niks, alleen maar keihard in draversdraf. naar een half jaar kon ze rustig aan de teugel in draf en stap, maar dan moest ze wel eerst gerend hebben. toen naar (pas) een jaar lang hard werken begon ze rustig te galopeeren, okal vond ze het moeilijk en ging ze vaak terug in draversdraf. maar toen probeerde ze haar aan de teugel te rijden in galop en zo in een keer maakte ze een paard goede sprongen, en met veel gedult en belonen kon ze netjes galopeeren.

dus ik denk veel geduld en als ze een paar goede sprongen dirct belonen !! en veel voltes voorwaards rijden dat hielp ook heel goed.

veel sucses.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:19

Ik heb ook tijden en tijden geprobeerd om mijn draver te laten galopperen. Het is uiteindelijk bijna nooit gelukt. Alleen in het land.. lange rechte stukken, dat wilde wel. Vergeet ook niet dat ze in hun trainingstijd toen ze nog koerste ook altijd afgestraft zijn op het moment dat ze gingen galopperen. Dat zit bij veel oud dravers nog vers in hun geheugen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:24

Ja hoor, dit kun je nog gewoon leren. Mijn draver kon het ook niet en ging echt lomp hard op een recht bospad. Nu, 1,5 jaar later een gewone handgalop. En het is zelfs zijn favoriete gang geworden!!
In de bak vindt hij het soms nog wat moeilijk als hij vanuit de rechte zijde moet draaien en op een volte raakt hij nog weleens 'verstrikt' in zijn eigen benen.
Ik neem hem dan terug en laat hem op de rechte zijde weer aangalopperen. Hij leert nog steeds bij ;-)

Het kan dus zeker nog wel geleerd worden, ook bij een draver met een koersverleden! Dat heeft de mijne namelijk ook ;-)
Gewoon blijven oefenen en niet teveel vragen van je paardje, met geduld kom je er wel!
Succes!

Geduld en vertrouwen zijn de sleutel.... waar ze eerst afgestraft werden voor het gelopperen worden ze nu beloont. Dat kan natuurlijk wat verwarrend voor je paardje zijn. Dus iedere goede pas belonen dan komt het vanzelf.....en niet in een maand hoor maar neem de tijd.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:55

xtostarlight schreef:
De mijne kon het ook niet, of soms ineens wel maar dan echt gevaarlijk hard. Ze raakte namelijk gruwelijk in paniek van de galophulp (nog steeds overigens, dat zal er nooit meer uit gaan). Ik heb het haar geleerd door een hindernisje naast de hoefslag te zetten en boven de hindernis de galophulp te geven. Dan raakte ze niet in paniek en kon ze na de sprong gewoon prima verder galoperen. Dat was toen de enige mogelijkheid haar rustig aan te laten springen.
Inmiddels rijd ik niet meer in de bak en heb buiten onze eigen hulp bedacht. Ik zeg 'lopje floem, toe maar' en dan springt ze aan. Gaat soms (na 10 jaar) nog steeds ongecontroleerd, maar ze doet het wel.
Weet nog wel dat de eerste keer dat ze buiten aansprong in galop dat ik zat te janken van blijdschap, ik had namelijk de galop helemaal uit mn systeem gehaald, ik dacht dat gaat nooit lukken. En was eigenlijk ook niet zo'n probleem, dan maar rendraf. Maar toen ineens vond ze dat we er klaar voor waren en daar ging ze :D

Kon je draver al springen?
x

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:55

kevinsky schreef:
een vriendin van mij had ook een verzrogdraver, die was toen 15 jaar en kon niks, alleen maar keihard in draversdraf. naar een half jaar kon ze rustig aan de teugel in draf en stap, maar dan moest ze wel eerst gerend hebben. toen naar (pas) een jaar lang hard werken begon ze rustig te galopeeren, okal vond ze het moeilijk en ging ze vaak terug in draversdraf. maar toen probeerde ze haar aan de teugel te rijden in galop en zo in een keer maakte ze een paard goede sprongen, en met veel gedult en belonen kon ze netjes galopeeren.

dus ik denk veel geduld en als ze een paar goede sprongen dirct belonen !! en veel voltes voorwaards rijden dat hielp ook heel goed.

veel sucses.

