Losser in kaakgewricht,tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Losser in kaakgewricht,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 07:59

Laatste tijd geeft Melody wel na maar krijg ik haar moeilijk net dat laatste stukje door de kaak.Voel dat we er steeds heel dichtbij zitten maar net die laatste 'inknikking'gaat lastig tot niet.Iemand tips?

pietsie

Re: Losser in kaakgewricht,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:16

bij de kaak waar hij moet knikken zit een grote dikke spier die bij sommige paarden wat "stug "is.
Deze kun je masseren met wat witte olie , verkrijgbaar bij ruitersportzaak, welkoop.
Dit is op zich een moeilijk klusje en in het begin vind een paard dit niet altijd fijn, vraag een sin je omgeving of iemand dit kent en het je voor kan doen want die spier zit vaak diep en je moet hem "rollen "
na een paar keer word die spier wat soepeler wat de nageeflijkheid kan bevorderen.
Dit probleem komt vaak voor bij paarden die een beetje kort in de hals zijn.
Succes

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 09:33

Ze is niet kort in de hals,ze is alleen ongelooflijk sterk en ze weet dat ze sterker is...dat uit zich in die spier vasthouden!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:37

zal veel tijd kosten, longeer je veel?
als ze weet dat ze sterker is, gaat er dan iets mis met rijden? dus dat jullie tegen elkaar vechten?
de mijne had het vroeger ook, en met veel ontspanning en longeren heb ik het er uit gekregen, weet niet of het de goede manier is, maar ik heb echt geprobeerd richting het hals strekken te rijden, met een vrij los teugeltje en vandaaruit lekker inbuigen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:38

MelodyT schreef:
Laatste tijd geeft Melody wel na maar krijg ik haar moeilijk net dat laatste stukje door de kaak.Voel dat we er steeds heel dichtbij zitten maar net die laatste 'inknikking'gaat lastig tot niet.Iemand tips?

Bedoel je dat je haar gewoon niet rond in de hals krijgt
(foto profiel die een wat rechte hals aangeeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:58

Volgens mij ook.

Ik zie een paard wat ook niet helemaal lekker los in in het lijf, en met name in de rug. Ik denk dat je (onder begeleiding van een goede instructeur, en misschien zelfs een fysio die haar masseert) moet gaan proberen het paard helemaal los in het lijf te krijgen. Soepel, lening en sterk moet ze worden.
Dat kan heel goed met een combinatie van gerichte training en massage.

Vaak is het zo, dat als een paard ergens in het lijf nog vastzit, je dat terugvoelt in de mond, paard geeft dan niet helemaal na, de hulpen komen niet lekker door, en dat voel je.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:31

Ow die foto is oud...vorig jaar en dit is pas iets van afgelopen week.Ik krijg haar er uiteindelijk wel door maar ik heb moeite haar goed op de sluiten.Ze buigt af maar blijft net iets voor de loodlijn met haar hoofd.Ik voel dat ze ieder moment dan in kan knikken,wat meestal ook wel gebeurd maar ze blijft daar niet bevestigt zitten.Iedere dag toch 15min voor ze daardoorheen is.Dan loopt ze heerlijk komt achter ook goed erbij en krijg fijn mondgevoel.Dat ze sterker is weet ze omdat we iedere keer als we een miscomminucatie hebben ze stug en sterk word om naar beneden te krijgen.Als ik dan kwa kracht aan weet te houden word ze na 1 a 2 x weer ontzettend makkelijk en kan ik haar weer met heel lichtte druk perfect rijden.Heb goede les (heb al eerder een dominantie probleem waar ik echt moedeloos van werd )met hem op weten te lossen.Daarna tijdens dr dracht is ze 11mnd echt super makkelijk geweest,en nu gaat ze weer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:49

Nou ja, kijk, als jij er van overtuigd bent dat het aan het paard ligt, zijn we uitgepraat hier. Ik kan je paard namelijk geen tips geven.

De zin: "als ik qua kracht aan weet te houden" zegt me dan ook wel genoeg.
Geef vooral je paard de schuld, denk wel dat zoiets je rijtechnisch verder helpt idd :roll:

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:33

Met kracht bedoel ik gewoon handen opstellen en op druk houden tot ze nageeft dat kan wat lang duren waardoor mn arm pijnlijk word en ik dus afentoe op moet geven,is ze das
ar doorheen dan heb ik gewoon lichtte aanleuning.
Ik vroeg me gewoon af of er mischien een oefening was om daar makkelijker doorheen te kunnen komen?!Als ze erdoor is beweegt ze overiging met erg veel veer en is ze volledig door dr lijf aan het lopen.Vandaar dat ik niet verwacht dat er ergens een blokkade zit...de merrie is voor degene die dr kennen ontzettend dominant word ze niet met volle aandacht gereden grijpt ze ieder klein ding aan om te gaan klieren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:16

