chrisje_83 schreef:De middenstap kan je pas rijden wanneer je paard je hand naar voren toe opzoekt bij een verlenging in de hals. Je licht bij, maar voornamelijk geef je ruimte aan de voorkant die je paard zelf opzoekt door zijn hals te verlengen en zijn pas te vergroten.
Het probleem met je middendraf is een balansprobleem. Je paard krijgt het niet "bijgebeend" en gaat in galop. Er zijn verschillende aanwijzingen waarom je paard dit kan doen, hij wordt uit zijn balans gehaald of je laat hem over zijn tempo lopen of je gooit hem te veel los aan de voorkant, of hij gaat te veel op de voorhand.
Waar rijd jij je middendraf in de bak?
Zelf oefen ik de middendraf, zeker in het begin voornamelijk bij het uitrijden van de hoek op de hoefslag. Zomaar een paar passen dat je paard vertrekt en dan weer terug. Uiteindelijk bouw je dit steeds iets verder uit. Pakt je paard het goed op op de hoefslag, dan pak je ook eens de diagonaal mee.
Het volgen van mijn hand gaat redelijk goed. Ze zakt in draf met halsstrekken
9 van de 10 keer gewoon netjes en rond. Alleen in stap is het iets lastiger, dan
wil ze heel erg haar neus eruit drukken. En gaat ze kort en snel stappen.
De middendraf rij ik vaak op de diagonaal. Ik denk dat ze zoals jij zegt over haar tempo
heen gaat en dan in galop valt, zo voelt het in ieder geval. Ook vind zij/ik het erg
moeilijk om haar dan rond te houden, ze wordt dan erg sterk en drukt zich eruit.
Als ik het op een grote volte rij, gaat het vaak al een stuk beter. Maar in de proef
zal ik hem ook op de diagonaal moeten rijden. Maar ik ga het proberen om steeds kleine
stukjes te verruimen, dus niet meer bijna een hele diagonaal.
Bedankt voor je reactie!