In galop op de hoefslag blijven... hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

In galop op de hoefslag blijven... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:05

Ik zit met het volgende probleem:
Mijn pony galloppeerd altijd overal keurig aan, maar nu zit ik met het volgende probleem...

Ze gaat eigenlijk altijd op de binnenhoefslag galoperen.. Nu is er ook niet echt een geul(gelukkig maar)maar ze gaat ver bij het hek vandaan..

Ik geef altijd been naar de kant waar ze naar toe moet, maar vaak valt ze dan weer terug in de draf..
En sturen vind ik nu ook niet echt het geschikte idee. Heb dit al wel geprobeerd, maar dan ging het vaak erg rommelig..

Nu het ik ook al aan sporen gedacht. Maar hier ben ik nu niet echt zo weg van, van al die hulpdingentjes..

Wat zouden jullie doen?

Mijn volgende probleem in de galop is het sturen,
Ik probeer veel voltes te rijden in de galop, eerst probeer ik zijn hals een beetje te buigen en steeds wat verder, zodat het niet heel erg onverwachts is...

Maar toch gaat het naar mijn zin niet netjes genoeg. dan maakt ze opeens een erge scherpe bocht, nu vind ik dit niet heel erg, want de volte blijft wel netjes rond, maar rekenen ze punten lager door een scherpe bocht..
Want wij hebben binnenkort een onderlingen wedstrijd...

Ieman nog tips hiervoor? ;)

Alvast bedankt!

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:08

ik denk dat het komt omdat ze gewoon uit balans is. heeft ze dit aan beide galopkanten?
anders zou je mischien is wat van rechtrichten moeten proberen?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:09

rii1993 schreef:
ik denk dat het komt omdat ze gewoon uit balans is. heeft ze dit aan beide galopkanten?

Eigenlijk dat ze niet bij het hek wil blijven rechts
andere bijden kanten..

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:14

CrossHorse schreef:
rii1993 schreef:

Eigenlijk dat ze niet bij het hek wil blijven rechts
andere bijden kanten..

? die snap ik niet zo goed. bedoel je dat ze in de rechtergalop alleen van het hek blijft of alleen aan de rechterkant van de bak, en in de linkergalop aan beide kanten van de bak?

CrossHorse

Re: In galop op de hoefslag blijven... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:17

rechterhand heeft ze alleen last om op de hoefslag te blijven,
en scherpe bochten maken, heeft ze op allebei de handen..
Snap je?

Lilian96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:22

veel longeren, dan moet hij/zij wel bochten blijven lopen ik denk dat de spieren daar ook iets soepeler van worden ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:23

binnenbeen buitenteugel, daarmee bouw je als het ware een muurtje mee en 'duw' je haar naar de kant die je wilt. hiermee hoef je de stelling niet te verliezen.

heb je les? vraag hulp, zeg dat je hier aandacht aan wilt besteden

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:31

CrossHorse schreef:
Snap je?

ahaa. oke. . Aan jou verhaal te zien lijkt het of ze erg uit balans is. Je zou ook les kunnen nemen (als je dat nog niet heb). Ik zou gewoon gaan beginnen met het soepeler maken en rechtrichten, dat scheelt enorm. Bij het rechtrichten zou ik wel hulp van een ervaren persoon vragen als je er zelf nog geen ervaring mee hebt.
Succes!

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:45

Gewichtshulpen geven...

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:33

rii1993 schreef:
CrossHorse schreef:
Snap je?

ahaa. oke. . Aan jou verhaal te zien lijkt het of ze erg uit balans is. Je zou ook les kunnen nemen (als je dat nog niet heb). Ik zou gewoon gaan beginnen met het soepeler maken en rechtrichten, dat scheelt enorm. Bij het rechtrichten zou ik wel hulp van een ervaren persoon vragen als je er zelf nog geen ervaring mee hebt.
Succes!

Heb les van iemand die ... dressuur rijd.. Maar ze zij ook gewicht is belangrijk. en dat muurtje..

Zou je wat goede tips kunnen geven wat echt heel belanrijk is met rechtrichten, waar je dus echt op moet letten? Ik laat natuurlijk ook een ervaren iemand meekijken ;)

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:45

Citaat:
Heb les van iemand die ... dressuur rijd.. Maar ze zij ook gewicht is belangrijk. en dat muurtje..

Zou je wat goede tips kunnen geven wat echt heel belanrijk is met rechtrichten, waar je dus echt op moet letten? Ik laat natuurlijk ook een ervaren iemand meekijken ;)

in ieder geval aan de stelling werken en aan het ondertreden van de achterhand. de meeste paarden hebben nogal de neiging om tegen je aan te hangen als je stelling vraagt. Ik zou eerst op de grote volte werken en dan de voltes verkleinen en vergroten. Pas later zou ik op de rechte stukken gaan werken (met stelling). Tijdens het rechtrichten merkt je al snel welke kant haar 'makkelijke' kant is. in de moeilijke kant zou ik ook veel aandacht steken.
ik zou in het begin niet te veel vragen van je paard, anders kan ze spierpijn krijgen (maar dat spreekt voorzich) ;)

veel inbuigen en soepel maken. dan weet ik zeker dat het rijden ook veel beter gaat!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:52

rii1993 schreef:
Citaat:

in ieder geval aan de stelling werken en aan het ondertreden van de achterhand. de meeste paarden hebben nogal de neiging om tegen je aan te hangen als je stelling vraagt. Ik zou eerst op de grote volte werken en dan de voltes verkleinen en vergroten. Pas later zou ik op de rechte stukken gaan werken (met stelling). Tijdens het rechtrichten merkt je al snel welke kant haar 'makkelijke' kant is. in de moeilijke kant zou ik ook veel aandacht steken.

veel inbuigen en soepel maken. dan weet ik zeker dat het rijden ook veel beter gaat!