Als je arme pijnlijk worden dan ben je niet goed bezig, het probleem zit bij jou en niet bij je paard.
Misschien eens met een wat neer gevende teugel rijden en geen druk houden, vooral de buitenteugel wat meer geven, een paard kan geen stelling aannemen of ontspannen in zijn kaak als hij vast word gehouden, het boek dressuur onder vuur zou misschien eens nuttig zijn om door te lezen, of de dvd daarvan, dan zie je ook de beelden wat er gebeurd als je vast houd,

Een paard kliert ook niet , het is op dat moment de begeleider die een fout maakt, misschien kun je wat meer aan grondwerk doen om wat meer aan respect te werken vooral vanaf jou kant, als jij met respect werkt zul je ook respect krijgen van het paard.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:35

Nou als je begrenst voor en achter eraan rijd dan moet ze na gaan geven,dit doet ze ook alleen heeft dat begrenzen
vaak het effect dat ze ook even vastpakt als ik dan de druk die ik van haar krijg niet aankan op mn spieren...En wie zegt dat ik zonder respect rij,knap als jij dat kunt zien!Als madame vind dat ze oneerlijk behandeld word dan gaat ze knarsetanden en dat heeft ze al heel lang niet gedaan.Als ze erdoor is briest ze ook dus lijkt me niet dat ik zo respectloos ben.Ik krijg goede les ,maar zit niet op reacties te wachten waarin iemand denkt te weten dat ik geen respect hen.Ik vroeg RIJ tips..Dit topic mag gesloten worden.Ik los het wel op met nn instructeur!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:37

alle kracht die jij zet krijg je weer terug, vandaar mijn tip om eerst zelf te ontspannen!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:43

Ik ontspan zelf ook, zet ik geen druk dan blijft ze met dr hoofd ver van dr lichaam lopen...Ik zeg niet dat ik perfect maar 1 ding weet ik wel, en dat is zoals iedereen ook altijd zegt ben te soft!Dus respectkwestie is het niet ze krijgt eerder te veel respect!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:23

Als je pijn in je arm krijgt met rijden door te veel druk op de mond, heb je geen respect lijkt me ??
Je voelt je heel aangevallen als iemand jou een tip geeft, je hebt les maar vraagt het hier wel, word het geen tijd om een andere lesgever te zoeken dan die jou wel kan helpen met jou probleem, want het probleem ligt bij jou en niet bij het paard, het paard doet waar jij om vraagt.
Misschien moet je wat meer met je zit gaan doen en minder met je handen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:57

Ik vraag het hier omdat ik donderdag pas weer les heb!Dacht misschien weet iemand hie ik net dat laatste stukje voor elkaar krijg,zodat ik er niet tot donderdag mee hoef rond te hobbelen.Ik heb erg goede les (zelf z jury,hoeft niks te betekenen dat weet ik,maar hij krijgt ieder paard aan het lopen!)Maar zoals ik al zei dat topic kan op slot,we komen er samen wel uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:13

Kun je je instructeur niet even bellen dan en het hem vragen?
Maar denk dat je aan je zelf moet gaan werken en meer ontspannen rijden wat ik al meer zei, dan zal het paard jou daar echt in gaan volgen.
Grondwerk kan daar el eens een goeie voor zijn!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:28

En met grondwerk bedoel je longeren?
Ik heb haar paar keer per week aan de pessoa lopen,tot nu toe altijd laagste stand laag en rond,dan is ze vrijwel meteen los.
Alleen rechts blijft ze ietwat naar buiten kijken,dan doe ik de lijn aan dr buitenste bitring en dan door de andere en door de ring in de singel.Hier reageert ze goed op en is dan ook echt los.

Dus het is niks lichamelijks.
Ik zelf denk dat het een wisselwerking is tussen haar en mijn handen.Ik heb moeite deze stil te houden,maar ze gaf daar toch altijd erg fijn op na kwam ook door de kaak.
Nu zijn we eraan begonnen extra goed te letten op mn handen stil te houden en nu krijg ik haar dus ineens dat kleine stukje er net niet doorheen.

Daarbij komt wel dat ze echt dominant is hoor,zo'n 1,5jr geleden wilde ze van de 1 op de andere dag niet meer afbuigen voor me.
Blijf dr kaken stijf opelkaar houden,de avond ervoor nog hoge punten gescoord op concour.De ochtend erna wilde ze niks meer voor mij doen,ben er 3 maanden zoet mee geweest om haar weer in de nagefelijkheid te krijgen.Daarna zijn we er nog beter uitgekomen maar ze grijpt wel iedere kans aan om onder het werk uit te komen.Maar in middels zijn we in een half jaar wel L1 met winst tussen de paarden.Maar tis gewoon absoluut geen makkelijke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:55