okee, bedankt!
x

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:58

Popke schreef:
Ja hoor, dit kun je nog gewoon leren. Mijn draver kon het ook niet en ging echt lomp hard op een recht bospad. Nu, 1,5 jaar later een gewone handgalop. En het is zelfs zijn favoriete gang geworden!!
In de bak vindt hij het soms nog wat moeilijk als hij vanuit de rechte zijde moet draaien en op een volte raakt hij nog weleens 'verstrikt' in zijn eigen benen.
Ik neem hem dan terug en laat hem op de rechte zijde weer aangalopperen. Hij leert nog steeds bij ;-)

Het kan dus zeker nog wel geleerd worden, ook bij een draver met een koersverleden! Dat heeft de mijne namelijk ook ;-)
Gewoon blijven oefenen en niet teveel vragen van je paardje, met geduld kom je er wel!
Succes!

Geduld en vertrouwen zijn de sleutel.... waar ze eerst afgestraft werden voor het gelopperen worden ze nu beloont. Dat kan natuurlijk wat verwarrend voor je paardje zijn. Dus iedere goede pas belonen dan komt het vanzelf.....en niet in een maand hoor maar neem de tijd.

Okee bedankt!
Ik heb nu wel een trucje geleerd van mijn instructeur door je buitenteugel telkens een ' snokje ' te geven,
nujaa een snokje, gewoon heel lichtjes terugnemen en geven, terugnemen en geven.
Dit lukt nu wel in draf enzo, maar ze luistert verschrikkelijk goed naar je stem, en naar je benen, dus je moet echt stilzitten met je benen of ze gaat ervan door.
x

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:30

Probeer aan te springen, gelijk op de volt. In draf en als ze weer rustig is gelijk weer aan te springen.
Dat meerdere malen per keer te herhalen;)

Veel succes!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:42

Weet ik niet of ze al kon springen, ik ben gewoon begonnen in draf te springen en balkjes etc. Ook op de ponyclub deden we dat wel eens, maar toen galopeerde ik nog niet. Later bedacht dat ik haar zo in galop kon zetten.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:44

Wat bedoel je met dravers galop?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:20

xtostarlight schreef:
Weet ik niet of ze al kon springen, ik ben gewoon begonnen in draf te springen en balkjes etc. Ook op de ponyclub deden we dat wel eens, maar toen galopeerde ik nog niet. Later bedacht dat ik haar zo in galop kon zetten.

nuja, ik weet wel een keer toen ze meeging naar de manege dat ze een sprongetje met haar hebben gedaan, maar daar liep ze letterlijk rechtdoor..
x

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:20

LizzyLover schreef:
Wat bedoel je met dravers galop?

ongecontroleert & als een gek gaan crossen ;p
x

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:14

Dat komt vanzelf goed.
Ik heb vooral veel geoefend op een volte en bij elke pas mijn binnenbeen eraan.
In de hoek aan galoperen en heeel goed belonen.
Ook heb ik het op buitenrit geoefend, dan kan je lekker een stuk rechtuit.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 20:34

LizzyLover schreef:
Dat komt vanzelf goed.
Ik heb vooral veel geoefend op een volte en bij elke pas mijn binnenbeen eraan.
In de hoek aan galoperen en heeel goed belonen.
Ook heb ik het op buitenrit geoefend, dan kan je lekker een stuk rechtuit.

Op buitenrit is ze niet in te houden,
maar ik ga het zeker eens proberen (:
x

xavier1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:35

mischien aan een longe met hulpteugels dan heeft ze toch de stelleing wat ze onder het zadel zou hebben en kan je zien wat je dat en kijken of je dan iets kunt zien wat misschien kan helpen....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:38

Hulpteugels als een paard steigerd.. br eng

Probeer in de galop een beetje figuren te rijden om de snelheid er wat uit te halen, verder zijn overgangen in dit geval heel moeilijk, maar zeker wel nuttig

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 06:24

Op buitenrit is ze niet in te houden,
maar ik ga het zeker eens proberen (:
x[/quote]

Dat komt omdat ze door de galop uit balans raakt. Die snelheid geeft niets!!! Zoek een recht lang pad op. Vergeet niet dat ze even moet 'oefenen' hoe ze haar benen moet plaatsen :+
De mijne was een echte straaljager maar nu...heeeeeerlijk <3