Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het zijn gewoon mensen, die dat (als het goed is) best uit willen leggen

Floortje88 schreef:nee johh.. paard moet ALTIJD reageren op het been, dat gaat hij zeker niet doen als jij continu met je benen zit te poren.
Paard moet al reageren van een drukking van de kuit.
Je kan het wel weer langzaam opbouwen en elke dag, altijd weer herhalen. Reageert hij niet, naar voren rijden tot dat jij aangeeeft dat hij weer terug mag(en benen stil houden). Dit blijven herhalen..
ik vind het heel raar dat jou instructeur dat zegt.
tellom schreef:Ik heb ook een keer een openbaring gehad op die manier maar dan bij Lotje Schoots, ik heb dus gelijk mijn toenmalige instructrice vaarwel gezegd en een andere gezocht. Eh niet makkelijk maar ben nog nooit zo blij geweest.
Ik ben nu heel blij met mijn huidige!

veel overgangen rijden dan gaat het vanzelf
goedkomen. tellom schreef:Dat je je benen wel bij moet houden maar absoluut niet iedere pas drijven daar raken ze van afgestompt
Beetje raar voorbeeld maar dan begrijp je wat ik bedoel.
Stel je voor dat ik jou iedere keer in je maag stomp dan houd je vanzelf een keer je buikspieren vast toch?
Dat doe je ook met je benen als je iedere keer aandrijft.
Benen laten hangen en aandrijven als hij harder moet, een paard moet leren dat hij gewoon blijft doorlopen zonder dat jij iedere pas drijft.
Eh denk jij dat Anky bijv iedere pas meedrijft?
Ik heb anky in een interview een keer horen zeggen van paardrijden moet je niet moe worden je moet het paard het werk laten doen.
En dat kan je alleen leren door veel te oefenen en nadenken wat je doet en sorry voor je instructrice maar zoek naar een ander
Wij rijden groninger paarden waar ze van zeggen dat die aan het been hangen omdat het "coole"paarden zijn maar ik geef die van mij maar 1 x zachtjes been en dan moet hij luisteren.![]()
En heul belangrijkveel overgangen rijden dan gaat het vanzelf
goedkomen.
MeFlower schreef:En dan nog wat. Benen erbij, veeeeeeeeel been, dat roept m'n instructeur altijd.
(M1 niveau ongeveer ben ik). Tja, vorige week nog clinic van Jenny Veenstra gehad: benen loslaten, want anders kom je in de
problemen met vb. een pirouet in galop (ik deed niet mee, was toeschouwer).
Tja, maar bij de achterhand eronder rijden moet je wel weer benen geven. Alleen...nu snap ik het even niet meer.
Instructeur wil het liefst dat ik constant met m'n benen eraan zit. Tja....
Help?!
)
janouk schreef:Je kan pas beoordelen of de opdracht: veel been, goed is, als je jouw paard met jou aan het werk ziet en op welk niveau in de africhting jullie zijn.
Dus jouw instructeur kan best gelijk hebben, dat jullie op dit moment met veel meer been moeten rijden.
het paard moet eerst aktief voorwaarts zijn, voordat je verder kan met de oefeningen. Misschien rijd je wel teveel met de hand ipv het been.
Niet ieder paard is hetzelfde en niet iedere ruiter is hetzelfde en nog belangrijker niet iedereen is op hetzelfde niveau van de africhting of heeft de juiste basisafrichting. Je kan jezelf niet vergelijken met Anky van Grunsven en een paard op Grand Prix niveau.
. Hier had ik nog niet aangedacht, dat hij ook wel gelijk kon hebben
. Goed dat je zegt dat ik mezelf niet kan vergelijken met een paard op een ander niveau.