In stap en draf kan ik goed voltes rijden op de bijden handen en ook door alleen beenhulpen te geven ook groter en kleiner, alleen in galop gaat de volte wel goed alleen worden het scherpe bochten al heb je bijvoorbeeld eerst een rondje gegallopeerd en dan ga je de volte op DAN maakt ze zo'n scherpe bocht..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:57

Ik heb dit precies hetzelfde met mijn paard. Ik ben nu sinds kort bezig met rechtrichten. In draf gaat het al stukken beter, maar in galop dan galopeer ik hele rare rondjes door de bak. Ze galopeert gewoon dwars door mijn been heen dan, ze heeft moeite met haar balans en dan raakt ze een beetje in paniek en gaat dan alle hoeken afsnijden en heel raar door de bak.

Ik probeer mijn buitenhand op extra druk te zetten (niet te veel en als ze het goed doet gelijk die extra druk eraf!) en goed binnenbeen eraan. Verder vind ik het in galop ook handig om er een zweepje bij te hebben. Die leg ik op haar schouders en als ze dan naar binnen valt kan ik haar corrigeren. Dit is geen probleem dat even opgelost is, dit is echt oefenen oefenen oefenen en vooral doorzetten!
Hoe gaat het verder in draf? Loopt ze dan wel recht?

Edit: Ik denk dat je beter les kan nemen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:05

Houd haar goed opgesloten tussen teugels en been.
Voordat je gaat aangalopperen moet je dit al doen, en zorgen dat dit zo blijft in galop. Doordat je haar dan goed opgesloten hebt kun je haar makkelijker opzij drukken.

Mocht het nog niet lukken, ga niet aan je buitenteugel trekken, maar probeer haar goed aan je binnenteugel te houden. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:19

tjaaaa dit is echt niet zomaar eens even uit te leggen door een paar tips te geven hoor, echt dit kan eigenlijk niet.
Je paardje is in eerste instantie niet echt nageeflijk, er is ook een duidelijk probleem met het stelling vragen, je paardje negeert ook jouw been, en op de teugelhulpen reageert hij ook maar half, dus dit zijn allemaal tesamen echt wel nog een pak werk, dit kan je alleen gaan verbeteren door privéles te nemen, en dit dan onderdeeltje per onderdeel appart te gaan bekijken en te gaan verbeteren.
Dit kan echt niet via tips hier.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 08:01

aeolusnr1: stelling rijden gaat heel goed dit doen we ook veel. en Voltes rijden in stap draf ook en dan kleiner/groter door je been...
Maar in galop negeerd ze inderdaat mijn been ja...

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:46

Het wijken voor druk kan ook erg helpen ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:48

Ik versta best jouw frustratie , en je wil het vooral in die gallop gaan verbeteren.
Wel dit is dus een menselijke denkfout, als iets niet gaat zoals het zou moeten dan moet je gewoon altijd een stapje terug doen, en dat wil hier dus duidelijk zeggen ga weer naar draf en zelfs naar stap, want daar zit heel erg verborgen ergens het kleine foutje.
Zet de puntjes op de I en ga dan pas weer verder, let op dat je je paardje echt ook in galop kan zetten en dat hij niet in gallop valt, want als hij er in valt dan is er ook geen evenwicht/balans en zeker ook geen verzameling, en zonder balans en verzameling is er gewoon geen beginnen aan, dus altijd weer even een stapje lager gaan zoeken naar waar het foutje eigenlijk zit.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:20

En als je de buitenteugel iets korter pakt dan? Helpt dat ook?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:07

aeolusnr1 schreef:
Ik versta best jouw frustratie , en je wil het vooral in die gallop gaan verbeteren.
Wel dit is dus een menselijke denkfout, als iets niet gaat zoals het zou moeten dan moet je gewoon altijd een stapje terug doen, en dat wil hier dus duidelijk zeggen ga weer naar draf en zelfs naar stap, want daar zit heel erg verborgen ergens het kleine foutje.
Zet de puntjes op de I en ga dan pas weer verder, let op dat je je paardje echt ook in galop kan zetten en dat hij niet in gallop valt, want als hij er in valt dan is er ook geen evenwicht/balans en zeker ook geen verzameling, en zonder balans en verzameling is er gewoon geen beginnen aan, dus altijd weer even een stapje lager gaan zoeken naar waar het foutje eigenlijk zit.

Dat van een stapje terug doen is inderdaat heel verstandig, we zijn van de lente er weer helemaal opnieuw mee begonnen, want had van de winter niet veel gereden, omdat ze kreupel liep, dus waren wij als team in stap weer helemaal begonnen, alleen nu blijven we met de rechergalop maar een beetje klieren, met stap en draf heeft het denk ik niet te maken, want daar kan ik geen enkele fout ontdekken, dit gaat echt geweldig!

Maar ik heb ook al een "muurtje" gemaakt met gewicht en been, dit ging al stukken beter!! :P
Dus we gaan er nu aan werken om alleen met het been te doen....

En met de andere pony met de voltes rijden zijn we een klein stapje terug gegaan en gaan voltes rijden in draf voor wat meer evenwicht(kan even geen andere naam bedenken) en doen nu van hand veranderen of gebroken lijnen in galop!! ;) Komt vast goed ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:15

Als je aan op je linkerhand rijdt aan de zijde van de letters : H, E & K. heb dan je zweepje in je linkerhand.
En als je pony dus op de binnenhoefslag rijdt, been geven met je linkerbeen. Ook moet je je rechterteugel dan van de hals af en de linkerteugel tegen de hals aan.
Als deze dingen niet helpen, geef je een tik met de zweep.