En als jij haar nu eens niet op druk naar beneden rijdt, maar lichtjes opvangt, en zonder druk te zetten fijn na blijft geven? Dan komt zij ook wel hoor :)
Moet je uiteraard haar wel van achter actief maken :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:57

Wat ik altijd doe als mijn paard dat laatste stukje vast blijft houden is op de volte rijden en dan afwisseld binnen- en buitenstelling vragen, volte sluiten-openen en soms de binnenstelling doorvragen. Bij een paard dat minder ver in de opleiding is stelling vragen met de binnenhand en wanneer het loslaat buitenteugel meer op druk nemen om het paard op de achterhand te krijgen. Steeds korte sessies, laat het paard los, loopt ie een paar passen goed, dan even laten strekken.
Je kunt zo steeds meer vragen en de sessies wat langer maken totdat je de stelling op de buitenhand kunt vragen en het paard dus steeds meer op het achterbeen komt en dus meer kunt verzamelen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:12

Esther die tip is wel fijn ja,ik laat haar inderdaad eerst binnenteugel nageven en pak dan buiten hand erbij. Op links blijft ze dan vrij constant maar rechts is ze dan zo stug ze komt wel alleen probleem herhaalt zich dag erna weer in dezelfde mate.De moter achter draait wel goed want ik merk dat ik van achter de druk in mn handen gereden krijg,dus voorwaards neerwaards is ze wel.Ook merk ik dat als ik haar terugrijd naar de bijna stap en dan haar achterbeem actief houd ze wel dat laatste stukje geeft,alleen rijd ik haar daar weer uit pakt ze weer vast.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:26

MelodyT schreef:
Esther die tip is wel fijn ja,ik laat haar inderdaad eerst binnenteugel nageven en pak dan buiten hand erbij. Op links blijft ze dan vrij constant maar rechts is ze dan zo stug ze komt wel alleen probleem herhaalt zich dag erna weer in dezelfde mate.De moter achter draait wel goed want ik merk dat ik van achter de druk in mn handen gereden krijg,dus voorwaards neerwaards is ze wel.Ook merk ik dat als ik haar terugrijd naar de bijna stap en dan haar achterbeem actief houd ze wel dat laatste stukje geeft,alleen rijd ik haar daar weer uit pakt ze weer vast.

Dan moet je dus weer van voren af aan beginnen. :D Net zo lang tot ze daar sterker en soepeler wordt en wel los blijft laten.
Een paard heeft ook altijd een makkelijke en een moeilijke kant, je streeft er altijd naar een paard zo recht mogelijk te maken, de moeilijke kant heeft dus wat meer aandacht nodig, maar vergeet de goede kant niet, die moet ook getraind worden!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:29

Ze liep hervoor echt heerlijk op 2 teugels!Fijn en zelfde hand mond gevoel in beide handen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:40

MelodyT schreef:
Ze liep hervoor echt heerlijk op 2 teugels!Fijn en zelfde hand mond gevoel in beide handen.

Dan heeft ze of ergens last in der lijf óf jij zet jezelf ergens vast.

Iig raad ik aan om niet druk te gaan zetten op de teugels en ook niet om op 1 teugel te laten nageven (dit kán trouwens niet eens- Paard geeft wel of niet na en als hij ergens vast houdt, geeft hij NIET na.
Ik lees hier ontzettend veel basisfouten - wat niet erg is aangezien iedereen het moet leren- maar zo moeilijk moet het allemaal niet gaan.

Zoals al eerder aangeven door Yamcha. Achter actief maken en voor lichtjes opvangen is alles.
Makkkelijk gezegd, maar kost veel oefening voor de ruiter. Vaak hou je onbewust vast in je lichaam waardoor een paard niet kán nageven.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 14:51

Dat is dus ook wat we doen,alleen als ze er niet door komt merk ik dat ze vaak op de rechterhand de binnen teugel niet los wil laten.
Alleen dan vraag ik die iets meer aan zodat ze die kant loslaat,dan pak ik de buiten teugel er wat meer bij en is ze volledig recht.

Zoals ik al aangaf krijg ik mijn handen moeilijk stil misschiern dat dat de stoorzender is,maar voorheen was dit ook en hoe ontspannener ze gaat lopen hoe beter mijn handen stil blijven.
Zij geeft weerstand in dr mond en trekt daardoor mijn handen snel licht alle kanten op.

Maar dat heb ik altijd gehad en voorheen was dat niet het probleem..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:00

MelodyT schreef:
Maar dat heb ik altijd gehad en voorheen was dat niet het probleem..

Maar wat geen probleem is, kan wel een probleem worden...

Paard veranderd door het rijden, het is de bedoeling dat het paard meer met de achterhand gaat dragen en jij het paard soepel maakt én houdt.
Zit er ergens een stoorfactor, zal dat probleem zich vaak uitbreiden omdat alles met elkaar samenhangt.

Ik ben dan wel benieuwd naar een foto die minder oud is, trouwens.