schudden met het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleLoonen

schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:20

Hallo allemaal

Wij hebben sinds 2 weken een paard op proef van 13 jaar oud ( ze oogt jonger) Ze is werkelijk BOMPROOF. maar heeft als vervelende eigenschap dat zij met haar hoofd enorm trekt en schudt na plm. een klein half uurtje rijden. Springen is erg lastig omdat zij werkelijk na de hindernis in de grond duikt met haar hoofd en de ruiter hierdoor uit het zadel trekt.

Het paard heeft gedurende het afgelopen anderhalf jaar niets gedaan (weidegang en 2 veulens gekregen)

In de jaren daarvoor is zij niet meer serieus gereden, slechts recreatief (bos etc en ingespannen geweest)

Hulpteugels mogen niet baten. Ze is erg gevoelig in de mond en erg voorwaarts.

Kan iemand mij een tip geven hoe dit op te vangen zonder haar enorm te moeten doorrijden ( dit is ivm haar voorwaartse rijden wat lastig voor onze dochters)

Volgens de eigenaar is dit bij hen nooit geen problem geweest! Nu is voor de oevrweging: durven we dit aan om te kijken of dit nog goedkomt of kunnen we beter op zoek naar een ander paard. Het paard is verder erg sociaal en haar karakter spreekt ons verder wel aan.

gr. Nicole

linda212

Re: schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:22

kan een spierenkwestie zijn daar je al vermeld dat het paard 1,5 jaar niets heeft gedaan of misschien uitproberen

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:32

Die van mij die ging schudden met zijn hoofd omdat zijn bit niet goed zat ( dubbelgebroken bustrends) die knalde de hele tijd tegen zijn hoektand aan en dit irriteerde hem, heb op verzoek van de tandarts een ander bit gekocht en hij heeft het nog niet weer gedaan. Dus kijk daar ook even naar. Uiteraard kan het ook uit de spieren komen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:38

het paard kan ook last van de rug hebben, dit heeft mijn pony namelijk ook heel erg gehad.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:39

hmm na plusminus een half uurtje en paard heeft tijd stil gestaan. Die mist gewoon conditie en kracht. :j

Als ze meer conditie krijgt en weer spierkracht op bouwt zal het vast en zeker een heel stuk minder worden. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:41

Hoofdschudden kan ontzettend veel oorzaken hebben. Zo vanachter de pc is het onmogelijk te beoordelen, natuurlijk.

Je schrijft niets over een keuring... Ik zou de hals- en ruggenwervels wel op de foto willen hebben.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:08

hallo,
ik reed op een manege waar een paard dat ook deed echt vet irritand. Maar ik ben er achter waarom hij dat deed. Mijn eigen fjord deed het in het begin ook.. maar het probleem kan ook aan je zelf liggen. Je zit dan niet goed of je knelt met je dijbenen. ik kan het niet precies uitleggen, maar het ligt waarschijnlijk aan je rijstijl.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:40

Misschien is het uitproberen, of het is gewoon dat ze nog moet wennen.
Eerst nog even afwachten.

Ik heb het zo geleerd:

Zodra ze het hoofd naar beneden doet goed aansporen, als ze dan nog niet luistert:
zodra ze het hoofd weer naar beneden doet aan de linkerteugel trekken en dan gelijk aan de rechterteugel.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:57

Goed been geven als ze schud, en niet tegelijk terug werken met je teugels

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:01

ik zou zeggen laat het paard keuren en desnoods op foto zetten

mijn paard blijkt vernauwde aderen in zijn hoofd te hebben,hij schudde vorig jaar ze erg dat er niet meer op gereden kon worden
hij is in April door de ctscan geweest waar ze dit ontdekt hebben
hij staat nu bijna 9 weken op bloedverdunners en dat gaat goed op hoofd kantelen na
ik zit nog steeds in het dokters circuit

denk goed na of je een paard wilt wat nu al iets heeft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:02

Asmara schreef:

Ik heb het zo geleerd:

Zodra ze het hoofd naar beneden doet goed aansporen, als ze dan nog niet luistert:
zodra ze het hoofd weer naar beneden doet aan de linkerteugel trekken en dan gelijk aan de rechterteugel.

lijkt mij niet de oplossing :n
ook niet om met hulp teugels te rijden
paard doet dit niet om je te pesten maar heeft ergens last van.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:04

Kan het niet zijn dat ze last heeft van vliegjes? Dus dat ze er heel gevoelig voor is.
Mijn verzorgpaard heeft ook. Ik spray haar hoofd in met vliegenspray, dat scheeld al.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:19

Mijn paard schud ook vreselijk, vooral het eerste half uur maar dat is vooral omdat hij ontzettende jeuk heeft, soort stof of pollenallergie, rij nu met neusnetje maar klachten zijn er nog steeds. Ik zou maar eens heel diep nadenken of je dit paard wel moet kopen, het is echt niet prettig rijden en je hebt het over je dochters, weet niet hoe oud die zijn maar mijn paard trekt mij soms bijna van zijn rug en ik ben geen kleintje! Er zijn zoveel paarden te koop die niet schudden, de grond in duiken etc dat ik nog maar eens goed zou rondkijken en hem in ieder geval heel goed laten keuren en aangeven bij de keuring dat hij zo schudt..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:03

Asmara schreef:

Ik heb het zo geleerd:

Paard probeert hiermee echt niet uit en hoe eerlijk is het eerst aan de linker en gelijk aan de rechter teugel trekken, dit zijn juist de dingen waardoor een paard vaak gaat schudden,

TS wat gebeurd er als het paard bitloos word gereden, past het zadel goed en is het gebit na gekeken enz.
Het probleem is aangeleerd en kan af geleerd worden , maar is heel veel geduld en een zachte hand voor nodig, dus wees een geduldige ruiter en zoek de oorzaak.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:34

midgie schreef:
Asmara schreef:

Ik heb het zo geleerd:

Paard probeert hiermee echt niet uit en hoe eerlijk is het eerst aan de linker en gelijk aan de rechter teugel trekken, dit zijn juist de dingen waardoor een paard vaak gaat schudden,

Ja ik begrijp hem ook niet, paard komt niet naar beneden met hoofd om stout te zijn denk ik hoor, het schudden is in mijn ogen een uiting van ongemak, pijn of onzekerheid oid. zou er zeker niet bij aan de teugels gaan sjorren hoe goed bedoeld het advies misschien ook is gegeven..

TS wat gebeurd er als het paard bitloos word gereden, past het zadel goed en is het gebit na gekeken enz.
Het probleem is aangeleerd en kan af geleerd worden , maar is heel veel geduld en een zachte hand voor nodig, dus wees een geduldige ruiter en zoek de oorzaak.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:52

Het paard heeft jarenlang niets meer gedaan en moet nu ineens weer werken. Geen conditie, spieren etc. en wordt direct al meer dan een half uur gereden. Spieropbouw duurt jaren conditieopbouw maanden. Ik denk dat het paard na een half uur toch moe begint te worden en dan gaat schudden (spierverzuring). Lijkt me dat je beter een paard kunt gaan zoeken wat wel in trainings is gebleven of je moet dit paard de tijd gaan geven en dat gaat niet in 14 dagen.
Ik lees nergens over een keuring, lijkt me toch wel belangrijk.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:58

Ik zou het paard ook zeker laten keuren. Bit (hele hoofdstel) en zadel na laten kijken, ook het gebit. Het lijkt me zo op het verhaal afgegaan dan op een slechte conditie maar het kan ook meer zijn. Als je 14 dagen hebt om te beslissen..... zou ik het niet doen als er kinderen op moeten.