Hoofdschudden en lage neusriem,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteboy

Hoofdschudden en lage neusriem,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 05:59

hallo allemaal,
sinds kort ben ik gestopt met mijn eigen paardje in de lessen en hij mag blijven om van zijn oude dagje te genieten, en paar keer per week nog even lekker een buitenritje te doen want dat vinbd hij nog wel leuk.

dus ben ik opzoek gegaan naar een 'rij'paardje,
tijd voor de gehele verzorging heb ik namelijk niet.

die had ik al snel gevonden, hij is 8 jaar oud en niet heel veel gereden. (tenminste, niet intensief)
Nou loop ik tegen het probleem aan dat wanneer ik druk van mijn teugels afhaal, hij met zijn hoofd begint te schudden alsof hij last heeft van vliegen. maar er zit helemaal niks. ook heb ik al in geprobeerd om zijn voorpluk vast te maken, zodat t daar zeker niet aan kon liggen, maar dat hielp niks.
ik denk persoonlijk dat hij gewend is aan die druk en daardoor steeds mijn hand zoekt.
maar ik zou graag iemand anders idee willen horen.

daarnaast zegt de eigenaar dat de neusriem heel strak moet omdat hij anders zijn tong over het bit gooit.
Nou rijden ze hem met een hoofdstel met zo'n lage neusriem (daar is vast wel een woord voor :P )
naar mijn idee blokkeer je zijn bit als je deze te strak zet, of niet?

owja, nog een vraagje :P word wel steeds meer zo,
maar de eigenaar stapt vanwege een zeer been altijd aan de andere kant op. (rechts)
is het verstandiger om zelf ook aan die kant op te gaan stappen, of beter van niet?

alvast bedankt voor jullie reacties! :D

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Hoofdschudden en lage neusriem,

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:25

Als hij dan zijn/haar tong over het bit gooit dan betekend dat dat het te los zit. Wil je het niet strak doen dan kan je het hoofdstel laten "vermaken" oftewel je zit de neusriem wat hoger.

De laatse vraag dan: Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt. Gebruikelijk is om links op te stappen. De 1e weet ik zo ook even geen antwoord op.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:21

Er zijn inderdaad paarden die zo gewend zijn aan de druk in de mond dat als je de teugels "los laat" ze gaan schudden om weer contact te zoeken. Als je het paard goed voorwaarts rijd en tegen je hand op rijd, dan kan je op een gegeven moment het paard de teugels uit je hand laten nemen. Dus je hand openen en als hij dan zakt met het hoofd de teugel langzaam mee geven. Dan zijn ze niet in eens van de druk af, wat het schudden veroorzaakt.

Andersom kan ook, de teugels helemaal los laten en gaan rijden. Wachtten tot dat het paard op houdt met schudden, alleen duurt dit vaak lang en veroorzaakt veel verwarring bij het dier.

Lage neusriem, noem je ook zo of een trainingsneusriem. Is voor een paard vaak het fijnste, zorgt er voor dat er erg veel rust in de mond komt en het bit ook fijn stil ligt. Deze mag dus ook behoorlijk strak zitten en zal het bit echt niet blokkeren. Tong over het bit is inderdaad meestal het teken dat het allemaal te los zit.

Het aller aller beste is om de kanten steeds af te wisselen, dan blijft het paard dus ook recht. Echter veel mensen (en paarden) kunnen niet rechts opstappen door gewenning van links. Maar als de eigenaar rechts op stapt, kan jij het best links op stappen (zorgt er dus voor dat je je pony recht houdt :) )

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:52

een lage neusriem strak aantrekken is heel erg pijnlijk (geeft druk op het flexibele bot van de neusdat zeer gevoelig is)en daar los je het bit probleem niet mee op je maskeert het alleen.
Een tong over het bit gooien kan ook zijn dat hij zijn gevoelige gehemelte wil beschermen. rij je met een enkel gebroken bit?
Hoeveel ruimte heeft hij in zijn mond. Is het bit niet te dik.

Ik denk dat er serieus naar dit probleem gekeken moet worden of het rijtechnisch is of een mondprobleem door het bit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:40

Als je neusriem je bit blokkeert, zit hij niet goed. Hij moet er echt onder zitten, zodat de bitringen vrij zijn om te bewegen. Dan moet het wat dat betreft niet uitmaken hoe strak hij zit.